Пари - 26 стр.
Петър Манджуков, бизнесмен: Телевизиите стават все по-профилирани
Боряна НИКОЛАЕВА
Голяма част от българите се интересуват повече от шум, отколкото от достоверна информация
► Господин Манджуков, наскоро BBT смени облика си и се превърна в информационна телевизия. Какво е мястото на специализираните телевизии у нас?
- Аз не съм най-добрият експерт, който да даде най-правилната оценка или прогноза. Бъдещето ще покаже. Определено мога да твърдя, че в момента се оформя тенденция телевизиите да стават все по-профилирани. Това се очертава много ясно особено през последните 5 години. Този процес ще продължи, защото с увеличаване на информационния поток една политематична медия трудно може да обхване голяма аудитория. Както виждате, нашите водещи телевизии тръгват да се надпреварват най-вече с новите си шоупрограми - Биг Брадър, Сървайвър и т.н. Техният формат се води политематичен, но акцентът им е върху подобни развлекателни предавания, с които целят да привлекат максимална аудитория. С едно или две сериозни предавания сутрин или вечер се стремят да привлекат сериозната публика. Докато една информационна телевизия, в каквато ВВТ има намерение да се превърне, е насочена към аудиторията, която иска да получи максимално количество достоверна информация. Новинарската телевизия е форматирана така, че да дава най-важните новини, които се случват през деня. Музикалните, спортните, филмовите канали също имат по-голям успех от политематичните.
► Оптимист ли сте за предстоящата цифровизация на телевизионния ефир?
- Цифровизацията е технически процес, който няма алтернатива защото има акт на Европейския съюз и срокове, които трябва да се спазват. Тук няма място за коментар, тъй като това безспорно е по-добрият начин за пренос на телевизионен сигнал. Една програма трябва да бъде качествена за да бъде спокойна за своето бъдеще. Друг е въпросът дали в държавата има ресурс потребителят да се включи в този процес. Както знаете сегашните телевизионни приемници трябва да бъдат оборудвани със специално устройство
има ли такъв ресурс?
- Според мен не. Това ще бъде и основната пречка за преминаването към цифрово излъчване навреме Песимист съм за срока от 2012 г Държавата би трябвало да отпусне субсидии за покриване поне на част от цената на въпросното устройство
► Много телевизии и печатни издания пренасят съдържанието си в интернет. ббТ смята ли да направи същото?
- Това е много интересен въпрос и аз бих го разделил на две части - използването на интернет като допълнителен носител на програмата и характерът на интернет сайтовете като цяло. Вече телевизия може да се гледа и през мобилните телефони, програмата на ВВТ също може да се гледа в интернет. Използвам случая да дам своето мнение, че в Закона за радио и телевизия би трябвало да се предвижда регулация на появата и съдържанието на интернет сайтовете, най-вече на анонимните. Напоследък е пълно с подобни примери, които бълват дезинформация и манипулации. За мен това е вид покушение над отделни личности. Жалко е, че журналистическата гилдия в България сякаш не проумява, че авторите в тези сайтове нямат нито съвест, нито професионални качества, за да се нарекат журналисти, и затова не ползват легитимните форми на представяне на информация. Гилдията би трябвало да вземе отношение по този проблем.
► Може ли да откроите други проблеми пред които е изправен медийният бизнес към момента?
- Откакто аз съм издател и собственик на телевизия съм поставил въпроса за липсата на логика при провеждането на конкурси за честоти. Проблемът на телевизиите идва от начините за лицензиране и регулиране. Що се отнася до печатните медии, там цари пълен хаос - в България всеки които има някакви средства и реши да издава списание или вестник дори и да няма дългосрочни цели може да го направи. Напоследък има много примери за това - печатни медии, които се появяват само за да защитават нечии политически или икономически интереси. Смятам че на пазара няма място за политически оцветени вестници това е и причината да се откажа от издаването на в Дума
► Какво се случва с издателската ви дейност в момента?
- Имаме определени цели в тази сфера. Издател съм на ТВ Сага - издание, което има сериозен тираж от над 50 хил. броя. Правим и други специализирани издания в сферата на туризма и здравеопазването. В бъдеще ще има и нови проекти съвместно с други издатели. Ние имаме опит в тази сфера и аз нямам намерение след в. Дума да спра да се занимавам с издателска дейност.
► Това лято станахме свидетели на сериозни сделки на медийния пазар. BBT продава ли се?
- На този свят не се продават само близки и роднини. Въпросът за продажба не е бил належащ досега, BBT винаги е била отворена за партньорство с други компании. Надявам се, че когато проектът BBT получи достатъчна пазарна атрактивност, това да се случи, а именно ще намерим сериозен международен медиен партньор.
► Каква е вашата прогноза за развитието на медийния бизнес у нас?
- Несъмнено при печатните издания ще сме свидетели на окрупняване на пазара. Прогнозирам, че много от самостоятелните издания ще пожелаят консолидация с цел да се противопоставят на конкуренцията. Медийният бизнес е част от икономиката на всяка държава. Той е много особен вид бизнес, защото носи отпечатъка на сериозна отговорност. С увеличаване на икономическия растеж се увеличава и рекламният пазар, а тогава и в медиите се наливат повече средства. Оттам пред тях има две перспективи - много медии с ниско качество или обединяване между отделните играчи и произвеждането на по-качествен продукт. Надявам се България да тръгне по втория път. Тъжно е, ако надделеят некачествени медии, каквито са жълтите вестници например. Те дори не може да се нарекат и медии. Жалко е, че голяма част от българите се интересуват повече от шум, отколкото от достоверна информация.
***
Визитка
► Петър Манджуков е роден в Пловдив през 1942 г. Той е дипломиран инженер по технология на машиностроенето. През 1979 г. завършва Външна търговия във Висшия икономически институт в София.
► Дълги години работи в областта на машиностроенето и външната търговия като директор и представител на водещи фирми в страната и чужбина.
► През 1999 г. основава дружество ПМ Груп аД като правоприемник на фирми, създадени от него през 1993 г.
► През октомври 2007 ПМ Груп аД се преименува на Манджуков аД. Дружеството развива активна дейност в областта на медиите, машиностроенето, търговията, строителството, винарството.
***
Текст под снимка
Ще има окрупняване на пазара при печатните издания, прогнозира Петър Манджуков
вторник, 7 октомври 2008 03:14:09
вторник, 7 октомври 2008 г.
Петър Манджуков, бизнесмен: Телевизиите стават все по-профилирани
Етикети: в. Пари
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар