вторник, 25 ноември 2008 г.

Научно-популярните канали откриват рекламния пазар в България

Дневник - 16 стр.
Научно-популярните канали откриват рекламния пазар в България

Албена БОРИСОВА

Пръв „Нешънъл джиографик“ пуска местни блокове, не е изключено да го последва „Виасат“
От 1 декември каналът „Нешънъл джи-ографик“ (National Geographic Channel) вече ще се излъчва само на български, съобщи генералният директор на „Фокс интернешънъл ча-нелс“ (Fox International Channels) Светлана Василева. Заедно с превода на програмата всички про-моционални клипове и рекламни блокове, които досега се излъчваха на румънски, ще бъдат заместени с български. Така „Нешънъл джиографик“ става първият международен научнопопулярен канал, който ще предлага рекламна платформа специално за България. Другите чужди научнопопулярни канали, които се излъчват по кабелната мрежа в страната - „Дис-кавъри“ (Discovery Channel), „Зоун риалити“ (Zone Reality), „Виасат екс-плорър“ (Viasat Explorer) и „Виасат хистъри“ (Viasat History), все още не предоставят възможност за представяне на български рекламодатели. Имали сме
единични случаи на излъчени реклами на български
но възможност това да стане масова практика все още няма и заявките трябва да минат през централата на „Челозоун“, обясни Юлия Трайкова, маркетинг мениджър на компанията, която разпространява „Дискавъ-ри“, Zone Reality, Zone Romantica и MTV в България. От представителството на Viasat пък обясниха, че досега не са работили с български ре-
кламодатели. Не е изключено обаче и там да се появят местни клиенти, тъй като компанията е част от медийната група Ем Ти Джи (Modern Times Group), която държи 50% от каналите „Диема“ и през лятото купи „Нова телевизия“. Плановете на Ем Ти Джи са да сформира общ екип за продажбите на различните продукти в България. Цената на 30-минутен рекламен спот по „Нешънъл джиографик“ в България ще е 128 лв., а в праймтай-ма от 18 до 23 ч. тарифата ще е 320 лв. От началото на декември каналът ще бъде следен редовно от пийпълметричната система на ТНС/ТВ план (TNS/TV Plan). „Фокс лайф“ (Fox Life) и „Фокс крайм“ (Fox Crime), които се излъчват на отделен сателитен канал в Сърбия, ще предлагат същата възможност за реклама на сръбски на рекламодателите. В момента се водят преговори за отделяне на двата канала и в Хърватия.
Това дава възможност на продуцентите да бъдат по-гъвкави в закупуването на програми и да ги
разработват за всяка специфична аудитория
обясни Светлана Василева. Бизнесът също има полза, защото рекламирането в нишови канали, които достигат до ясно определена аудитория, прави вложените средства много по-ефективни, смята директорът на „Фокс интернешънъл“. Според нея интерес към „Нешънъл джиографик“ определено има. Причината е, че много рекламодатели се асоциират с този канал заради високия статут, който той е изградил сред публиката. В Румъния например програмата има над 400 клиента и там бизнесът вече се е приучил да използва нишовите канали. „В България този процес започна реално след появата на „Фокс лайф“, след това и с тръгването на български на „Еврос-порт“, AXN и „Джетикс“
(Jetix), обяснява Василева. Допреди това дистрибуторите на специализираните програми разчитаха 3само на приходи от разпространението им
„Нишовите канали обаче изпълняват съвсем различна функция в сравнение с националните медии, където се облъчва огромна аудитория. Ръстът в аудиторията на „Фокс лайф“ в Сърбия например е 40%, което е огромен потенциал за ре-кламодателите“, обяснява Василева. „Убедена съм, че и българските фирми ще свикнат да използват новите възможности за реклама“, заяви Василева. Тя прогнозира, че спадът в приходите на кабелните канали, причинен от финансовата криза, ще бъде по-малък в сравнение с националните ефирни медии. Фирмите определено проявяват интерес към нишовите канали, по-
твърди и директорът маркетинг и продажби на „Медиа груп Ес Ди“ (Media Group SD) Дилян Янков. Фирмата държи ексклузивните права за продажба на рекламно време за България на каналите HBO, „Холмарк“ (Hallmark), AXN и „Дже-тикс“ (Jetix). Компанията освен това е издател на списанията FHM и „Мадам Фигаро“ (Madamme Figaro). Според него причината е не само в атрактивните цени, които предлагат тези канали, но и във факта, че рекламодателите знаят много точно каква е аудиторията им. „Медиа груп Ес Ди“ дава възможност на клиентите си да комбинират рекламата по „Холмарк“ и AXN, а също предлага и пакети за достигане до общата аудитория на AXN и мъжкото FHM, както и на „Холмарк“ и „Мадам Фигаро“.
***
Гледаемост на кабелните канали
Според пийпълметричните данни на ТНС/ТВ план „Фокс лайф“ е най-гледаният от платените кабелни канали сред градската аудитория на възраст от 18 до 49 години в България и в Сърбия. „Фокс крайм“ се нарежда на седмо място у нас, а сред сръбските зрители е на девето по предпочитание. В ноемврийското пийпълметрично проучване най-напред сред научнопопулярните канали е „Дискавъри“ - на 9-о място сред платената тв, а „Анимал планет“ е на 14-о. От ТНС/ТВ план твърдят, че според предварителните изследвания рейтингът на „Нешънъл джиографик“ в България е близък, често дори по-висок от този на „Фокс крайм“.
в. Дневник – стр. 16
вторник, 25 ноември 2008 03:35:34

Няма коментари: