петък, 3 април 2009 г.

Реклама в телефона

Монитор - 18 стр.
Реклама в телефона

Лияна ПАНДЕЛИЕВА

Пренасищането на традиционните медии с послания роди. Потребителски кошмар или успешна платформа
Три държави в Европа са въвели активно мобилната реклама. България ще стане четвъртата след Великобритания, Турция и Хърватия. Авторът на концепцията за този нов вид атака е британецът Джонатан Макдоналд, който пристигна в България, за да обясни своята концепция, която стартира у нас чрез М-Тел.
Според Макдоналд на пръв поглед проблемът е повече от елементарен: откакто цифровата телевизия позволява зрителят да превърта целия рекламен блок и доволно да продължи да си гледа програмата, пазарът никога вече не може да бъде същият. Това се отнася с еднаква сила и за външната реклама, и за печатните медии. Следователно новите условия изискват нови решения, които да оправдават рекламните бюджети на всяка фирма.
Факт е, че с пренасищането на традиционните медии с рекламни послания само единични кампании могат да привлекат по-отчетливо интереса на потребителите. Онова, което дразни повечето хора, е, че постоянно им предлагат неща, от които те изобщо не се интересуват и дори никога не биха се поинтересували. Следователно - те не са потребители, а жертви на нежелана информационна атака.
Колко реклами за изключителните качества на дамски превръзки може да понесе спокойно един мъж на вечер? А колко послания за отслабване иска да чуе жена, която и без това тежи 48 кг? Рекламните лавини отдавна губят времето на хората и допълнително им опъват нервите.
Потоците от послания откриха и нов канал за атака - интернет. Чрез сложни алгоритми повечето търсачки "се научиха да разпознават" своя клиент. Когато три пъти потърсите информация за Южна Африка например, на четвъртия някъде върху екрана ви сякаш от нищото ще се нацвъкат прозорчета, които предлагат търсената от вас услуга и във всички околни на ЮАР държави.
Специалистите по маркетинг от цял свят вече няколко години алармират, че пазарът става колкото глобален, толкова и индивидуален. Щом хората могат сами да подредят телевизионната си програма, да гледат само любимите си предавания, да намират само онези стоки и услуги, от които лично се интересуват директно чрез мрежата, какво да правят рекламодателите и как от своя страна те да бъдат сигурни, че са достигнали до своя точен клиент?
Чрез правилно подреждане на ключови думи в търсачките. Добре, това е една страна. Но колко хора са постоянно пред компютъра и коя медия в момента е най-популярна? На този въпрос Джонатан Макдоналд дава категоричен отговор: мобилният телефон. А от около две години вече той е не само телефон, видеокамера, фотоапарат, музикална уредба, но и постоянна връзка с интернет. Затова без никакво колебание може да се твърди, че мобилните телефони са медията, обхванала в най-здрава мрежа целия свят. Най-логичното нещо е рекламата да се пренесе съм мобилната телефония.
Как изглежда мобилната реклама? Това отново са банери, чрез които човек може да получи конкретна информация и да влезе в предложения сайт или да я подмине. На въпрос на "Монитор" за риска телефоните да започнат като полудели да ни заливат със съобщения по всяко време и по всеки повод, Макдоналд призна, че тази вероятност е много висока. Той разказа, че в някои от страните, въвели рекламата, благодарение на физическия локатор - т.е. глобалната система за позициониране на апарата - съобщения започват да заливат собствениците на телефони, които казват: "Минаваш край Старбъкс! Влез и изпий едно безплатно кафе, като покажеш това съобщение!". На практика обаче преминаващите не само не влизат, а започват отдалеч да избикалят тези места. Усещането за наблюдение от страна на Big Brother всъщност кара хората да изпитват параноя, а не приятелска покана.
Мобилната реклама ще е постигнала целта си, когато човек чрез телефона си получава само тези рекламни съобщения, от които сам се интересува. В същото време рекламодателите ще са наясно колко уникални посещения на своето съобщение са получили и колцина от заинтересуваните са продължили да търсят информация за съответния продукт.
Засега М-Тел са постигнали първа успешна кампания по Коледа. Тогава кратък банер промотира продажбата на мобилен компютър с интернет.
***
Текст под снимка
Джонатан Макдоналд представя новия канал за рекламни послания.

Няма коментари: