събота, 9 февруари 2008 г.

Мобилни билборди

Мобилни билборди
в. Капитал
Андриан ГЕОРГИЕВ
Замислете се какъв потенциал за рекламния бизнес са всичките 3.3 млрд. притежатели на мобилни телефони в света. Поради огромната клиентска база апетитите към този пазар не стихват. Проучване на Mind Commerce разкрива, че през 2012 г. той ще възлиза на 19 млрд. долара. За сравнение, прогнозите за тази година са, че приходите ще достигнат едва 1.6 млрд. долара.
Очакванията за светкавично развитие на мобилната реклама са високи, главно поради характера на самата мобилна технология. Тя предполага няколко безценни преимущества за бизнеса, като например свръхточна и изчерпателна информация за потребителските навици. Вашият оператор например знае не само на кого звъните най-често, но и колко време прекарвате в разговори и дори къде се намирате във всеки момент.
Целият този информационен поток обаче е нож с две остриета. Повечето потребители приемат тези данни за строго лична територия, където рекламите нямат място. Друга важна пречка, която все още държи рекламодателите далеч от мобилните телефони, е липсата на общи технологични стандарти. Именно поради това техните действия са ограничени и до този момент не успяват да работят с няколко безжични оператора наведнъж. Въпреки това от няколко години рекламният бизнес мисли активно как да превърне мобилните телефони в свой "трети екран" -
Следващият етап след телевизията и компютрите
На 17 януари тази година британската компания Celltick реши да не чака намирането на консенсус в областта на мобилната реклама. Тя обяви, че разполага с нов директен канал за облъчване на потребителите, прескачащ посредничеството на мобилните оператори. В основата на този модел стои софтуерът LiveScreen Media, който може да се изтегли от интернет и да се инсталира върху всяко мобилно устройство с операционна система Symbian. Celltick твърди, че версия на тази програма вече се намира на над 200 млн. телефона по цял свят. Според думите на компанията всеки месец около 35 млн. души получават реклами именно чрез LiveScreen Media. Когато те не ползват телефона си, на дисплея се появяват късчета съдържание като новинарски заглавия, борсова или спортна информация подобно на скрийнсейвър. В случай че са заинтересувани от този "капан", клиентите могат да кликнат върху рекламата и пред тях веднага ще се покаже допълнителна информация. Новото покрай LiveScreen Media е, че потребителите вече сами могат да си инсталират приложението и дори да го изпращат помежду си чрез SMS.
През декември 2007 г. една съвместна кампания на рекламната мрежа AdMob и автомобилния производител Land Rover до голяма степен разкри
Потенциала на мобилния маркетинг
Целевата аудитория се е състояла само от притежатели на iPhone в САЩ, на които са показвани рекламни банери. Три процента от хората са натиснали бутона за директно позвъняване на местните дилъри на Land Rover. Половината от тези обаждания са продължили повече от 30 секунди, а 20% са надхвърлили една минута. Кампанията е регистрирала общо 400 хил. импресии, като според TechCrunch, ако са продадени дори един-два автомобила, това прави рекламата високоефективна. В бъдеще подобни рекламни стратегии могат да се фокусират около хора с определен годишен доход, които лесно могат да се познаят по притежавания от тях мобилен телефон.
Аналитичното издание Forbes съобщава за друг маркетингов модел на компанията SnapTell. В дните преди Коледа търговецът на вино Wine Enthusiast даваше 15% отстъпка за всеки клиент, изпратил от своя телефон снимка на вестникарска реклама на производителя. SnapTell разполага със софтуер, който автоматично разпознава изпратените фотографии и връща обратно най-различно съдържание във вид на промоционална информация, видеоклип и т.н. Експерименталната идея е проста и не изисква каквито и да било усилия от страна на потребителите.
С оглед на настоящия хаос и липсата на единни стандарти в мобилния маркетинг интересните времена на този пазар тепърва предстоят. В настоящия момент се експериментира на пълни обороти с иновативни подходи, а много компании пробват компромисни варианти за потребители и рекламодатели. Като цяло обаче успехът на цялото начинание ще зависи изцяло от поносимостта на клиентите, които ще бъдат бомбардирани с реклами във всеки момент.
стр. 50

Няма коментари: