Класа - 1 стр.
Брутните рекламни обеми на телевизиите надхвърлят 331 млн. лева
Георги ДОЙЧЕВ, изследовател, TV Plan/TNS
bTV е с най-голям дял, най-рекламирани са козметични продукти и хранителни стоки
През първото шестмесечие на 2009 г. се наблюдава спад на рекламните бюджети в телевизия в сравнение с първите шест месеца на 2008 г. Това явление е очаквано предвид оказващата влияние на икономиката, а несъмнено и на рекламната активност финансова и икономическа криза. За този спад от 15% (53 млн. лева бруто) допринесе и намалението на цените за реклама от страна на телевизиите. Твърде е вероятно регистрираният отлив да има по-голяма стойност в нетен размер, тъй като много от телевизиите, освен че намалиха своите рекламни тарифи, възприеха и практиката да предоставят бонусни излъчвания на рекламодателите. На фона на цялостния спад на инвестираните рекламни бюджети се откроява значителният ръст на детския тв канал Jetix, спортния RING.BG, филмовия Hallmark, музикалния The Voice и новинарския TV Evropa. Най-голямо увеличение на рекламни обеми регистрира Jetix, който за първото полугодие на 2009 г. е привлякъл близо 7 пъти повече бюджети, сравнено със същия период на 2008 г. Телевизията с най-голям дял - 41,7% от общия рекламен обем, за първите шест месеца на 2009 г. е bTV От гледна точка на рекламирани продуктови области в телевизия "Козметика", "Хранителни стоки" и "Напитки" запазват водещите 3 позиции от 2008 г., а традиционно силните телекоми свиват бюджетите си и отстъпват на фармацевтичните продукти. Аналогичен процес се наблюдава и при "Битова химия" и "финансови услуги" - тази година праховете за пране изпреварват банковите услуги и се позиционират на шесто място. "Туризъм", "фармацевтика" и "Битова химия" са някои от областите, чиито продукти са били по-рекламирани 6 първото полугодие на 2009 г. спрямо това на 2008 г. Секторите, които са силно засегнати от икономическата криза, като туризъм, строителство и недвижими имоти, се опитват да привлекат потребителското внимание към себе си чрез увеличение на рекламните бюджети. Рекламодателите в областите "Автомобилизъм", "Застраховки", "Издателска дейност", "Магазинна мрежа", "Телекомуникации" и "Финансови услуги" свиват своите бюджети, което се отразява в спад на рекламната активност за 2009 г. спрямо 2008 г. По-отчетливи размествания регистрираме в класацията на 30-те най-големи рекламодатели за първото шестмесечие на 2009 г. Компанията "Нестле България" излиза от четвърта на първа позиция. 1лобалният производител Procter & Gamble свива своите рекламни бюджети в телевизия и от най-голям рекламодател за първото полугодие на 2008 г. става четвърти в класацията за 2009 г. Някои от рекламодателите, които са се изкачили на по-предно място спрямо класацията за полугодието на 2008 г., са "фикосота Синтез", "Хенкел", L'OREAL, Beiersdorf, Natur Product, Bella Bulgaria, GlaxoSmithKline, Walmark. От компаниите, koumo са инвестирали по-малко средства в телевизионна реклама, най-големи са Unilever, Mobiltel, Coca Cola, "Загорка".
четвъртък, 16 юли 2009 г.
Брутните рекламни обеми на телевизиите надхвърлят 331 млн. лева
Етикети: в. Класа
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар