вторник, 12 август 2008 г.

Николай Неделчев, управляващ директор на Publicis Marc Group: Препоръката между хората е най-силната реклама

Пари - 26 стр.
Николай Неделчев, управляващ директор на Publicis Marc Group: Препоръката между хората е най-силната реклама

Боряна НИКОЛАЕВА

Бъдещето на маркетинга се крие в мобилните телефони
***
Визитка
► Николай Неделчев е роден в Пловдив през 1967 г.
► Завършва английска гимназия в Града под тепетата, има и магистърска степен по международни отношения.
► Кариерата му започва през 1992 г. като маркетинг мениджър на представителството на Apple България.
► През 1995 г. създава компанията MАRC, чиято основна сфера на дейност са маркетинговите комуникации.
***
Компанията
► Зад името MАRC се крият думите Marketing Advertising Research Communications.
► От 2002 г. групата се присъединява към четвъртия по големина комуникационен холдинг в света - Publicis Group.
► Publicis Marc Group e холдинг, който управлява 10 специализирани агенции в областта на маркетинговите комуникации.
***
► Господин Неделчев, вие стоите начело на най-големия комуникационен холдинг в България. Как изглеждаше той преди 13 години, когато го създадохте?
- Както повечето успешни идеи, така и тази за създаването на MARC назряваше дълго време. Тогава работех за Apple, а както знаем, те са марка бунтари, обичат предизвикателствата. Подобно поведение много импонира на моя характер и усет за бизнеса. Обичам напредничавите хора, тези, които могат да разклатят лодката, така да се каже. Тогава постепенно се учех какви са ползите на интегрираните комуникации, как най-ефективно може да се разпредели даден бюджет. Като прибавим и опита ми с рекламните агенции тогава, който ми даваше увереност, че мога да се справя с подобно начинание, реших да рискувам. В началото бяхме само аз и моя колежка от Apple и идеята беше да се занимаваме с интегрирани комуникации, които бяха кодирани в името на MARC. Тогава бяхме двама души, а сега сме десет компании. Това, което е днес Publicis Marc Group, е резултат от много работа, хъс и непрекъснато развитие на идеи. Смятам, че е по-добре да има много специализирани компании, отколкото една многофункционална.
► Как изглеждаше рекламният пазар у нас, когато започнахте?
- Много по-различно. Този бизнес възникна почти от нищото. Такива бяха и времената, нямаше как да рекламираш скъпи неща, при положение че хората се редяха на опашки, за да си купят хляб. Тогава започнахме да инвестираме в книги, учехме, като четем какво правят другите страни. Държави като Сърбия, Хърватия, Словения например се занимават с маркетинг и реклама от началото на 80-те години, а при нас първите наченки бяха през 1993-1994 г.
► В момента на какво ниво сме?
- Зависи по какво сравняваме. Ако вземем за измерител творческите идеи и награди, доскоро бяхме на едно ниво с Румъния, а сега сме доста след тях. Обяснението е, че там бюджетите са много по-големи и филмовото производство е на много по-високо ниво. Това повишава и качеството на видеоклиповете, създавани там. В северната ни съседка има и специализирани училища по реклама. Мисля, че в момента сме на нивото на Хърватия, Сърбия и Гърция. В сравнение със страните от региона сме на прилично ниво. Ако гледаме Европа, там вече сме много назад. Надявам се следващите 2-3 години да бъдат най-силни за българската реклама.
► Обвързването на българските компании с водещи международни вериги допринася ли за подема на рекламата?
- Да, едно от нещата, които помагат, е фактът, че сравняваш знанията, опита и идеите си с някои от най-големите имена в бранша, ползваш ноу-хау от тях, получаваш обучение. Това са основните неща, които вдигат летвата на собствената ти продукция. Това не значи, че независимите агенции не правят качествени неща. Сега живеем в света на „уикиномиката”, т.е. демократичните времена, наложени от интернет, ти дават достъп до неограничени количества информация. Ако си достатъчно интелигентен, можеш да се възползваш от нея по най-добрия начин.
► Как виждате бъдещето на интегрираните комуникации?
- Те включват съвсем различни неща. Маркетингът, рекламата, PR, интернет комуникациите имат различни предимства и силни страни. Със сигурност може да се каже, че светът се цифровизира и следващото голямо поле за изява на маркетинговите комуникации ще бъде мобилният телефон.
► Българският мениджър осъзнава ли нуждата от комуникационни стратегии?
- Да, все повече. Хората на бизнеса разбират необходимостта от създаването на търговска марка, която потребителите да познават и да харесват. Защото брандът служи като щит, като емоционална връзка между марката и клиента.
► Какво е влиянието на интернет маркетинга в цялостния комуникационен микс?
- Влиянието на интернет нараства с всеки изминал ден. Само за нашата компания през 2007 г. сме отчели 80% ръст в интернет маркетинга, като никоя друга медия не може да се похвали с такъв. Интернет е много силно маркетингово оръжие, защото, ако успееш да накараш хората в блоговете или форумите да говорят повече за дадена марка, тя съответно започва да продава повече. Доказано е, че препоръката между хората е най-силната реклама.
► Кои са основните проблеми на маркетинга в България?
- На първо място, образованието. Има няколко огнища на маркетингова мисъл, но те не са достатъчни. Има много голяма пропаст между практиката и теорията, липсва връзката между бизнеса и академичната общност. Би трябвало хора като мен да бъдат в университетите, аз често участвам в такива индивидуални акции, но проблемът трябва да бъде решен на по-високо ниво. Другото нещо е необходимостта от създаване на маркетингова култура в рекламодателите, защото все още много от тях мислят, че нямат нужда от реклама. А пазарът се развива, става все по-конкурентен и рано или късно подобно мнение ще им донесе проблеми. Затова и приложения като вашето са много полезни, защото създават именно такава култура. Тук е важно да се спомене и въпросът за саморегулацията - ние като индустрия трябва сами да налагаме етичните стандарти и да съблюдаваме за спазването им.
► Какви са вашите прогнози за развитието на маркетинга и рекламата в България?
- Смятам, че и тази година ще има ръст от порядъка на 15-20%. Друг процес, който ще бъде характерен за маркетинга и рекламата у нас, ще бъде силното профилиране на фирмите - ще има малки компании, специализирани в маркетингови консултации, бранд билдинг и т.н. Ще има все повече нишови играчи на пазара.
***
Спортен хъс
► Маркетингът не е единствената страст на Николай Неделчев. Като ученик е бил запален по леката атлетика и по-специално по високия скок.
► В младежките си години той е тренирал футбол заедно с легендата Христо стоичков.
► Баскетбол и волейбол (спортовете, прилягащи най-много на високия му ръст) е практикувал по време на студентските си години.
► В спортното му минало намират място плуването, боксът и водните ски.
***
Следващите 3 години ще са най-силни за българската реклама.
***
Ще има все повече нишови играчи на пазара.
***
Текст под снимка
Очаквам ръст от 15-20% през 2008 г., смята Николай Неделчев

вторник, 12 август 2008 04:26:26

Няма коментари: