Труд - 8 стр.
Михаил Михайлов, експерт по комуникации: Пиарите станаха рум сървиз на политиците
Мариела БАЛЕВА
- Голяма изненада беше включването ви в предизборната кампания на партия ЛИДЕР, г-н Михайлов! Мнозина ви свързват с управлението на СДС и Костов, където бяхте и шеф на правителствения пресцентър. Защо избрахте да работите за тази нова партия?
- Приех да участвам по две причини. Първата е, защото ми направиха много добра оферта, което може би звучи грубо в ушите на някои хора. Трябва обаче да уточня - когато става дума за политика, почти винаги става дума за пари. А когато не става дума за пари, става дума за много пари...
- И приоритетите ви само в парични единици ли се измерват?
- Позволете да кажа и втората причина, а това е, че проектът ЛИДЕР има голям потенциал. В хода на кампанията и запознанството ми с хората от ЛИДЕР причините, поради които приех тази работа, размениха местата си. Аз съм емоционален човек. Тези хора се оказаха много интересни, много истински, необременени с политически биографии и амбиции. Те всъщност бяха посегнали към политиката като към последното средство да помогнат на бизнеса, с който се занимават.
* Казват, че пиаръте като да разкажеш една история, така ли е?
- Да, а за да разкажеш историята, някой трябва да я случи. А обикновено тези, които случват историята - политиците, рано или късно превръщат пиара в рум съ-рвиз. Проблемът не е, че имаше черен пиар. А че той сработи на изборите. Да, винаги ще го има. Страшно е,
че българските политици търсят своите качества в недостатъците на опонентите си. Много скоро политическата класа ще бъде компрометирана по такъв начин, че някои от следващите избори ще трябва да бъдат не за нови политици, а за нов народ, който да вярва на старите политици.
- Как ви се стори кампанията на вашите бивши приятели от „Синята коалиция"? В клиповете им имаше разказани няколко истории...
- Не искам да говоря за кампанията им, но резултатите им, които са под 7%, означават само едно - те или са забравили какво означава синята идея, или никога не са
знаели какво е тя. Тъжни са тези 6,7% за СДС и ДСБ, които казват, че са автентичното дясно.
- А кампанията на ДПС? Не се ли преобърнаха нещата след прословутия запис с изказването на Доган в с. Кочан?
- Кампанията на ДПС беше моментна снимка на лидера й Ахмед Доган. Странна комбинация между съвременни методи и остаряло мислене. В същото време демонстрация на желание за екипност и едновременно с това еднолично налагане на волята. ДПС е осъдено да бъде огледало на лидера си. И
не бива Доган да се сърди на това, което вижда в огледалото. Той вижда себе си.
- Бойко Борисов има ли нужда от пиар или той самият си е най-добрият пиар?
- Той много умело компилира всички съвети, мнения и собствен опит. И ги поднася по най-достъпния начин на хората. А каква част от тях е истина, времето ще покаже.
- Как ви се стори девизът на БСП „Ние сме на ваша страна"?
- В тази кампания се нагледах и наслушах на тъпи девизи. Този е един от тях. Или например „Време е за добрите хора". Кои са точно тези добри хора?
• Как кои, хората от „Си-
нята коалиция"?
- Ама тези хора са „добри" от 20 г. Не разбирам защо чак сега хората трябва да признаят този факт. А девизът на ГЕРБ „България може"? Аз знам, че България може, въпросът е дали ГЕРБ може.
- Кой беше най-много изненадан на изборите?
- Нямаше неизненадани. Смятам, че и Борисов не е очаквал такъв висок резултат.
- В БСП са изненадани от загубата. Но защо социологът Юрий Асланов призна, че не е очаквал червените да вземат чак 750 000
гласа?
- Сигурно в БСП са се оту-чили да мечтаят... Щом тези гласове са им много, как са се готвели да вземат още един мандат? За да са изненадани, значи, че в БСП въобще не са наясно в какво се превръща партията им. Българските политици бъркат желаното с възможното.
- НДСВ се оказаха големите губещи...
- За мен НДСВ е политически инвеститор. Те са една от двете партии у нас (другата е ДПС), които инвестираха парите, спечелени по един или другначиноттях.вполитика, в кампании. Всички останали политици заработваха по някой лев на гърба на партиите си и тези пари отидоха
по лични сметки.
- Бяхте доста близък с Иван Костов. След толкова години как се е променил, той все още е най-де-монизираният политик.
- Не. Медиите го направиха такъв под влияние на определени политически кръгове. Костов не е никакъв демон, той е един много добър администратор, много добър държавник, но много лош политик. Да си добър политик, означава да си последователен. А той точно това не е. Така, както се разделяше с хората около себе си, по същия начин се разделяше и със собствените си тези.
- Какво не разбраха българите за ЛИДЕР? Защото единственото нещо, което се коментираше от политици и анализатори, бе, че хората от тази партия купуват гласове, а на върха й е един „олигарх".
- Все пак за ЛИДЕР дадоха гласа си 150 000 българи, а това, за което говорите, бе насаждано от малцина други (надявам се и те българи). За тази партия бе изградено мнение, което се крепи на три кита: корпоративен вот, купуване на гласове и това, че тя е политически проект на някаква политическа сила - или БСП,
или ДПС.
- Не е ли така?
- Мисля, че Огнян Минчев употреби за първи път израза корпоративен вот. Но след това всички някакси го харесаха и започнаха да го употребяват. В България много често един безсмислен израз придобива гражданственост и навлиза в масова употреба без хората да знаят какво точно означава. Истината е, че партия ЛИДЕР уплаши политическото статукво у нас. Уникален е и фактът, че всички партии от ляво и дясно бяха обединени единствено и само от страха, прераснал в
омраза към ЛИДЕР.
- А каква е истината?
- Истината е, че само който никога не е давал работа на някой друг, освен на самия себе си, смята, че да спечелиш доверието на работниците си е лесна работа. Точно обратното е: ако не си добър партньор на тези хора през годините, а разказвач на приказки за един месец, няма сила, която да ги накара да гласуват за теб.
- Като експерт по комуникациите анализирахте ли какво не достигна за повече гласове?
- Причините са много. Една от тях е, че ЛИДЕР е млада и заради това неопитна партия. Ние не успяхме да реагираме на черния пиар, който се изля по посока на ЛИДЕР, както и на смъртоносната прегръдка на До-ган.
- Какво имате предвид?
- Констатацията му в нощта на евровота, че ЛИДЕР е хубав проект, на който той с удоволствие ще помага. Не зная защо го направи, но зная какъв е резултатът. Доган беше концентрирал такова голямо недоволство срещу себе си, че всеки, който можеше да бъде от-ъждествен или приближен до него, понесе негативи от това.
- А имаше ли някакви договорки, контакти между лидера на ДПС и г-н Ковачки или някой ДРУГ?
- За времето, в което аз работя за партия ЛИДЕР, категорично заявявам, че никакви контакти между ДПС и ЛИДЕР или с други не е имало. Това твърдение е толкова абсурдно, колкото и твърдението, че ЛИДЕР е най-големият купувач на гласове.
- Защо?
- Знаете ли, че партия ЛИДЕР имаше над 45 000 недействителни бюлетини -направете си извода това нормално и реално ли е. Освен това никъде не видях дори тълкувание на факта, че от всички гласове за мажоритарни кандидати има 220 000 невалидни. Всъщност знае ли някой тези цифри? Интересува ли се някой от тях? Тези избори бяха като айсберг, в основата, на който имаше безкрайно много машинации, спекулации и нечестни ходове. Твърдя отговорно - участвал съм и съм видял всички избори от 1990 г. насам, но тези бяха най-нечестните и най-непочтените.
- Какво ви кара да мислите така?
- Бяха използвани изключително непочтени мерки. Давам ви примери не с активисти, а с обикновени привърженици на ЛИДЕР. В деня на изборите в Плевен в 6 ч сутринта в над 20 семейства влизат представителите на властта и карат деца и родители да легнат по корем с ръце на тила, представяте ли си? След евроизбо-рите в Бургас привикват над 50 миньори да ги питат защо гласуват за ЛИДЕР.
- Полицаи ли са участвали в тези акции?
- От полицията, от ДАНС, от прокуратурата. Десетки семейства са били малтретирани по този начин. Като че ли е впрегната цялата държава срещу хората, дръзнали да гласуват за друг, а не за статуквото. Призовавам журналистите да проверите фактите, защото се опасявам, че това, че ЛИДЕР е извън парламента, няма да спре тези, които се страхуват от него.
- И в крайна сметка накъде отива България?
- Натам, накъдето ни водят не желанията, а възможностите.
понеделник, 20 юли 2009 г.
Михаил Михайлов, експерт по комуникации: Пиарите станаха рум сървиз на политиците
Етикети: в. Труд
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар