сп. Мениджър - 36 стр.
Пазарът расте, идеи липсват
Телевизията остава медията на рекламодателя у нас. Интернет с най-голям ръст по привлечени инвестиции
ВСЕ ПОВЕЧЕ РЕКЛАМА успяват да привлекат добрите медии у нас. Това е тенденция, която се очерта в последните няколко години, продължава и през тази въпреки финансовата криза в Европа и света. Засега рекламата е едно от най-устойчивите неща въпреки разпространеното мнение, че в трудни времена първото, което режат компаниите, са рекламните бюджети. Или може би все още не сме на гребена на кризата. Увеличението на инвестициите в медийна реклама в България е с около 20% за 2007 г. спрямо предишната - от 341 до 429 млн. евро по данни на TV Plan TNS. Телевизионните бюджети през 2007 г.
надхвърлят 300 млн. евро (74% от общите рекламни разходи). Това, заедно с резултатите от януари до май т.г., показва, че през следващите години медията ще си остане основна за България. За първите пет месеца на 2008 г. за телевизионна реклама са изхарчени над 148 млн. евро. При прогнозна съпоставка с миналата година се очертава запазване на тенденцията в края годината - телевизията да е привлякла над 330 млн. евро. В момента у нас има 214 телевизионна канала, като 184 от тях са български. Преди началото на новия сезон bTV запазва лидерската позиция с 37% пазарен дял. Веднага след bTV се нареждат "Нова телевизия" и "Канал 1" съответно със 17,8% и 16% пазарен дял.
За периода януари - май 2008 г. в топ 20 на компаниите с най-много рекламни инвестиции в телевизиите лидер е "Проктър енд Гембъл" с над 17 млн. лв., следван от "Мобилтел" с малко над 10 млн. лв., "Нестле" -8,9 млн. лв., "Кока-Кола" - 8,5 млн. лв., и "Хенкел" - 8,4 млн. лв. Радиостанциите бележат най-нисък ръст на рекламни инвестиции за 2007 г. - това са скромните 8%. За разлика от повечето пазари по света, рекламните бюджети, изхарчени в печатни издания у нас, продължават да растат и през 2007 г. възлизат на близо 90 млн. евро, 20 млн. от които са отишли при "24 часа" и "Дневен Труд". При списанията няма ярко изразен лидер. С най-много привлечени рекламни пари е
безплатният седмичен гайд "Програмата" (2,4 млн. евро). И в България можем да откроим тенденцията към добро представяне на женските списания (ЕВА, ЕПе, Cosmopolitan, Grazia) като рекламни медии.
"Мениджър" заема престижното осмо място с рекламни приходи за 2007 г. в размер на 1,3 млн. евро.
"Мобилтел" (3 млн. лв.), Първа инвестиционна банка (1,7 млн. лв.), БТК (1,3 млн. лв.) и Тлобул" (1,1 млн. лв.) са най-активните рекламодатели в пресата за периода януари - май 2008 г. според данни на TV Plan TNS.
Като цяло при най-големите рекламодатели в телевизията, радиото и пресата няма особени изненади -водещото място за 2007 г. заема
"Проктър енд Гембъл" с 23 млн. евро, следван от "Мобилтел" с близо 15,5, БТК с 14,8, "Кока-Кола" с 12,2 и Тлобул" с почти 11,7 млн. евро.
Интернет и външната реклама са показали най-голям ръст за 2007 г. - съответно е 89 и 63%. И тук, както и при останалите медийни канали основните рекламодатели са мобилните оператори, финансовите играчи и бързооборотните стоки.
Според директора на медийната агенция MindShare Лили Георгиева* тази година очакванията са за около 80% ръст в рекламния интернет пазар, въпреки че все още като дял от цялостния медиен микс интернет представлява едва 4%. Но с тези високи стъпки на растеж след около пет години делът със сигурност ще бъде много по-висок - поне 12-15% от общите рекламни инвестиции. Тук можем да говорим и за демографски потенциал. Интернет ползват 77% в целевата група 15-19 години. Освен това се променят и навиците - расте делът на ползващите интернет у дома за сметка на офиса - 30 към 15 процента.
Би било твърде субективно съждение по отношение на рекламния бранш у нас, но общото впечатление, което остава не само у дългогодишните наблюдатели, е, че пазарът расте
предимно количествено, и то отчетливо за сметка на качеството. За разлика от останалите страни в Източна и Централна Европа, развитието на нестандартните медии е доста по-мудно, макар да има определено оживление през миналата и през тази година. В творческо отношение и рекламодатели, и агенции по-скоро играят някаква зле конструирана версия на максимата "сигурното си е сигурно". Скучните реклами пречат еднакво на всички - на рекламодателите - да продават повече и да създават лоялни потребители. А на рекламистите - да жънат победи не само на рекламни фестивали, но и в реалното въздействие върху целевите групи потребители. Общата несигурност в прилагането на по-смели идеи убива еднакво ефективно и усилията на рекламодателя, и старанието на агенцията.
неделя, 5 октомври 2008 05:09:49
неделя, 5 октомври 2008 г.
Пазарът расте, идеи липсват
Етикети: сп. Мениджър
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар