събота, 9 февруари 2008 г.

PR в медицината

PR в медицината
в. България плюс
д-р Станимир ХАСЪРДЖИЕВ
Каква е разликата между традиционния PR и медицинския PR?
С.Х. Специфичните разлики произтичат от това, че става въпрос за човешки живот, за човешко здраве. И колкото и да са силни търговските интереси във фармацевтичния PR и реклама, медицинската и чисто човешката етика винаги са на предна позиция. Медицинският PR е изключително специфична област, като законът в Европа, и България в това число, е доста рестрикти-вен при рекламата на лекарства. Лекарствата се разделят на две групи - такива, които се взимат по лекарско предписание и категорично е забранена рекламата им. Всъщност такива са по-голямата част от лекарствата. И останалите, т.нар. ОТС (о-ти-си), които са без лекарско предписание. При тях рекламата е разрешена с определени регулации. В тази връзка, дейността ни трябва да бъде изключително съобразена със законовите ограничения. Нашиване на интернет пространството. Но задават все пак само общите рамки, в които да се движим, без да показват начините, по които да стигнем до определена таргет група. Тук вече идва нашата работа, която е много отговорна. Подходът винаги е различен.
Освен с фармацевтичните компании, работите ли с болници, или с лекарски сдружения, например?
С.Х. Работим предимно с фармацевтичните компании, защото те могат да си позволят да плащат за PR. Разбира се, в много случаи сме работили и за болници, за различни каузи. Ето сега провежклиенти са предимно големите фармацевтични компании. При PR на фармацевтични продукти, таргет групата е доста специфична. Т.е. не е една, защото става въпрос за различни заболявания. Тя е много разнородна и по географски, и по социални показатели. Единственото обединяващо звено е някакъв проблем, заболяване, което те имат и на база това се определя таргета.
Чужд модел ли прилагате в работата или свой собствен?
С.Х. Категорично не ползваме чужд модел. Когато агенцията започна работа в края на 2003 година, ние нямаше от кого да се учим. По онова време и в Европа тези агенции не бяха достатъчно популярни. Имаше една базирана в Париж, с филиал в Лондон, която се занимаваше със специализиран фармацевтичен PR, така че се учехме в движение.
Професията на лекар помага ли ви при осъществяване на тези начинания?
С.Х. Категорично да. Да кажем, даме анти аборт кампания, преди това сме провеждали кампания за рака на маточната шийка. Бизнесът е доста специфичен.
Разкажете повече за кампаниите, които сте инициирали и провели.
С.Х. Най - грубо казано, кампаниите, които провеждаме, се разделят на такива, които са разрешени за реклама, които не са проблемни и такива с обща медицинска насоченост, т.е. не са свързани с определен продукт. В първата група попадат продукти на медицинската козметика, например. Във втората лекарства, които са забранени за реклама и които на човек, занимаващ се с конвенционален PR, нищо няма да му говори реклама на инхибито-ри на невраминидазата. А това всъщност са лекарствата срещу грип. Нашата работа е такава, че трябва да познаваме в дълбочина и заболяванията, и специфичните лекарства, за да стигнем до хората. Затова винаги в нашите екипи има и лекар, и PR, които работят ръка за ръка, за да са ефективни на този изключително деликатен пазар.
Кой от кодексите доминира във вашата работа - Етичният кодекс на пиармените или медицинската етика?
С.Х. При нас доминира кодекса за рекламата на лекарствени продукти. Това е Европейският кодекс на фармацевтичните производители, които са създали доста по-строги правила от тези в конвенционалния PR. Те много ясно определят начина, по който могат да се промотират лекарствените продукти, какви медии да се използват, правила за ползване.
Те са само по лекарско предписание. И в третата група са кампаниите, насочени към превенцията и профилактиката на здравето, също и за повишаване здравната култура на хората. Една от големите кампании с обществена насоченост, която организирахме миналата година, беше за повишен холестерол -„Високият холестерол убива". Това е състояние, което трябва да се лекува, то не минава от само себе си. Бяха проведени множество акции за изследване на хо-лестерола на хората в по-големите градове на страната. Изследва се кръвта от лаборанти и всички хора, при които беше констатиран
висок холестерол, бяха веднага консултирани с кардиолози. Смятаме, че по този начин сме били полезни за обществото, защото малко хора отиват просто ей-така да си измерят холестерола. Сега организираме кампания за ограничаване на абортите в България. Оказва се, че сме първи в Европа по брой аборти. При седем милиона население, тук годишно се правят 50 хил. аборта. За сравнение, в Румъния, в която живеят три пъти повече хора, абортите са около 17 хил. годишно. Целта на тази кампания е да се информира обществото за начините за предпазване от бременност, а по-дългосрочната цел е да ограничим броя на абортите. Съотношението сега е 10 раждания - 12 аборта, което е много. За тази кампания, основният ни комуникационен канал е интернет чрез сайта antiaborti.info. Там провеждаме своеобразен референдум какво знаят младите момичета за абортите и как се предпазват. Освен това влизаме в университетите, в дискотеките, навсякъде където са младите, за да ги информираме и предпазим. Посвещаваме и цели конкурси за красота на това, манекенки дефилират със символа на кампанията, всичко с цел да стигнем до младите момичета.
Вашите впечатления за здравната ни култура?
С.Х. В последните няколко години се наблюдава една положителна тенденция за повишаването й, най-вече сред по-образованите млади хора в големите градове, които активно търсят информация. Но все пак да имат едно наум, защото предоверяването на интернет не е много полезно, трябва да се провери кой стои зад даден сайт. Иначе в малките градове и селища, сред по-възрастните, битуват все още стари стереотипи, за съжаление. Там и информацията е по-оскъдна. Ние работим върху този въпрос като сме пуснали медицински кол център с горещи линии и ежегодно регистрираме все по-голям брой на обажданията. Услугата се наложи в процеса на работа. Хората питат за различни здравни проблеми, а здравните ни консултанти отговарят. Това далеч не значи, че здравната ни култура се е повишила, но пък е някаква стъпка в тази посока. Създадохме и т.нар. он-лайн, виртуални кабинети, също и отдел медицински промоутъри. Това са студенти последна година медицина, които активно работят и се включват в разяснителни и обществени кампании. Имаме и горещи линии за остеопороза, за грип, за хепатит, за повишен холестерол, за отслабване.
Номерата?
С.Х. Те са много и различни, но могат да се намерят на интернет сайта medcombg.com. Другият вариант е горещата ни телефонна линия на МЕД ТВ 0700 10 105 на цената на един градски разговор от цялата страна. На него отговарят здравни консултанти на всякакви здравни въпроси.
стр. 25

Няма коментари: