вторник, 21 юли 2009 г.

Радосвета Чобанова, управляващ съдружник в агенция PeeR to peer: Финансовата криза доведе до засилване на PR комуникациите

Пари - 14 стр.
Радосвета Чобанова, управляващ съдружник в агенция PeeR to peer: Финансовата криза доведе до засилване на PR комуникациите



Бюджетите за реклама бяха доста орязани и компаниите се обърнаха към PR
- Госпожо Чобанова, как се изменя PR пазарът вследствие на кризата?
- Всички последици и промени, които донесе след себе си финансовата криза, доведоха до засилване на PR комуникациите. Бюджетите за реклама бяха доста орязани и компаниите се обърнаха към PR, за да може да комуникират със своята аудитория. Никога не съм подценявала рекламата, но тя е само една част от маркетинговия микс. Ако тя показва, то PR обяснява. Ако нямаш огромни бюджети, за да налагаш продукта си, ти трябва да обясняваш на потребителите с какво си по-добър от конкурентите. Вследствие на рецесията започват да се използват все повече нетрадиционните начини за реклама и PR. Кризата изкара на преден план креативното мислене на колегите - залага се много на дейности под чертата, директен маркетинг, онлайн комуникация. Интернет медиите ще се развиват доста динамично.
- Кои са водещите принципи в работата ви?
- Твърдо отстоявам убеждението си, че добрият PR експерт трябва преди това да е бил добър журналист. Казвам го, защото и моята кариера се разви по такъв начин. Аз знам какво дразни журналистите, знам какво може да провокира вниманието им и какво може да ги накара да задълбаят в една тема. Сега от позицията си на PR се опитвам да избегна всички онези неща, които не съм харесвала в работата на PR, когато аз бях журналист. В нашата агенция няма случай, в който да сме отказали информация на журналист, да не сме вдигнали телефона или да не сме имали бърза и адекватна реакция. Освен това много е важно да работиш за клиентите си, така както би работил за себе си, да не си позволяваш да отстъпиш от нивото или да изневеряваш на принципите си.
- Осъзнават ли българските компании силата на PR по време на криза?
- Големите чужди компании приемат PR като политика. Там PR мениджърите са част от висшия мениджмънт на компаниите. Тук също се наблюдава промяна в тази посока, но все още има много време, докато стигнем нивото на западните компании. Ако един РR експерт работи превантивно, знае стратегията и плановете на компанията, той може много по-адекватно и своевременно да реагира и да комуникира, когато се стигне до кризисна ситуация. PR консултантите ще бъдат изведени на съвсем друга позиция, след като кризата приключи, защото голяма част от фирмите ще осъзнаят далновидността им. Големите корпоративни структури, които оперират у нас, имат изградени методи на работа в тази сфера. Малките и средните български компании все още не разбират същността на PR комуникацията. За радост, слава Богу, тези случаи вече са доста по-малко.
- Какво ще се случва на рекламния пазар в близките месеци?
- Ако приемем, че рекламните бюджети намаляват за сметка на PR бюджетите -това е добре. Но PR бюджетите също намаляват. Това вече не е толкова добре. Крайният потребител също се променя вследствие на кризата и има необходимост компанията да продължи да комуникира с него. Така той ще остане лоялен към марката. Ако бюджетите за тази цел са малки, ние не може да бъдем достатъчно ефективни. PR е постоянен процес и в момента, в който спреш да комуникираш, трябва да започнеш отначало. Според мен начинът, по който достигаш до крайния клиент, невинаги трябва да е грандиозен и да се разчита на огромни бюджети и събития. Напротив, за всеки има място под слънцето и ако си креативен, ще имаш работа и клиенти. По-малките и по-нови PR агенции в момента изпитват сериозни трудности, защото не са стъпили здраво на пазара. По-големите агенции, които се занимават и с реклама, и с PR, все по-често се обръщат към PR дейностите и са принудени да работят в нови мащаби, да търсят добър ефект с по-ограничен бюджет. Средно големите агенции като нас, каквито са и много други, са най-стабилни в момента, защото отдавна сме се научили да сме гъвкави. Окрупняването също е тенденция, която се наблюдава в България напоследък.
***
Визитка
Коя е Радосвета Чобанова
? Според Радосвета Чобанова добрият PR експерт трябва да е бил добър журналист.
? Тя се занимава с журналистика от 1991 г. ? десет години по-късно се впуска в попрището на PR.
? Определя го като случайно събитие в живота си, защото не е планирала подобна крачка. ? Работила е за дарик радио, радио НЕТ и БНТ. ? Минала съм през всички нива на професията, казва Радосвета.
? От обикновен репортер през радиоводещ, телевизионен водещ, главен редактор на списание. ? Когато се обърна назад, виждам, че любимата ми работа е била в радиото, допълва тя.
? Завършила е журналистика в Софийския университет “Св. Климент охридски”.
? Когато усетих, че тръпката вече я няма, че работата ми не ме провокира, реших да се откажа от журналистиката. ? Веднага след това получава предложение да заеме позицията PR на Българската агенция за инвестиции. Радосвета приема предизвикателството и не след дълго разбира, че това е другата й страст.
? Беше ми трудно да погледна нещата от другата страна и в същото време да запазя принципите си и начина си на мислене, споделя тя. ? Тези 4 години, които прекарах там, бяха един невероятно добър учебник по PR.
? В навечерието на коледните празници през 2004 г. заедно с нейната съдружничка Цвета димитрова изготвят бизнес план и полагат основите на агенцията PeeR to peer.
? Агенцията е официално на пазара през 2005 г.
***
Агенцията
? PeeR to peer се появява на пазара с идеята да е бутикова агенция.
? През 2004 г. това определение беше доста модерно, казва Радосвета. Aгенцията се занимава с интегрирани маркетингови комуникации.
? Телекомуникации и информационни технологии, финанси, енергетика, бързооборотни стоки, интернет банкиране са секторите, които попадат в обсега й.
? Клиентите са ни по-скоро партньори, ние трябва да ги познаваме перфектно, за да може да ги съветваме по най-добрия начин, подчертава Радосвета.
? За агенцията работят 10 души - всички сме жени, с изключение на дизайнерите, казва с усмивка тя. PeeR to peer работи с Карлсберг България, дойче Банк, НеВеК, групата датамакс Системс, Музикаутор, Кофас България и др. Клиенти на агенцията са и IT компании.
? Екипът е работил по проекти с LG, Volvo, Хюндай, България еър и др.

1 коментар:

Анонимен каза...

Здравейте препорьчвам ви латино сериала хит комедия Фенката la fan