събота, 25 април 2009 г.

Продуцентите си направиха синдикат

Труд - 18 стр.
Продуцентите си направиха синдикат

Соня СПАСОВА

Телевизиите да излъчват повече външни продукции, искат те
Битка за промени в законите и за повече родна продукция в тв ефира подеха вчера от Асоциацията на телевизионните продуценти (АТВ). Изпълнителен директор на новосформираното сдружение е Димитър Станчев, който навремето направи на първата частна продукция у нас - култовото шоу „Невада". Основната ни цел ще бъде промяна в „архаичния" Закон за радио и телевизия, обявиха от синдиката на тв продуцентите (кои са те - виж карето). „Настояваме да се вдигне задължителният минимум за външни продукции в телевизиите от 10 на 30% от програмата", обясни председателят на управителния съвет на АТВ Магърдич Халваджиян. Неговата компания произвежда „Страх" и „Пълна лудница" за Нова тв и „Море от любов" за Би Ти Ви. В повечето европейски страни този праг бил около 30-40%, като стигал дори до 60 но сто. Ако не се приеме в закона да е30%,ние сме съгласни и на 40%, пошегува се Димитър Станчев. Не воюват със сапунките „Не сме против третокласните сапунки, които телевизиите бълват постоянно, но в определени часови пояси можем да направим на тяхно място образователни предавания за младите хора", допълни Халваджиян. Нашата продукция може да е по-скъпа, но е по-качествена и за да се развиваме, трябва да я продаваме, единодушни са в АТВ. Увеличението на прага за външна продукция трябва да засегне и бъдещите национални цифрови програми, уточни Мартин Захариев. Той заедно с Робин Кафалиев прави „Форт Бояр" по Би Ти Ви. По думите му при цифровизацията се очаква телевизиите, които ще се приемат безплатно в цялата страна, да станат поне 16-18. Продуцентите се възмутиха и от ограничението в сега действащите нормативни документи една компания да прави до 2 предавания за дадена телевизия. „В много европейски страни заради кризата рекламата вече е забранена в обществените телевизии. Ако финансовата стагнация продължи по-дълго и у нас, вероятно това ще се случи и с БНТ", прогнозира Захариев. От асоциацията били склонни да подкрепят подобно решение. Още повече че държавната телевизия разполагала с годишен бюджет от 70-80 млн. лв., а приходите от реклама за целия тв сектор като цяло спадали. Оплакват се от торентите Аз съм по-голям оптимист. Смятам, че в нашия бранш кризата започва да отминава, има раздвижване, опонира Маги Халваджиян. Ще искаме заплащане за всяко пускане на наша продукция в интернет, казаха още от АТВ. Защо час след като приключат „Господари на ефира"или „Комиците", вече са качени в торентите - къде са ГДБОП и МВР, попита Мартин Захариев. От асоциацията са сформирали групи за преговори с телевизиите. Целта е да се уточнят правилата за използването на водещите на отделните външни предавания като рекламни лица на медиите. Творческият екип не си взема парите от авторските права, оплакаха се още от АТВ. Не може телевизиите да въртят едно и също предаване 5000 пъти, без да ти плащат, възмутиха се още от синдиката. Ще раздават награди Едно от първите съвместни мероприятия на обединеното продуцентско братство щяло да бъде раздаването на телевизионни награди. Предвижда се церемонията да се излъчва и по трите национални телевизии - Би Ти Ви, Нова тв и БНТ. Освен това имало планове да се правят мащабни съвместни продукции от няколко продуцентски къщи, както било по света.
***
Засега в Асоциацията на телевизионните продуценти (АТВ) са се включили 13 фирми. Сред тях са компаниите, които правят „Комиците", „Сървайвьр", „Мюзик айдъл" и „ Търси се" по Би Ти Ви, „Господари на ефира", „Пълна лудница" и „Горещо" по Нова тв. До дни към тях ще се присъединят още 4 фирми. Засега екипът на Слави Трифонов и неговата къща „Седем осми" е извън сдружението. Идея за подобно обединение имало още преди 7 години, но А ТВ станала юридически факт едва преди месец. „Всички в асоциацията сме млади момчета, като изключим Халваджян, който е на преклонна възраст", пошегува се Евтим Милошев, който е член на управителния съвет на новата структура. Участниците в асоциацията държат 85% от пазарния дял за външни предавания на националните телевизии. Всеки ден продукцията, която ние правим, влиза в дома на поне 2,5 млн.домакинства, твърдят от АТВ. В производството на предаванията пък са заети около 3000 души.

Няма коментари: