сряда, 1 април 2009 г.

Рекламодателите изчакват с бюджетите

Пари - 23 стр.
Рекламодателите изчакват с бюджетите



Победители след края на рецесията ще бъдат тези играчи на медийния пазар, които са готови бързо да променят стратегиите си и залагат на интернет конвергенцията. Около това мнение се обединиха представители на рекламния и медийния бизнес. По данни на Асоциацията на рекламните агенции в България през 2008 г. в онлайн реклама са инвестирани 20.9 млн. лв., а интернет пазарът отбелязва ръст от 62%.
бъдещето
През последните години икономическото развитие доведе до бум на медиите, особено на новите социални мрежи, коментира за в. Пари д-р Бернард Майер, медиа директор на Байерсдорф за Централна и Източна Европа. В условията на криза много от тях ще положат огромни усилия да запазят ръста си. Някои дори ще изчезнат от пазара. Като тенденция се откроява стабилната позиция на интернет медиите, телевизиите също ще се справят добре със ситуацията, коментира Майер. По-трудно ще бъде за платените медии, като вестници и списания, защото в момента потребителите не са склонни да плащат за луксозни издания. Онлайн
Вече не е тайна за никого, че ако пресата иска да оцелее, тя трябва да се конвергира с интернет. Всички сериозни медии вече направиха това. Тук обаче стои въпросът: Как да изкарваме пари от интернет изданието си? За съжаление на издателите сред потребителите преобладава нагласата, че всичко, което е в интернет, е безплатно, казва Майер. Ако съдържанието е платено, това му придава повече тежест и го прави напълно равносилно на хартиения вариант. По отношение на рекламата хитови в момента са послания от типа Последен шанс, Най-добра цена, Купете само сега и др.
Стефан Пере, мениджър онлайн реклама в групата The Economist за Европа, коментира за в. Пари, че най-силният период за рекламодателите ще бъде септември - декември 2009 г. На въпроса, дали традиционната преса ще мине изцяло в мрежата, той отговаря, че читателите отдават значение на бранда - за тях няма значение дали пресата ще е на хартия или в интернет. Затова няма нищо страшно, ако хартиените носители изчезнат.
Телевизията Рецесията се отразява и върху плановете за развитие на TV2. При по-малко приходи трябва да имаме по-малко разходи, коментира за в. Пари Огнян Димов, генерален директор на TV2. Това от своя страна ще доведе до загуба на пазарен дял, което е стратегическа, не само моментна загуба. Нашата позиция е по-различна, защото не само че не можем да си позволим да съкратим драстично разходите си, но и трябва да инвестираме в бъдещето. Най-големите ни инвестиции са в областта на футболното първенство, в момента сме в преговори с голяма филмова компания за излъчването на филми, допълва Димов. Пренасочването на инвестициите означава, че вместо да започнем няколко проекта сега, ще го направим през есента. Тактиката на изчакване ни беше наложена от пазара, така правим и ние. Много от рекламодателите също изчакват, част от тях вече са съкратили бюджетите си. За нас в тази област има два основни проблема - рекламата отива първо в сигурните медии, рекламодателите все още не гледат на нас като на стабилно място. Вторият проблем е, че двете водещи телевизии Би Ти Ви и Нова имат възможност да си позволят намаляване на цените, а ние я нямаме. Поради това привличането на клиенти става по-трудно. Предполагам, че през втората половина на годината блоковете им ще се напълнят и рекламите ще бъдат пренасочени към каналите от техните групи. Ние сме конкурентоспособни точно на това ниво. Агенциите
Реклама, PR, директен маркетинг - всички ще бъдат засегнати от кризата, коментира за в. Пари Ненад Лозович, управляващ директор на New moment new ideas за България. У нас най-сериозно ще пострада рекламата. PR може да отбележи ръст, защото по време на криза компаниите трябва да комуникират, а директният маркетинг няма да измени позициите си. От началото на годината не отчитаме сериозен спад на бюджетите, защото повечето рекламодатели знаят, че да се спре рекламата и комуникацията в условията на криза е фатална грешка, казва Лозович. Важно е да управляват разумно бюджетите си и да не харчат излишно. Като победители от ситуацията ще излязат тези, които са гъвкави и са готови бързо да сменят стратегиите си. Трудно е да се прогнозира дали ще има фалити на малки агенции. Успех ще имат тези, които успеят заедно с клиентите си да вървят напред. Тук се наблюдава верижна реакция - не може агенцията да е успешна, ако всичките й клиенти фалират.

Няма коментари: