събота, 9 февруари 2008 г.

И сега накъде?

И сега накъде?
в. Капитал
Борислав КАНДОВ
Профил
Робърт Груп е президент на Grupp Global Partners - международна компания, предоставяща консултации в управлението. Доскоро бе вицепрезидент по комуникациите на биофармацевтичната компания Cephalon, преди това заемал висши комуникационни постове в гиганти като Eli Lilly и Dow Corning Corporation. Член е на IPRA от 1987 г. и има диплома по журналистика и комуникации от университета в Южен Илинойс.
PR индустрията е изправена пред невероятно бъдеще. Тъкмо успя да извоюва по-високо място в бизнес йерархията, и се появиха нови проблеми на хоризонта. Но този път са проблеми, в чието решаване PR практиците могат да играят водеща роля и да защитят новите си позиции. Поне това е оптимистичното виждане на Робърт Груп, новия президент на най-голямата организация, обединяваща работещите в сферата на Public Relations - Международната PR асоциация (IPRA).
Като начало обаче Груп предвижда да подреди собствената си градинка. "Като всяка организация с персонално членство имаме приоритети за изпълняване през тази година - съставянето и внимателното управление на бюджета ни, набиране и задържане на нови членове, подобряване на комуникацията с членовете и т.н.", изброява Груп. Според него най-належащите въпроси пред индустрията са свързани основно с ролята на PR практиците в глобалната бизнес структура. "Ние сме подложени на силен натиск да управляваме безкраен поток от информация, има тенденция да се превръщаме в комуникационни механици. Обработваме огромни количества данни, което изисква бързото намиране на решения. [В момента] незабавната комуникация управлява процеса на взимане на решения, вместо стратегическото мислене. Това трябва да се промени", категоричен е Груп.
В България повечето практици са ангажирани само в комуникирането на стратегиите на своите клиенти. Но това не е правилно, според Груп: "Ние трябва да бъдем партньори на нашите клиенти в разработването на стратегии, които директно въздействат на фундаментални бизнес и организационни цели, като например правенето на пари, привличане на потребители, влияние върху гласоподаватели, ако щете... В индустрията казваме, че искаме директен достъп до изпълнителните директори на компаниите, за които работим и все повече PR практиците докладват директно на висшия мениджмънт. Въпросът е - какво правим с този достъп, когато вече сме го получили"
Робърт Груп често използва термина публични дипломати, за да опише основната роля на практиците такава, каквато той я разбира - използването на професията в изграждането на уважение към собствената култура на практика, както и към културите на други държави и приноса, който те имат към глобалната икономика. "Ние имаме огромни възможности за въздействие, дори вярвам, че имаме професионално задължение да сме ангажирани с публичната дипломация за постигането на глобално разбиране и уважение", казва Груп и допълва: "Имам предвид, че нашата взаимна свързаност и зависимост в глобалната икономика представлява напълно нова и предизвикателна възможност за международен диалог и взаимодействие - между отделните хора... Нашите клиенти днес изискват "взаимодействаща дипломация", която улеснява връзките между партньори и потенциални партньори, които не знаят един за друг. Тези групи могат да бъдат както в Сингапур, така и в София, на другия край на света или от другата страна на улицата."
Но освен да намира партньори бързо и лесно, бизнесът днес е изправен пред опасността също толкова бързо да си намира и проблеми. Основно благодарение на интернет, а през последните две години - и на набралото скорост зелено движение. Един от любимите цитати на Груп от китайската философия гласи: "Освен ако не променим посоката си, ще свършим там, накъдето сме се запътили". "Нашата работа е да сме убедени, че нашите клиенти и компании са се запътили в правилната посока. Корпоративната дипломация означава една компания да запечата дълбоко в практиката си ценността на взаимодействието и да взаимодейства с групи, култури, организации, дори правителства, които не е задължително да имат пряк контакт с нея, но които в края на краищата въздействат върху стабилността на бизнеса", разсъждава Робърт Груп. Както и самият той признава, за съжаление PR индустрията все още има своята тъмна страна. За нейното осветляване, Груп казва, че практиците трябва да обединят сили както със своите клиенти, така и с журналистите. "Има продължаваща тенденция парите, а не ценностите да определят взимането на решения. Сигурен съм, че всички сме срещали ситуации, при които подозрителността, егоизмът и арогантността продължават да процъфтяват. Ние в PR индустрията трябва да работим за по-високи стандарти и да водим организациите и клиентите си в същата посока", заявява президентът на IPRA.
стр. 45

Няма коментари: