вторник, 7 октомври 2008 г.

Радиорекламата - развитие в застой

Дневник - 17 стр.
Радиорекламата - развитие в застой

Албена БОРИСОВА

Успехът се крие в съчетаването на медията с интернет, смятат от бранша
На 15 октомври първото частно радио в България FM+ навършва 16 години. На фона на все по-растящите бюджети за телевизия и интернет обаче радиоефирът напоследък, изглежда, че не се приема като най-удачното средство за реклама. „Като абсолютни стойности инвестициите в радиореклама през 2008 г. отбелязват растеж спрямо нивата от 2007 г. Но радиото остава с непроменен дял от общия обем на рекламата у нас - около 8-10%“, заяви за „Дневник“ търговският директор на FM+ Христо Вълчев. Според данните на Асоциацията на рекламните агенции за 2007 г. общият обем на рекламата у нас е достигнал 243 млн. евро. Което значи, че радиото е взело от тях не повече от 24 млн. евро. Вълчев дава за пример американския пазар, където радиорекламата е в застой през последните три години. В същото време европейският и австралийският пазар бележат ръст. Делът на радиорекламите в Белгия например се е повишил с 18% и е на трето място след телевизията и пресата. Това зависи от имиджа на индустрията във всяка отделна държава, смята Вълчев. Според него браншът в България не е достатъчно активен по отношение на кампании от типа Radio Works („Как работи радиото“). Тези активности са изключително популярни в Европа и САЩ, където се инвестират огромни средства в представяне на възможностите на радиото пред потенциални и настоящи рекламодатели. По време на тези кампании не става въпрос за рекламиране на една или друга радиостанция, а за позициониране на по-високо ниво на цялата индустрия. От това полза имат всички - радиостанциите, рекламните агенции и рекламодателите. „По този начин е възможно делът на радиото на рекламния пазар да се увеличи“, смята търговският директор на FM+. Това според него ще доведе до по-големи инвестиции в радиостанциите, а оттам и до по-качествени и успешни програми, което в крайна сметка е от полза за слушателите. „Радиорекламата може да отбележи увеличение, ако хората, които работят в този бизнес, осъзнаят, че в днешно време едно аудио-послание невинаги е достатъчно за определен тип клиенти. Новите медии отвориха врата на мултиплатформените проекти голяма част от нашите актуални инициативи са свързани с рекламни предложения, които съчетават по иновативен начин радиореклама, интернет реклама, създаване на микроуебсайтове и допълнителна прес- и външна реклама. Само така радиото може да спечели наистина лъвски пай от рекламните бюджети на определени компании“, е мнението на търговския директор на „Дарик“ Константин Вълков. Според него радиото все пак е атрактивен канал, тъй като търсенето на медията се е увеличило и очакванията му са през тази година обемът на рекламата в него да нарасне с 9-12% спрямо 2007 г. „Радиото продължава да бъде синоним на бърза и изпреварваща информация. Като добавим към това увеличеното време, което прекарваме в автомобилите си, няма как радиорекламата да не бъде атрактивна“, смята Вълков. С позитивни очаквания за развитието на бранша е и Леа Бакалова - търговски директор SBS Broadcasting, България, които са собственици на радиоверигите „Веселина“, „Витоша“, „Атлантик“ и The Voice. Според нея е нормално инвестициите в радиорекламата да се увеличават, защото икономиката в България е все още развиваща се. Тя намира, че радиопазарът постепенно се движи към зрелост и умерените стъпки, с които расте през последните две години, го доказват. Факт е, че интернет е голяма конкуренция на традиционните медии, но в това предизвикателство тя намира от особено голямо значение работата на маркетолозите, които трябва да анализират резултатите от всяка една кампания. Потенциал за развитие има, но е необходима промяна в начина, по който се предлага продуктът радио и радиореклама, смята мениджърът на FM+ Христо Вълчев. Според него радиото трябва да се превърне в мултимедийна платформа, което ще рече активностите и промоциите, които се осъществяват, да бъдат on аir (в ефир), on line (в интернет) и on street (навън). Така радиото ще достига до повече потенциални слушатели, съответно и рекламата, излъчвана по него. Думите му потвърждава и търговският директор на „Дарик“, който дава за пример уникалната крос-платформа на частната национална медия, съчетаваща радио- и интернет реклама. Според Христо Вълчев обаче проблем по отношение на атрактивността на радиото като рекламен канал е липсата на регулярна и точна измерваемост на аудиториите и пазарните дялове „Различните данни, които се появяват спорадично и от различни източници, определено не влияят добре върху доверието в радиото от страна на рекламодателите и създават дискомфорт в работата с основните партньори от медия,- и рекламните агенции“, смята директора в FM+. Според него доста често на рекламодателите им се налага да взимат своя избор въз основа на собствените им емоции -харесвам или не харесвам дадена радиостанция. А този избор е труден, особено на фона на огромната конкуренция в радиоефира - в момента в София излъчват над 30 радиостанции. „И в този бизнес както и в останалите доброто планиране води до по-добри резултати, но можеш да планираш и да управляваш един процес само ако можеш да го измерваш“, показва опитът на специалиста. Експертите се единодушни, че всеки продукт би могъл да бъде представен удачно в радиоефира. „Имаме клиенти, които са доверили на нас изцяло своите рекламни кампании с продължителност над една година. Тяхната цел е да не излизат от съзнанието на потенциалните си клиенти нито за ден. Естествено има и клиенти, които използват радиото в краткосрочен аспект - при представянето на нови продукти на пазара, при сезонни разпродажби, при конкретни събития. Анализът на портфолиата на клиентите на радио FM+ показа, че до момента през нашия ефир са излъчени реклами на малко над 200 различни продукта“, казва Вълчев. Радиото като канал е особено подходящ за бързо-оборотните стоки, но анализирайки развитието по сектори, основен двигател на ръста на радиорекламата през тази година ще бъдат автомобилните и финансовите компании, твърди Леа Бакалова от SBS.

вторник, 7 октомври 2008 04:28:26

Няма коментари: