петък, 8 февруари 2008 г.

Войната за “Яху”

Войната за “Яху”
в. Стандарт – Живот

Гиганти се обвиняват взаимно в опит да монополизират пазара На бизнес ринга се води поредната битка за надмощие. Малко неочаквано миналия петък компютърният гигант "Майкрософт" предложи да купи интернет портала "Яху!" за неустоимите 44,6 млрд. долара. Експерти веднага пресметнаха, че сумата превишава с 80% пазарната цена на втората по големина търсачка в мрежата. Евентуалната сделка раздразни основния конкурент на "Яху!". Бил Гейтс се опитва да получи незаконно предимство на пазара, да разшири монопола си, като сложи ръка и върху интернет, реагира незабавно "Гугъл". "Това не е просто финансова транзакция, когато една компания купува друга. Тук става въпрос за запазването на основните принципи на интернет - отвореността на системата, иновациите й", заяви Дейвид Дръмонд, вицепрезидент на компанията. Допълвайки, че "Гугъл" ще сезира антимонополните власти в САЩ. Порталът "Яху!" (Yahoo!.com) заема твърде сериозни позиции в онлайн рекламата и тъкмо от това идват апетитите към него. Месечно той е посещаван от около 137 милиона потребители. Търсачката предлага и широк диапазон от интернет услуги - онлайн новини - финансови, политически, развлекателни и научни, най-голямата в мрежата поща, чатове, хостинг, онлайн игри и т.н. Тя дава възможност за търсене на фото изображения, видео, онлайн пазаруване. "Яху!" има и две партньорски програми, насочени към агенции, занимаващи се с интернет маркетинг. Твърди се в същото време, че доста компании са заинтересовани от намаляването на пазарния дял на "Гугъл". "Майкрософт" също не крие, че сделката трябва да попречи на най-мощния портал да стане монополист в сферата на интернет търсенето и рекламата. Компанията на Сергей Брин и Лари Пейдж вече владее около 62% от търсенето, по данни на ComScore. Докато дори в случай на обединяване на "Майкрософт" и "Яху!" двете компании ще контролират заедно само 16% от търсенето. "Майкрософт" посочи, че в случай на сливане може да спестява около 1 млрд. долара на година. "Днес пазарът все повече е доминиран от един играч. Ако "Майкрософт" и "Яху" се обединят, могат да предложат конкурентен избор и да отговорят по-добре на нуждите на своите клиенти и партньорите. Смятаме, че можем да предложим на потребителите, авторите на съдържание и рекламодателите интересни решения, като същевременно се позиционираме по-добре спрямо конкуренцията в областта на онлайн услугите", коментира офертата Стив Балмър, изпълнителен директор на редмъндския гигант. Според него сделката може да бъде финализирана през втората половина на 2008 г., като преди това, разбира се, трябва да получи всички необходими разрешения от регулаторните органи. "Майкрософт" не за първи път опипва почвата да придобие "Яху!". Разговори са водени в края на 2006 г. и началото на 2007 г., но гигантът е получил отказ. Сега обаче ситуацията е променена. Според експерти предстоящите месеци ще бъдат трудни за "Яху!". Приходите на портала паднаха с 23% през последното тримесечие на 2007 г. и ръководството му преразгледа в посока надолу очакванията си за печалби. Миналата седмица изпълнителният му директор Джери Янг обяви плановете си за преструктуриране, които ще доведат до съкращаването на около 1000 работни места. Има и компании, които се страхуват от "Майкрософт". Те припомнят миналогодишните му проблеми с антимонополното законодателство и посочват, че покупката на "Яху!" ще позволи на колоса да постави под контрол голяма част от електронните адреси в системите за мигновен обмен на информацията. Както твърди и "Гугъл", "Майкрософт" може да се пробва да го измести от лидерското място, просто настройвайки своя баузер на автоматично зареждане на "Яху!". В отговор на тези предупреждения Законодателната комисия в Камарата на представителите на САЩ насрочи слушания за конкуренцията в интернет, преди да реши дали сделката няма да наруши антимонополното законодателство на страната. В изявление по повод на офертата "Яху!" посочи, че разглежда едновременно няколко предложения за изкупуване. Компанията намекна, че има купувачи, готови да заплатят повече. Сред възможните й спасители на "Уолстрийт" се спрягат AT&T, Comcast, Time Warner и News Corp. Те обаче отказаха коментар дали се интересуват от покупката. Самата "Гугъл" също спомена за възможност за обединяване на бизнеса на двете търсачки. Но какво конкретно предлага, засега се крие в тайна. В крайна сметка този корпоративен брак бе наложен от възхода на "Гугъл", които са твърде сериозен конкурент както на "Яху!", така и на "Майкрософт", коментира Би Би Си. В края на януари капитализацията на "Яху!" се оценяваше на 27,8 млрд. долара, докато пазарната стойност на "Гугъл" вече надвишава 172 млрд. долара. Така че "Яху!" няма много възможности за избор, смятат експерти.
стр. VII

Няма коментари: