24 Часа - 27 стр.
Вие сте клиент! Ще се доберат до вас
Йовка ДИМИТРОВА
Рекламата в интернет е удобство, което спестява време и дава на потребителя информация, която наистина го интересува. Тя е новият нефтен кладенец на търговията.
За да е ефективна обаче, компаниите се нуждаят от картина на навиците на всеки потребител, защото поведението му пред монитора го прави предвидим за
продавачите. оставянето на интернет профили преживява революция в Европа
Модерните технологии в рекламата помагат повече, отколкото пречат, признават дори хората на еврокомисаря за защита на потребителите.
Но Меглена Кунева е разтревожена, защото това е сива зона, върху която европейският регулатор още не се е прострял, а потребителят рядко се замисля.
"Рекламодателите влияят върху решението за покупката по много по-изтънчен начин, отколкото някои си представят", се казва в нов доклад на Еврокомисията, който ще бъде представен на
първата потребителска среща на 1 април в Брюксел
Седем европейски директиви и една конвенция бдят над правата им в интернет, но изобретателността на рекламистите изпреварва законотворчеството на Брюксел.
Съставянето на поведенчески профили, съчетано с незнанието и често с безразличието на потребителите към предоставянето на лични данни в замяна на по-добри услуги, според Кунева е на път да разруши доверието в онлайн пазара и да ощети гражданите. Всяко кликване с мишката може да има сериозни последици, се казва в доклада. Дори нещо невинно като четенето на новини в интернет е свързано с добавянето на нарочно куки (cookie), което е основата на всеки потребителски профил. Cookie е малък файл, който се записва на компютъра при влизането в интернет страници и помага за разпознаването му привръщане в тях. „Хората не са наясно колко
информация дават за себе си",
казва експерт от екипа на Кунева. Някои от тези кукита са собственост на рекламни компании, които имат договори със сайтовете, друг път собствениците на платформи продават на търговски фирми данните. Google, Yahoo, AOL и Microsoft също обслужват рекламните фирми, които ги захранват с оферти, се
посочва в доклада.
"Рекламните компании не се интересуват от името и адреса ви. Те искат да знаят рождената ви дата, хобито и пола ви, за да ви предлагат насочена реклама", обяснява експертът. Докладът твърди, че влиянието на рекламодателите расте пропорционално на знанията, които те имат за поведението на всеки от нас.
Ако се ровите в медицински сайтове, е по-вероятно да започнете да получавате предложения за лекарства,
а ако следите лихвите на банките усърдно, очаквайте предложение за заем или застраховка, казват експертите. Търсите ли колело, няма смисъл да ви пращат реклама на трактор.
"Хората имат право да знаят каква информация дават за себе си, да имат избор", настоява комисията. Но колцина четат условията за регистрация на онлайн платформите и социалните мрежи. От 175 млн. ползватели на Facebook само един си направил труда да вникне в тях и така се стигна до разкритието, че социалната мрежа си е резервирала за вечни времена цялата снимкова информация и че любимата снимка на мъжа ви не е вече част от семейните активи.
"Когато около това се вдигна шум, Facebook го оттегли от условията, но историите на милиони хора са още техни", казват хората на Кунева. Освен това чрез личния си профил вие давате достъп и до данните на приятелите си.
На пиър (peer) препоръките се гледа като на особено успешна рекламна стратегия, защото приятелите ви вярват повече, отколкото на компаниите. Т.нар. програма "бекон" направо информира контактите ви, когато си купите нещо от сайтовете на партньори на Facebook като Sony, eBay, Travel и др. Като проблем се сочи и обстоятелството че, знаейки какво купувате обичайно, чрез компютъра търговците могат да ви дискриминират. Например, ако усетят, че разполагате със скромни средства и си позволявате да купувате рядко и от артикулите на разпродажба, може да не ви информират за изгодни сделки от новите колекции. Или пък напротив, ако разглеждате страници за луксозни стоки - да ви насочат първо към най-скъпите, без да ви покажат промоциите.
В случая важното е, че като разполага с потребителския профил и историята на поведението му, търговецът може да преценява с по-голяма точност от това, за което си дава сметка клиентът, дали той е склонен да плати дадена стока или услуга.
Това беше вече доказано през 2000 г., когато
едни и същи филми бяха продавани на различна цена на различни потребители
в зависимост от това дали и друг път са купували DVD по интернет и имат представа от пазара или не. Границите между търговските и нетърговските послания е силно размита, особено ако се предлага купон за намаление на гребло в замяна на препоръка на новата косачка на роднините. Децата са все по-честа жертва. Всеки втори подрастващ е готов да даде лични данни за себе си, ако в замяна на това получи по-добър продукт. Освен това малолетните имат проблем да отличават рекламата от нетърговските съобщения и да вземат информирани решения.
И докато директните призиви към тях да купят нещо са забранени в ЕС, подканянията да се похвалят на приятелите си срещу подарък (безплатна рокля за кукла например) се практикуват широко и не подлежат на преследване от закона. Като резултат според Брюксел семейните бюджети значително натежават от исканията на децата за стоки, които са видели в интернет и които при други обстоятелства не биха пожелали.
Грижите на Кунева из-
лени на някои от колегите й, които се опитват да интегрират все повече данни за гражданите на общи сървъри като електронното здравеопазване, което е един от приоритетите на еврокомисията. Опасенията са, че електронните здравни картони, чрез които лекарите в ЕС ще могат да се консултират, преди да назначат лечение, независимо в коя държава се намира пациентът, ще станат желана цел на фармацевтичните компании. Чрез тях те ще са в състояние да атакуват с оферти пациентите, без да е ясно дали медикаментите се предлагат от лекар и дали са съвместими с други препарати, които приемат. Затова Кунева смята, че в някои "чувствителни" области трябва да се наложат ограничения върху предоставянето на данни от интернет трафика за търговски цели.
За да е полезна, комисията предлага да изготви насоки за по-строго прилагане на съществуващото законодателство, но всъщност навиците на хората правят тази задача трудно постижима
Практиката показва, че потребителите не променят често интересите и вкусовете си и че доходите им са сравнително постоянни и предвидими. В същото време те рядко се интересуват от технологиите, които препятстват проследяването и създаването на потребителски профили, и така сами се обричат на рекламиситите и търговците.
вторник, 31 март 2009 г.
Вие сте клиент! Ще се доберат до вас
Етикети: в. 24 часа
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар