Капитал - 62 стр.
Онлайн маркетингът настъпва
Сякаш напук на кризата, обхванала финансовите пазари, онлайн рекламата в България продължава да расте. И то бурно. Това разкриват прогнозите в рекламния сектор. Тази индустрия работи по два модела - продажба на излъчвания на банери (pay-per-view) и натискания върху платени линкове (pay-per-click). В момента нови проекти набират скорости в двете направления.
Първият проект е сътрудничеството между гиганта Yahoo и онлайн предприятието "Инвестор.БГ", обявено тази седмица. Българската фирма ще доставя рекламни банери в електронната поща Yahoo Mail, както и в останалите услуги и сайтове на американската компания. Сред тях е платформата за изпращане на съобщения в реално време Yahoo Messenger и още много други. Банерите ще бъдат показвани само на посетители от България.
"Тук имаме силни позиции", коментира за "Капитал" Марвин Лиао, директор "Развитие на международните продажби" в Yahoo. Данни на компанията показват, че през септември в България всички услуги на американския онлайн партньор са били използвани от 1.7 млн. уникални потребители. Само електронната поща е привлякла 903 хил. посетители за въпросния период. Според източници от сектора обаче тези числа може би са леко завишени.
Досега пет рекламодателя са се възползвали от посредничеството на "Инвестор.БГ", за да излъчат своите послания от сайтовете на Yahoo. Сред клиентите са български представители на марки като Nivea, Dove, Renault, Orbitel и JetCredit.
Какво видя Yahoo в България
Приходите от интернет реклама в България възлизат на 12 млн. лв. през 2007 г., сочат данните на "Инвестор.БГ". Тази година се очаква те да достигнат между 18 и 22 млн. лв. Около 3-4% от всички български рекламни бюджети отиват за интернет. В Западна Европа обаче този дял вече достига 15%. Затова Yahoo в лицето на Марвин Лиао очаква силен ръст на българската онлайн реклама през следващите няколко години.
Споразумението с Yahoo би трябвало да даде тласък на "Инвестор.БГ", в чието портфолио от сайтове до момента нямаше електронна поща. С рекламен носител като Yahoo Mail компанията ще покрива и тази ниша. В момента българската фирма развива близо двадесет сайта, сред които едноименният investor.bg, новинарският dnes.bg, мрежата за запознанства aha.bg и т.н. От друга страна, 2008 г. беше драматична за Yahoo. С всеки изминал ден Google увеличава преднината си в сферата на онлайн рекламата. Все пак Yahoo продължава да държи дистанция от гиганта Microsoft, който се опитва да я закупи. През тази година компанията стъпи на пазарите в Нигерия и Израел и разшири присъствието си в Индия и Румъния. Турция също е много важна за Yahoo, като според Любомир Леков, изпълнителен директор на "Инвестор.БГ", "за нея [Yahoo] ние попадаме между два много важни пазара".
Direct срещу AdWords и AdSense
Докато Yahoo и "Инвестор.БГ" се фокусират върху показването на банери, един проект на "Дир.БГ" се насочва към модела pay-per-click. Това е рекламната мрежа Direct, разработена от десетилетния български портал "Дир.БГ". Новият проект се цели в онези малки и средни фирми, които обикновено нямат финансовата възможност да получат своите 15 минути рекламна слава чрез традиционните комуникационни канали. В повечето случаи техните бюджети са твърде скромни, за да окупират телевизионния ефир. Затова много от тях се насочват към интернет. Софтуерът на Direct прави връзката между малките фирми и сайтовете (доставчици на съдържание), където се публикуват техните реклами. Сред доставчиците на съдържание, с които Dir са сключили договори, са dnevnik.bg, odit.info (и двата собственост на "Икономедиа", издател на вестниците "Капитал" и "Дневник"), actualno.bg, sladur.com, dariknews.bg, порталът dir.bg и други.
Концепцията на Direct е микс между Google AdWords и AdSense - реклами, съобразени с контекста и съдържанието на сайта, където се появяват. Визуално те приличат много на каретата на Google AdWords с важната разлика, че българският продукт дава възможност за вмъкване на изображение. Подобно на Google рекламните карета се появяват, когато ползвате търсачката на "Дир.БГ", наречена diri.bg. Direct е ограничена единствено за територията на страната, като рекламодателите плащат само когато интернет потребители с български произход кликват върху техните линкове. Това издава сериозна заинтересуваност у посетителите от рекламирания продукт или услуга. Рекламодателите плащат 120 лв. за 1000 клика. Клиентите на Direct могат да насочват рекламите по категории уебсайтове и тематични рубрики. В момента софтуерът сканира заглавията и етикетите на публикациите (т.нар. тагове) и зарежда най-адекватните спрямо тях реклами. До края на годината Direct ще започне да проучва и самото съдържание на текста. Всеки път когато натиснете платения линк, рекламодателите плащат на "Дир.БГ" по 12 ст. на клик. По-голямата част от парите отиват за уебсайтовете, където се публикуват рекламите.
Прави впечатление, че мрежата включва най-разнородни сайтове - от микробележника 160.bg, през сайта за запознанства sladur.com до новинарския dnevnik.bg. Така че аудиторията на Direct е най-разнообразна и вероятно по този начин се цели масовост. За да се нарече успешен проект, мрежата се нуждае от много сайтове партньори. Сред тях са компаниите "Уеб медиа груп" и "Аз медиа", които скоро ще сключат договори с Direct, обяснява Владимир Жеглов, изпълнителен директор на "Дир.БГ".
Така компанията смята да вземе дял от българския пазар на кликове. Този тип реклама също расте и тази година ще стигне до 2 млн. лв., прогнозира Иван Иванов, изпълнителен директор на агенцията за интернет маркетинг Zed digital Cybermark и един от създателите на "Дир.БГ".
Според Иван Иванчев, който е един от собствениците на Easy Trader - най-голямата българска рекламна мрежа за продажба на кликове, контекстуална реклама като Direct е трудна за реализиране в малка страна като България. "Тук няма достатъчно уникално съдържание [към което адекватно да се свързва рекламата]", убеден е Иванчев. Засега наистина Direct изпитва трудности с точното таргетиране, но това може да се обясни също с малкия брой рекламодатели в момента. Влизането на Yahoo и пускането на Direct e поредното доказателство, че българският интернет пазар остава привлекателен за инвестиции. Скоро може да се очаква навлизането на още рекламни мрежи. Сред новите попълнения е httpool, която до този момент не е обявила своите тарифи и сайтовете, с които ще работи.
събота, 18 октомври 2008 03:46:17
събота, 18 октомври 2008 г.
Онлайн маркетингът настъпва
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар