петък, 3 април 2009 г.

„Гугъл“ навлиза сериозно на китайския онлайн пазар

Дневник - Компании&Финанси - VIII стр.
„Гугъл“ навлиза сериозно на китайския онлайн пазар

Асен ГЕОРГИЕВ

Най-използваната интернет търсачка в света - „Гугъл“ (Google), обяви намеренията си да навлезе още по-сериозно на китайския онлайн пазар, където изостава зад местната конкуренция в лицето на Baidu.ch. Решението на компанията е съобразено с навиците и предпочитанията на китайския потребител и се изразява в стартиране на услуга за безплатно търсене и сваляне на легално музикално съдържание. Към момента вече са сключени договори с някои от големите музикални лейбъли като „Сони мюзик“ (Sony Music), „Уорнър мюзик“ (Warner Music), EMI и „Юнивърсъл мюзик“ (Universal Music). На сървърите на „Гугъл“ вече са качени около 350 хил. парчета с уредени авторски права, до които всички потребители на интернет в Китай имат достъп. Плановете на компанията са броят на песните да достигне 1.1 млн. в близките месеци, твърди Гари Чен, изпълнителен директор на музикалния сайт Top100.cn, с който „Гугъл“ си партнира в инициативата. Приходите от реклами ще се поделят между търсачката, местния музикален сайт и звукозаписните компании. Все още не е ясно в какво процентно съотношение. Знае се обаче, че „Гугъл“ няма намерение да търси чиста печалба на този момент: „Можем да правим пари и по-късно“, лаконично коментира въпроса Лий Кайфу, президент на подразделението на компанията в Китай, пред „Файненшъл таймс“. Подбудите на търсачката да предложи на своята китайска аудитория безплатни песни не се крият в желанието за повишаване на музикалната култура на населението. Целта е да спечели вниманието на местните онлайн жители, които в по-голямата си част (над 55%) използват конкурентната търсачка Baidu.ch. „Гугъл“ загуби позиции в страната, след като сайтът на търсачката в Китай дълго време изпитваше затруднения с отварянето и нормалното функциониране, което е твърде вероятно да се дължали на държавните филтри, с които се следи онлайн съдържанието в Китай. В момента „Гугъл“ изпълнява 30% от търсенията в Китай. Надеждите на мениджърите на компанията са с новата услуга това да се промени, защото тя ще предложи пряка алтернатива на популярната търсачка на Baidu, която намира музика в трети сайтове и насочва потребителите към нея. Тя обаче обикновено е пиратска и с лошо качество, разказват от Google. Междувременно музикалната индустрия е изправена пред нелек избор. Да сътрудничи на подобни инициативи за предлагане на безплатна музика през интернет, където идеята е да се печели от реклами или да стои настрани от този подход. Ползите за музикалните компании са, че печелят от лицензионни такси и популяризират музиката на артистите, но, от друга страна, има страхове, че когато потребителите имат достъп до безплатна музика, спират да купуват дискове. „Това е първият сериозен опит за монетаризиране на китайския онлайн пазар. Не мога да не оценя високо важността му“, обяснява Лачи Рътфорд, президент на Warner Music Asia Pacific и председател на Международната федерация на фонографската индустрия (IFPI), пред списание wired. По данни на федерацията за изминалата година 99% от цялата разпространена в Китай музика е била пиратска. Общият легален музикален пазар пък възлиза на 76 млн. долара, което е по-малко от 1% от световния. С оглед на тези данни партньорството между „Гугъл“ и музикалната индустрия изглежда логично - търсачката ще получи най-важното за нея - нови потребители, които ще бъдат привлечени от легална музика с добро качество, а лейбълите се надяват да постигнат намаляване на нивото на разпространението на пиратско съдържание в страната с най-много жители онлайн.

Няма коментари: