събота, 4 април 2009 г.

Един виртуален коктейл, моля

Капитал - 43 стр.
Един виртуален коктейл, моля



Знаете, че Facebook е най-големият сайт за социални контакти в света. Всеки ден неговите над 175 млн. регистрирани членове прекарват средно по 17 минути на сайта. Въпреки популярността си Facebook работи на загуба. Рекламата не е особено ефективна, тъй като хората избягват досадните банери, когато общуват със своите "приятели". В това време разходите растат до небето, тъй като поддръжката на Facebook излиза скъпо. Месечно потребителите качват на сайта 850 млн. снимки и 7 млн. видеоклипа. Това струва $20 млн. на компанията, информира TechCrunch.
За да завърши на плюс, Facebook залага на своя имидж пред инвеститорите. А те от своя страна щедро наливат пари - $400 млн. само от създаването на сайта преди пет години. Сега компанията отново издирва капитал. Търсената сума е $100 млн., съобщава VentureBeat. С парите сайтът ще купи около 50 хил. сървъра, които да поемат притока на нови потребители. Очевидно трябва още, тъй като преди дни финансовият директор Гидеон Ю напусна Facebook. Дори се появи прогноза, че компанията може да излезе много скоро на борсата.
Има ли дъно
Въпреки очевидно добрите резултати в привличането на потребители Facebook все още няма ясен бизнес модел. MySpace например, социална мрежа №2 в света, е по-печеливша. Нейният успех се крепи на богатото музикално и видеосъдържание с уредени авторски права, качено на сайта.
hi5, третият най-популярен глобален сайт за социални контакти, също има финансови проблеми. Не на шега ден преди 1 април компанията съкрати около 50 души, или половината от своите служители. Преди няколко месеца hi5 уволни около 15% от целия персонал. Все пак не всеки сайт е Facebook, за да привлича инвестиции, когато пожелае.
Докато Facebook и hi5 трупат проблеми, от изток изгрява надежда, че в тези сайтове има огромен бизнес. Tencent, китайска група от услуги за онлайн комуникация, обяви, че приходите й за 2008 г. надминават $1 млрд. За сравнение - eMarketer посочва, че постъпленията на Facebook за същия период са $256 млн.
Кой купува пиксели
Tencent е публична компания, чиято дейност се върти около интернет портал. Той събира на едно място социална мрежа, чат програма и онлайн игри. Сайтът за социални контакти Qzone има над 150 млн. потребители и е абсолютният лидер на китайския пазар. Както и във Facebook хората могат да правят запознанства, да качват снимки и да блогват.
Фокусът на Tencent е върху продажбите на виртуални стоки. Така например китайците купуват с истински пари виртуалната валута на Tencent, наречена Q-монети. Чрез тях те плащат малки суми за предмети, като аватари например (снимки, с които да се показват пред своите онлайн приятели). Освен това те могат да купят аксесоари, с които да допълнят своя аватар и да променят вида му в мрежата от услуги на Tencent. Това включва бижута, дрехи и козметика. Компанията с години предлага истински дебитни карти с Q-монети. Те са толкова популярни, че дори китайските власти са пожелали да регулират размяната на официалния юан и виртуалната валута. Facebook също продава виртуални стоки, но за миналата година сайтът е привлякъл едва около $45 млн., показват неофициални данни. Какво кара хората да купуват несъществуващи неща? Две причини, пише Джереми Лю в статия за "Уолстрийт джърнъл". Покупката дава повече възможности. Ако много искам да победя в бойна игра във Facebook, ще си купя силно оръжие. Освен това виртуалните продукти затвърждават връзките между хората. Ако моя приятелка има рожден ден и получи десетки поздравления във Facebook, може би искам нещо специално, за да се отлича от останалите. За целта мога да й подаря виртуални балони или морска звезда. По същата логика, за да разгранича вида си от милионите потребители на виртуалния свят или социалната мрежа, ще трябва да отделя дребна сума. Мога да си купя неща, които ме асоциират с известни марки и знаменитости. Например доберманите на Снуп Дог или тениска на бразилския национален отбор по футбол.
И след като този модел очевидно работи, интересът към него се засилва. Най-новият играч на пазара за виртуални блага е Apple. Компанията на Стив Джобс създаде платформа за продажба на виртуални предмети. Тя ще се появи през лятото за iPhone. Така, докато играете на смартфона, ще може да купите оръжие за масово унищожение за 99 цента, с което по-лесно да преминете в следващото ниво.
Пазарът на виртуални стоки очевидно не е някаква китайска особеност, която може да съществува само в сърцето на Азия. Поредният успех е базиран във Финландия. Местният виртуален свят Habbo се издържа почти изцяло от своята онлайн валута. През миналата година тя е докарала на сайта $74 млн.

Няма коментари: