вторник, 12 август 2008 г.

Милко Стоименов, издател на списание Travel: Трябва да се търсят нови ниши, а не сблъсък с големи играчи

Пари - 28 стр.
Милко Стоименов, издател на списание Travel: Трябва да се търсят нови ниши, а не сблъсък с големи играчи

Боряна НИКОЛАЕВА

България трябва да засили рекламата си пред света
***
Визитка
► Милко Стоименов може да се похвали с богато професионално минало, свързано с издателския бизнес.
► Бил е главен редактор на списание БТА Паралели.
► Заедно с Панайот Денев, Нина Венева и Георги Тошев възстановяват излизането на списание ЛИК.
► За кратко е бил заместник генерален директор на БТА и изпълнителен директор на Атика медия.
► Първият брой на списание Travel излиза през юни 2007 г.
***
В разгара на летния сезон решихме да попитаме издателя на най-доброто българско туристическо списание как е представена България в чуждите пътеводители, лесно ли е да си малък и независим играч у нас и каква е връзката между родния туризъм и медиите.
Повечето неща, които се пишат за страната ни в чуждите туристически издания, са повърхностни, защото се правят от хора, които минават оттук за няколко дни. От друга страна, подобен външен поглед може да бъде много по-обективен, казва Стоименов. Оказва се, че кореспондентите на чуждите пътеводители например имат много интересен поглед не само върху бита и културата на българина, но и върху историята ни.
Пазарът
Пазарът на списанията е прекалено наситен в някои области, като модните или мъжките списания например, а в същото време има ниши, които все още не са заети от никого. Нормално е за големите играчи да навлизат в областите, които носят най-много пари, но правилната логика в този бизнес според Милко Стоименов е да се търсят неразработените ниши, вместо да се сблъскваш челно с големите играчи. За да направиш издание с профил, който вече съществува на пазара, и за да бъде то успешно, се изискват сериозни инвестиции и подкрепа от страна на голяма международна верига. Малко от експериментите, правени в тази сфера, успяват. Има много случаи, в които дадено списание, направено по непрофесионален начин, е съществувало не повече от година.
Малки и големи
Окрупняването на пазара, от една страна е логично, а от друга - абсурдно. В България има прекалено много списания - по различни данни те са между 500 и 600. Почти 90% от тях обаче са маргинални, казва Стоименов. Те са с минимални тиражи и продажби и съществуват по необясними икономически причини. Колкото и да е пренаситен пазарът, малки издателства ще продължават да се появяват и ще търпят развитие. Бизнесът няма да се дели на големи и малки, а на можещи и неможещи, на бързи и бавни. Едно издание трябва да се развива и да се променя, да търси непрекъснато оригинални идеи.
Интернет
Влиянието на глобалната мрежа върху списанията и най-вече върху туристическите издания не е голямо, смята Стоименов. Ако искаш да пътуваш, списанието може много по-добре да ти предложи синтезирана и качествена информация, допълва той. Това е причината рядко да ползваме чужди материали, защото искаме да пишем от българи за българи. Що се отнася до другите издания, много зависи от спецификата им. Бързината на информацията в интернет е една от причините да няма добри спортни списания например. Освен от тях интернет краде и аудиторията на клюкарските списания.
Медии и туризъм
Трудно е да се пише за туризъм в България, смята Милко Стоименов. Причината за това е, че голяма част от хотелиерите и туроператорите у нас не са осмислили нуждата от реклама в туристическите списания. Имахме случай, когато канехме даден хотел да се включи в изданието, като просто ни предостави информация за комплекса - без да плаща за реклама, и отговорът от тяхна страна беше: „Толкова ли е важно да пишете за нас?” Това никога не би се случило в нормална западна компания, коментира Стоименов.
Прогнози
Пазарът на списания у нас е странен и изпълнен с абсурди. Така наречените мъжки издания се четат много повече от жени например. В България се оказва, че National Geographic има най-голямата мъжка аудитория. Прогнозата на Стоименов е, че ще има много нови списания, най-вече лицензни. Това ще развие пазара и ще привлече нови рекламодатели. Съвсем редно е, заключава той, да се разкрият нови ниши, които да доведат до създаването на тясно профилирани списания.
***
На пазара има много мъжки списания, но нито едно от тях не е достатъчно добро
***
Бързината на информацията в интернет е една от причините да няма добри спортни списания
***
Българските курорти привличат некачествени западни туристи и губят родните, които все по-често се ориентират към други европейски държави. Европа е класиката в туризма
***
Бизнесът няма да се дели на големи и малки, а на можещи и неможещи, на бързи и бавни играчи.
***
Тираж
20 хил. е тиражът на първото издание на списанието
***
90 процента от списанията, издавани на българския пазар, са маргинални
***
Текст под снимка
Чуждите туристически издания пишат за страната ни повърхностно, отбелязва Милко Стоименов

вторник, 12 август 2008 04:32:46

Няма коментари: