понеделник, 13 юли 2009 г.

Сайт по сайт...

Капитал - 46 стр.
Сайт по сайт...

Калина КАЛЧЕВА

Нишовите рекламни мрежи си пробиват път и в България
"Нишата не беше усвоена." Подобно е обяснението за пазарния успех на много стартиращи компании. Това е и мотивът, който кара собствениците на AutoForums.BG да създадат първата нишова онлайн рекламна мрежа у нас. Въпреки че проектът засега не е голям, появата му е добър знак за раздвижване в сферата на българската интернет реклама и е иновативен подход за българския онлайн бизнес.
Малко или много
"Нишовите медии с конкретни аудитории и достъпни цени за присъствие са наистина добро решение за по-малките фирми", смята и Жюстин Томс от Az-media, в чието портфолио присъстват доста тясно таргетирани сайтове. В това число попада и ludimladi.bg, насочен към аудитория над 55 години. Според Иван Иванов от Zed Digital Cybermark пък интересът към подобни профилирани сайтове в България е от няколко години, но процентът, който те взимат от общите рекламни бюджети онлайн, остава малък.
Проблемът, пред който са изправени подобни малки вертикални сайтове или тематични форуми, е именно че са малки. Това винаги води след себе си и трудности. "Често зад нишовите сайтове стоят хора, които ги правят за удоволствие и хоби. Те нямат представа как биха могли да публикуват реклами на сайта, нито пък как да ги остойностят", обяснява Иван Иванов от Zed Digital Cybermark.
Подобни интернет страници често остават и извън онлайн метриките, което е равнозначно на заличаване от общата интернет карта, която рекламодателите виждат. Именно затова в глобален мащаб е честа практика да се сформират рекламни мрежи от тематично подобни сайтове, които да се грижат за общите приходи. Нищо революционно, но едва наскоро подобни нишови онлайн рекламни инициативи направиха по-уверени крачки на българския пазар.
В края на май тази година се появява AutoForums.BG - рекламна мрежа, обединяваща в един канал 30 автомобилни форума. Проектът е интересен не само като обединяващ тематични медии, но и като проект, работещ с онлайн социални общности. Възможностите за директен маркетинг в такива социални мрежи са големи - включително със спонсорирани теми за въпроси към рекламодатели и т.н. Освен това подобни мрежи успяват да задържат потребителите си за по-дълго време.
Зад AutoForums.BG стои младата интернет компания User Media. Месечно порталите, включени в AutoForums.BG, отчитат 350 хил. уникални посещения и над 17 млн. импресии по данни на агенцията за проучвания на онлайн аудитория Gemius за месец май. С други думи, всеки 10-и онлайн потребител в България е посетил един от тях. Преди да се включат в рекламната мрежа, малко от тези форуми са печелили от онлайн реклама, въпреки че са атрактивен канал за тясно таргетирани маркетингови послания. Окрупняването в мрежа обаче решава проблеми като трудно управление на кампаниите, измерването на аудиторията, липса на опит в продажбите и т.н.
Амбициите на User Media са свързани не само с посредничество при продажбата на рекламни площи, но и със създаване на допълнително съдържание. Предстои редизайн на автопортала Tuning.BG (със 17 хиляди уникални посещения дневно), който наскоро бе придобит с помощта на външен инвеститор, както и създаване на тематична социална мрежа.
Прилагането на модела към други ниши е друга амбиция на компанията. Симион Патеев коментира, че в момента тече работа по подобен спортен проект - SportForums.BG, който ще е по-малък по обхват. Цялостната инвестиция по проектите на User Media до момента надхвърля 120 000 лв. Според Симион Патеев от User Media в сегашната пазарна ситуация първоначалната инвестиция може да се възвърне за около две години.
Въпреки че и спортната нишова мрежа звучи обещаващо, възниква въпросът доколко може да се повторя подобна формула върху генерирано от потребители съдържание. В крайна сметка са малко общностите, на базата на които да се изгради платформа, привличаща рекламодателите именно чрез наситеното си тематично съдържание.
Тук идва мястото на наистина тясно специализираните сайтове. Интернет има преимуществото да предлага и на специфични браншови медии достатъчно популярност, за да се самоиздържат. Такъв е примерът с 4-годишния онлайн каталог с полиграфическа тема - Polygraphy.info. Деси Тодорова, съоснователка на сайта, разказва, че проектът се издържа не само от банерна реклама, но и от платени абонаменти за достъп до богатия фирмен каталог. Така съдържанието на сайта компенсира по-малкия обхват на аудиторията му.

Няма коментари: