неделя, 29 март 2009 г.

През просото

сп. Тема - 50 стр.
През просото



Въпреки че светът вече измисли техниките за изграждане на публични образи, у нас продължават да се изобретяват нови. На публиката взе да и прилошава
PR-ът се дели на financial, political, community, not-for-profit, crisis communication и на още няколко вида, пише в дебелите книги. За негов баща се смята племенникът на Фройд Едуард Бернайс. Около избори често се завихря и т.нар. черен PR. Авторите на помагала още не забелязват една нова форма на живот -мързеливия PR. Затова и засега не му измислят солидно английско име. Въпреки това феноменът се разраства и придобива все по-голяма популярност по нашите географски ширини. Характерното за него е, че експертите по мързелив PR не се мъчат да измислят някакви интересни сюжети, с които да грабнат вниманието на аудиторията. Те предпочитат най-прекия път през просото, залагайки преди всичко на „бързоо-боротни" стоки - скандали, които обикновено се оказват мними, съобщения за имплантиране на силикон при клиентките и за безразборна смяна на партньорите при клиентите. В краткосрочен план стратегията върши работа, особено сред по-лековерни издания и репортери. Дългосрочно успехът й е доста съмнителен.
Една от най-обгрижваните от имиджмейкъри личности през последните години е фолкпевииата Андреа. За живота и творчеството на столичан-ката ежедневно ни информира PR аген-иия VIP corporations. Неин собственик е бившата сценаристка на светското предаване „Елит" по БНТ1 Нина Ни-кол. Същата е и съпруга на известния културист Митьо Крика. В резултат от дългогодишното сътрудничество между Андреа и Нина публиката вече е напълно сигурна 8 три неща - че певицата е гадже на боксьора Кубрат Пулев, че поне два пъти си е уголемявала 6fo-ста и че ходи по партита с малки (или може би големи) рокли, поради което често бЬстът й излиза на показ в най-неподходящия (или пък 6 най-подходящия) момент - обикновено когато наоколо работят камери и фотоапарати. По света такива инциденти се наричат nip slips и се отличават със своята случайност. При Андреа цикличността е по няколко пъти 6 годината. За последно тя бе сполетяна от проблеми с роклята миналия уикенд. Снимките за инцидента лЬбезно бяха предоставени на журналистите от близките на певицата.
Обслужващата Андреа агенция залива непрекъснато репортерите с прес-сьобщения, с които се опитва да предизвика скандал и съпътстващите го публикации. „В България най-лесно известен се става със скандал" - обича да казва Никол. В същото време дори от говарящите за попфолк журналисти иде се затруднят да изброят без -запъване 3-4 заглавия от песни на Андреа. През седмицата Никол пропусна поредния си шанс да запълни белите полета, въпреки че съдбата благосклонно й го предостави. В понеделник тя връчи на Андреа поредната награда за секссимвол в конкурс, организиран от собствената й фирма. Новината обилно бе отразена в повечето светски страници. Така тя почти прати в девета глуха друго важно събитие от кариерата на певицата - тръгването на съвместния й клип с румънския хитмейкър Кости. За това VIP corporations също съобщи. Вестта обаче потъна в кофите, тъй като повечето издания се бяха наредили за поредните nip slip снимки на разсъблечената сексбомба на 2009-а.
„Разполагането на две Важни събития по едно и също време е груба грешка от страна на PR-a - коментира за „ТЕМА" колега на Нина Никол. - Между тях задължително трябва да има някаква дистанция. Като говорим за Нина Никол обаче, аз не бих могъл да кажа, че става дума за професионален PR. По-скоро говорим за жена, която информира медиите какъв е дневният режим на неколцина светски личности. Нещо като жена-иконом. Съгласете се, че съобщения от рода на „Андреа излезе по женски с Анелия" и „Андреа се готви да направи хит" де факто не са PR. Особено се смях на онова, че плеймейтката Николета Лозанова взела участие в новия клип на Андреа. Така и не разбрах кой всъщност е платил за написването му - Андреа или Николета Лозанова?! Мисля, че номерът със сексбомбата Андреа вече трябва да мине на заден план, тъй като кариерата на певицата така или иначе що-годе потръгна. Затова от PR гледна точка вече няма нужда тя да предизвиква интерес с това, че си била сложила силикон, че е гадже на еди-кого си и т.н. Достатъчно е, че има съвместни изяви с Кости. Постоянното залитане към жълтото и към скалъпени скандали вреди на имиджа й."
PR доктрините на Нина Никол може да изглеждат като нахвърлени в такси между два купона, но бившата сценаристка поне си прави труда сама да ги пише. Други представители на мързеливия PR дори и това не правят. Преди дни списание „Хай клуб" публикува на първата си корица информация, че актрисата Елен Колева била изгонена от сериала „Забранена лЬбов". Очаквало се тя да не участва във втория сезон по Нова телевизия. Впоследствие версията на изданието се размина леко с тази на артистката. По-интересно обаче се оказа друго. Часове след излизането на „Хай клуб" от PR отдела на напълно неизвестен светски сайт изпратиха мейл, от който стана ясно, че текстът може да се прочете и на тяхната страница. Самата Елен също се обърка и обяви, че интригата тръгва от уеб пространството. Така сайтът си направи PR, като припозна чуждия текст за свой. В същото време ходещите на работа в него не сътвориха и два реда. От „Хай клуб" поясниха, че не са давали разрешения текстът им да се препечатва, но че въпреки това различни интернет издания редовно го правят. „Най-гадното е, че обезсмислят усилията ни, тъй като хората не си купуват списанието, а чакат да се появи в интернет" - коментира заместник главният редактор Ана Младенова. Доскоро аудиторията цъкаше с език, когато четеше страниците на паркетния лъв Евгени Минчев. Читателите се ядосваха, че модният корифей от Пазарджик е намерил на хляба мекото и лъска чужд имидж срещу заплащане. Появата на най-новата вълна в родната PR гилдия показа, че много от текстовете на Минчев са си стрували усилията - и да бъдат написани, и да бъдат прочетени. Ако в тях не се казва цялата истина, поне са написани с чувство за хумор, което разсмива читателите. Прессъобще-нията на хора като Нина Никол и останалите експерти по мързелив PR карат същите читатели да късат страниците на парчета и да скачат върху тях с двата крака и с крясък на уста.

Няма коментари: