Капитал - 34 стр.
Криза, криза ама.....
Весислава АНТОНОВА
Списание Rolling Stone от есента ще излиза и на български
Издателите на пазара на списания прогнозират фалити на нискотиражните, слаби марки
Въпреки че и лятото и кризата са в разгара си на пазара на списания, не липсват изненади.
Горещата новина е, че от есента на българските сергии ще се появи едно от култовите издания за музика и лайфстайл Rolling Stone*. При това то няма да е част от портфолиото на някое от големите издателства на нашия пазар. Марката влиза в България, като резултат от едногодишните усилия и ентусиазъм на 22-годишната студентка от Американския университет в Благоевград Анелия Илиева и екипа на българската компания, която ще го издава "Сивир пъбликейшънс". Тя е бакалавър по специалностите "Журналистика и Масови комуникации", както и "Бизнес Администрация". Фактът, че скоро след дипломирането си започва кариерата си не като редови журналист, а директно като главен редактор на силна световна марка като Rolling Stone, може да бъде определен единствено като летящ старт в професията.
Анелия съвсем уверено обяснява, че преговорите със собственика и издател на Rolling Stone Ян Уенър, започнали преди една година в Ню Йорк. Като при всички разговори имало момент и на разколебаване и резервираност най-малкото защото светът преживява поредната финансова криза. В крайна сметка тази година договорът е подписан. И двете страни са убедени, че кризата няма да е вечна, а Уенър - че си заслужава да рискува и да сключи сделка.
Зад амбициозното намерение на Илиева застава екипът на "Сивир пъбликейшънс", който я подкрепят. "Планираме списанието да е на пазара през есента, но още не мога да се ангажирам с точна дата. Първият брой ще е 30 хил. бройки в обем от 70-80 страници. Цената, която се надяваме да постигнем, е 5 лева. Всичко, което ви казвам обаче, подлежи на корекции, защото имаме разговори с американския издател, с който съгласуваме всичко", каза Анелия Илиева.
Тя обяснява, че съдържанието на изданието ще е над 50% преводно и по-малка част - българско. "Нишата на музикалните издания в България е зле разработена и силна марка като Rolling Stone добре ще се вписва на пазара", убедена е Илиева. На практика в сектора на музикалните списания няма сериозна конкуренция. След закриването на "Ритъм" през 2007 г. там има няколко списания ориентирани към феновете на поп-фолк музиката и най-много две-три нишови издания, като например за любителите на метъл музика.
Продуцентският бизнес в България реагира положително на новината за излизането на българска версия на Rolling Stone. "В появата на такава силна марка на пазара на списания има бизнес логика. И без това поп и рок изпълнителите в България нямат печатна платформа, на която да са представени. Излизането на такова списание дава шанс. Като има на пазара музикално издание в една празна ниша, поне да е силна марка, защото само силен бранд би имал успех", категорична е управителката на "Вирджиния рекърдс" Станислава Армутлиева. После допълва, че тя лично би помагала на подобно издание "със страшна сила. Фактът, че излиза Rolling Stone, е знак, че ще има вече силна алтернатива на слушателите на поп-фолк и феновете на поп и рок музиката ще имат своето сериозно издание", обясни тя.
"Такова списание може да помогне на музикалния пазар, като популяризира добри иначе музиканти, които нямат широка популярност и трудно влизат или изобщо отсъстват от други издания, защото доминира интересът към поп-фолк изпълнителите", коментира изпълнителният директор на "Санома Блясък" Димитър Друмев. Той както и повечето му колеги са убедени, че "оттук нататък ще се развиват специализираните, нишови издания, защото на пазара има достатъчно масови марки", каза Друмев.
И още ...
От тази седмица на пазара е и една нова местна марка - научнопопулярното списание "Обекти". То е собственост на издателите на списание "Мениджър" - "МИТ Прес". Космосът и Земята, науката и техниката, загадките и мистериите в света са основните теми на "Обекти".
Главен редактор на новото списание е Дарина Младенова, дългогодишен завеждащ-отдел "Международни новини" в "24 часа", след това заместник главен редактор на в. "Класа". Първият брой на списанието е в тираж от 15 хил. копия и струва 3.95 лв. на промоционална цена от 1.99 лв.
Изданието попада в една конкурентна ниша с издания като Geo и National Geographic, що се отнася до интереса на читателите към научнопопулярни теми. Издателите възнамеряват да развият и сайт към изданието, но това е идея за бъдещето. "За да е интересно едно списание, трябва да има баланс на темите в него, т.е. да не са само за история и археология, както в други научнопопулярни издания, а да има по-голямо разнообразие от прецизно и интересно написани текстове, обяснява формулата на успеха Младенова. Амбицията на екипа е като част от авторите на изданието да привлекат успели български учени в чуждестранни институти.
Освен новините за старта на нови списания знак, че в този сектор все още няма силни проявления на кризата са данните на TNS/TV Plan за приходите от реклама в месечните издания. За първите шест месеца на тази година те са 32.1 млн. лева - ръст спрямо същия период през 2008 г., когато приходите са 30 млн. лв. Е, данни за отстъпките, на които изданията продават площите си, няма, но няма и новини за закрити списания. А липсата на лоши новини е добра новина.
*Повече за историята на Rolling Stone четете в блога на "Капитал"
понеделник, 20 юли 2009 г.
Криза, криза ама.....
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар