събота, 28 март 2009 г.

Прогноза на АРА: Рекламните инвестиции ще се свият между 20 и 30% през 2009 г.

Дневник - Компании&Финанси - I стр.
Прогноза на АРА: Рекламните инвестиции ще се свият между 20 и 30% през 2009 г.

Зорница СТОИЛОВА

Браншът обсъди маркетинг стратегиите по време на криза
Само 9% е ръстът на рекламния пазар през 2008 г. спрямо 25% за 2007 г. Данните бяха представени по време на годишния форум на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) от председателя й Красимир Гергов. Той обясни спада в обема на пазара със световната икономическа криза, която започнала да се усеща в България след август. Прогнозата за 2009 г. е, че може да се очаква спад на пазара между 20 и 25%. Не било изключено той да достигне дори 30 на сто в зависимост от това кога кризата ще се усети в пълна сила у нас. Общият обем на рекламните инвестиции за 2008 г. е 518.805 млн. лв., показва анализът на АРА. От тях близо 21 млн. лв. са насочени в интернет реклама, като това е повишение от 62%. През 2007 г. ръстът на рекламата в мрежата е бил 89%, а обемът на пазара е бил близо 13 млн. лв. Председателят на асоциацията Красимир Гергов прогнозира труден период за малките компании на пазара, но каза, че ще останат по-качествените играчи, които умеят да правят компромис между качеството и цената. „Емоционалните покупки ще стават все по-малко, затова рекламните агенции трябва да се насочват към по-рационални предложения, като наблягат на бонусите и отстъпките“, коментира Гергов. Препоръката му към рекламните агенции беше да работят повече и да съкращават персонал, а медиите посъветва да предлагат специални рекламни пакети за политическите партии по време на изборите. Неговата прогноза беше, че политическите кампании през лятото донякъде ще компенсират свиването на рекламните бюджети на компаниите. Според данните на АРА цените на рекламата в телевизия от началото на годината са се понижили с около 25-28%, а тези в пресата са се увеличили с 10%. „Рекламодателите ще имат нужда от велики идеи“, обърна се към рекламните агенции Бернхард Майер, медия директор на фармацевтичната компания „Байерсдорф“ (Beiersdorf). Той обърна внимание, че потребителите ще стават все помалко лоялни към марките и затова рекламните послания трябва да бъдат прости, практични и да внушават чувство на сигурност, общност и заедност. Неговата препоръка беше да се инвестира повече в онлайн и директни комуникации с консуматорите. Онлайн рекламният мениджър на групата за бизнес медии The Economist Стефан Пере пък посъветва рекламодателите да не считат, че онлайн рекламата се изчерпва само с банерите в сайтовете. „Отвъд банерите интернет предлага ефективни решения. Създавайте платформи със съдържание около своите марки, нека хората да свързват вашия бранд с определени теми, така че да можете да ги ангажирате в посланията си и да си взаимодействате с тях“, обобщи Пере.
***
Какво се случва по света
Според данните на списание „Скрийн дайджест“ от февруари 2009 г. рекламните инвестиции във Великобритания са спаднали с 8.4%, в САЩ с 6.6%, в Испания със 7.6%. Силен спад в тв реклама се регистрира във Франция - 5.5%, Великобритания 7.7%, и в Испания - 12%. Източна Европа също не е подмината от тази тенденция - данните за Русия за първите три месеца на годината показват значителен спад на рекламния пазар в размер на почти 30%.

Няма коментари: