Капитал - 35 стр.
Три нарушения с едно "узаки"
Зорница СТОИЛОВА
SIS Industries се забърка в огромна каша с рекламата на "Узаки Зорбас"
Заблуда на аудиторията, ползване на защитена марка без право на това и нарушение на Закона за здравето. SIS Industries са на път да счупят рекордите по извършени нарушение с един рекламен клип.
Казусът се заформи около новия продукт на карнобатския винпром - анасоновата напитка Ouzaki Zorbas. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи временна мярка за спиране на рекламата на питието с мотивите, че е заблуждаваща и съдържа недостоверна информация. Сигурно се сещате за тв клипа, който напомня за лятна почивка в Гърция с типичния за страната пейзаж, характерните музика, храни и напитки. Проблемът според комисията е, че сюжетът на рекламата, който е изграден изцяло върху елементи от гръцката култура и самобитност, кара зрителите да си мислят, че купуват традиционното узо, докато всъщност им продават анасонова напитка, по-близка до българската мастика. В официалното прессъобщение на КЗК това се определя като увреждащо интересите на конкурентите им на българския пазар, които произвеждат мастика, и на търговците, които внасят и продават узо.
През изминалата седмица двете страни по казуса играеха странна игра - от Комисията за защита на конкуренцията ни уверяваха, че са изпратили уведомление до SIS Industries още в понеделник, а от компанията упорито защитаваха тезата, че не са получавали официално становище от комисията. И така до редакционното приключване на броя. Маркетинг директорът на SIS Industries Весела Калчишкова обясни пред "Капитал", че не би желала да коментира нито създалата се ситуация, нито рекламната концепция на продукта, преди да се запознае с документите. От рекламна агенция Noble Graphics, създала тв клипа, също отклониха поканата за коментар и обясниха, че само маркетинг отделът на SIS Industries е оторизиран да отговаря на запитвания.
Дима Иванова, директор на пресцентъра на КЗК, уточни, че срещу SIS Industries е образувана преписка и в срок от два месеца предстои комисията да излезе с окончателно решение по казуса. Въпреки че на сайта на институцията още не е качено официално определение, от регулатора заявиха, че са поискали превантивното спиране на клипа като временна мярка срещу нарушението. До редакционното приключване на броя обаче клипът се въртеше по националните телевизии, а визии от кампанията можеха да бъдат видени по билбордове на централните булеварди.
В рекламните среди веднага тръгнаха коментари, че казусът е резултат от ожесточената борба между двата основни конкурента в сегмента на анасоновите напитки - "Винпром Пещера" и SIS Industries. Но всъщност сигналът до КЗК е бил изпратен от гръцкото посолство чрез посредничеството на външното министерство, след като при тях е постъпила жалба от страна на Съюза на гръцките производители на спиртни напитки.
Според Наредбата за определенията на видовете спиртни напитки, анасоновата спиртна напитка може да носи наименованието узо (ouzo) единствено когато е произведена в Гърция или в Кипър. От SIS Industries хитро заобикалят закона с умалителното ouzaki, като етикетът на напитката указва, че това е "средиземноморски аперитив" с аромат на анасон, полски билки, треви и семена.
Юристът и специалист по търговските марки Офелия Киркорян-Цонкова обръща внимание, че има три заявки в Патентното ведомство от страна на SIS Industries за регистриране на марката Ouzaki Zorbas от април, но тя все още няма регистрация. Тя допълва, че такава може да им бъде отказана според Закона за марките и географските означения, ако марката им се състои от регистрирано географско означение или негови производни. Гърция и гръцките производители са защитили напитката "узо" и неговите разновидности в различните територии на страната в категорията алкохолни напитки от анасонов тип и това е указано в регламент 110/2008 на Европейския парламент относно определението, описанието, представянето, етикетирането и защитата на географските указания на спиртните напитки. С други думи, никоя друга държава не може да произвежда или рекламира продукти с това наименование. Спорно е и доколко може да се използва Акрополът, който е световно признат символ на Гърция, върху етикета на бутилката на Zorbas.
Но рекламата на анасоновата напитка буди съмнение и по отношение на тълкуването на Закона за здравето, който изрично забранява пряката реклама на спиртни напитки. В становище на Съвета за електронни медии относно разпоредбите на този закон се казва, че в клиповете не може да се показват или използват напитки или бутилки, нито хора, които ги консумират. В рекламния спот на Ouzaki Zorbas героите не само танцуват около бутилката, но и питието щедро се разлива по чашите.
Независимо от това как ще приключи казусът за производителя SIS Industries, той е важен по-няколко причини. Първо, защото ни напомня необходимостта от по-прозрачни търговски практики и саморегулация в рекламния сектор, и второ, защото подчертава дебело, че в основата на всяка маркетингова активност е да бъдеш честен с потребителите си.
понеделник, 13 юли 2009 г.
Три нарушения с едно "узаки"
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар