вторник, 9 декември 2008 г.

Кризата няма да удари женските списания

Пари - 27 стр.
Кризата няма да удари женските списания

Христиана ДИМИТРОВА, боряна НИКОЛАЕВА

до края на 2009 г. в България се очакват още поне три нови лицензни издания на популярни на Запад женски заглавия
Финансовата криза вече е неоспорим факт, който намира място в пресата, в телевизията и като цяло във всички медии. Но докато мъжката половина взима всичко това на сериозно, никой не обръща внимание на ежедневните малки кризи. Те са емоционални, често със стихиен характер и са присъщи на нежния пол. Жените намират много начини да се утешават - традиционната шопинг терапия, задълбочени разговори с близки хора или освобождаване на нервите във фитнеса... В такива ситуации дамските списания се нареждат сред най-верните приятелки на жените. Vogue, Elle, Cosmopolitan са част от предпочитаните и утвърдени издания. Оригиналните корици привличат като магнит не само в Италия, Франция, САЩ. Българските жени все повече се изкушават да купуват списания, а пазарът им у нас търпи бурно развитие.
Harper’s BAZAAR
Това e най-старото, излизало без прекъсване, модно списание в света. Първото издание, появило се през 1867 г. в Ню Йорк, се превръща в моден пътеводител за милиони жени по света. Oще с излизането на пазара то е ориентирано към жените от средната и висшата класа. Вече 140 години списанието разкрива на нежния пол как да бъдат модерни, независими, комуникативни. За да остане на върха, Harper’s BAZAAR работи с най-големите имена във фотографията и модата, а зад страниците му се крие железен екип. Една от най-известните му главни редакторки е Гленда Бейли, която отговаря за американското издание. У нас списанието стартира през октомври тази година, а на пазара вече може да се открие брой втори. Издатели в България са Санома Блясък.
Elle
Когато се говори за женски списания, в класацията на най-обичаните попада именно то. Elle се издава в 38 страни (включително България) и всеки месец доказва как се прави наистина успешно издание. Първият брой на списанието излиза във Франция през 1945 г. От 1984 г. започва да развива международните си издания и в момента се чете от 23 милиона жени от Европа, Северна и Южна Америка, Азия и Африка. Тиражът в САЩ е над един милион, в Русия - 220 000, а в Китай - около 450 000. Във Франция Elle е седмично издание, което се продава в тираж над 350 000. Неговите читателки са от различни възрастови групи, но според проучванията най-често това са жени около 35 години. На корицата му се появяват всеки месец звезди от класата на Мадона, Дженифър Лопес, Никол Кидман. Освен с блестящи фотоси списанието привлича вниманието с откровени интервюта, увлекателни статии и често пъти с отговорни социални кампании. У нас Elle се издава от 2005 г., отново от Санома Блясък.
Vogue
Модната библия, стилният диктатор - няма жена, която да не се изкуши от това списание. Всепризнато като лидер на пазара на дамски издания по света, Vogue стабилно е стъпило върху крехките рамене на женската суета. Артър Търнър и Хари Маквикар създават Vogue през далечната 1892 г. в Ню Йорк. През 1909 г. младият издател Конд Наст (1873-1942) купува изданието и го трансформира в престижно списание за мода, стил. Днес Vogue разкрива света на модата, нейните безкрайни трансформации и удовлетворява безкрайните желания на жените. Издава се в страни като Италия, Великобритания, Бразилия, Япония и др. Фактор, който допринася за световната слава на изданието, е неговата главна редакторка в Щатите Ан Уинтър. Тя присъства на всички важни модни събития, а нейна запазена марка са тъмните големи очила, оригинална прическа и лице, рядко разкриващо емоции. Благодарение на железния й стил на работа Vogue достига невиждани тиражи и показва, че едно модно списание винаги може да бъде различно.
Cosmopolitan
Световноизвестното списание е пъстра смесица от всичко, което вълнува женските сърца, а неговата аудитория са преди всичко младите дами. Издава се на 38 езика и се разпространява в повече от 100 страни. По страниците му намират място темите за секса, здравето, модата и мъжете. То е по-скоро ориентирано към даването на съвети и отговори на най-пикантните женски въпроси. Според проучване в България от юли 2007 г. 19.7% от градското население, което чете модни и женски издания, разлиства
Cosmopolitan. След него са българското Жената днес с 11.4% и лицензионното Grazia с 8.7%. Според Ани Младенова, която е главен редактор на Cosmopolitan, фактът, че изданието е с утвърдено световно име, помага за успеха на българския пазар. 24% от четящите девойки между 15 и 20 години всеки месец си купуват списанието.
В България
Пазарът на женски списания ще продължи да се развива активно и през следващата година, коментира за в. Пари Поля Александрова, гл. редактор на сп. Грация. До края на 2009 г. се очакват още поне три нови лицензни издания на популярни на Запад женски заглавия. Възможни са и промени в периодичността на вече съществуващи списания (от месечни на седмични, от двуседмични на месечни и т.н.), но трудно може да се предвиди дали това ще се случи в рамките на 2009 г., добавя още тя. В България ще продължат да влизат и нови модни и козметични марки, които ще търсят подходящи възможности за реклама. Все още женските списания са прекалено различни едно от друго, за да говорим за спиране и изчезване на марки. Най-вероятно онези женски списания, които бяха силни през 2007 и 2008, ще продължат да бъдат лидери и през 2009 г., което ще се дължи на успешните им формули и на интереса на аудиторията,
а не на някаква инерция, казва Александрова. Логично е новите заглавия да отнемат част от читателската и рекламната аудитория на старите, но няма да има пълно пренасочване на аудиторията. По-скоро се очаква читателската група да се увеличи.
Прогнози
Според Александрова за пренасищане още не може да се говори, тъй като въпреки привидно подобната тематика женските списания се различават едно от друго и всяко си има своята таргет група. Проблем може да има само по отношение на екипите, които биха правили тези списания, тъй като основен проблем в последните години е липсата на подготвени кадри. С други думи, съществува дефицит на редактори и дизайнери, което в крайна сметка се отразява на качеството на продукта. Възможно е доказани световни марки да се провалят в България именно заради този проблем. Това вече се е случвало в други държави, така че няма да е прецедент. Грация ще запази лидерската си позиция и през 2009 г. като единственото списание на пазара, което продава 100% от тиража си. Непретенциозната му формула и приятелско отношение му осигуряват широка група от читатели, най-голямото предимство на които е, че са постоянна аудитория.

Няма коментари: