вторник, 23 юни 2009 г.

Бягство в Мрежата

Сега - 14 стр.
Бягство в Мрежата

Христо БЛАЖЕВ

Младите превърнаха интернет в основен източник на информация, изхвърляйки в кошчето на десктопа "скучните" традиционни медии
Кога за последно сте виждали по улицата младеж с вестник в ръка? Сигурно доста отдавна. Ако пък кажете, че сте забелязали такъв днес или вчера, то най-вероятно става дума за наемник на възраст 18-30 г., който раздава на минувачите предизборни обещания под формата на печатни издания. Истината е, че съвременните български младежи не четат вестници, все по-често не гледат телевизия, а радиото използват само като източник на музика. И въпреки това те са далеч по-наясно за всичко случващо се по света и у нас. Нужната информация, разбира се, те си набавят от интернет, който завзема все по-голям дял от времето и вниманието им.
Неотдавна екип от СУ реши да направи изследване именно за промяната в начините на информиране сред младите. Проучването, озаглавено "Новите млади и новите медии", водено от проф. Ивайло Дичев и доц. Орлин Спасов, се базира на над 100 интервюта и 10 фокус-групи, осъществени с представители на поколението на 18-30-годишните.
Изводите от тяхната работа са еднозначни - животът на съвременните млади е центриран около интернет. Практически голяма част от тях поделят наравно времето си между виртуалния и реалния свят. Същевременно те все повече се отдръпват от традиционните медии - печат, телевизия и радио. Последните често са характеризирани като "скучни", защото излъчват едно унифицирано неадресирано послание, предназначено за всички. А съвременните млади са твърде индивидуалистично настроени, за да се примирят с ограничаване в кръга на масовата информация.
Основен начин на информиране в мрежата е чрез препращане на линкове. С тази практика приятелските кръгове постигат бързо научаване на новите и важни неща в областите, които ги интересуват. Все по-очевидно става нежеланието на младите да четат дълги текстове, а традиционните анализи, характерни за печатните издания, са считани за ненужни. Информацията е ценна като есенция, в максимално кратка и ясна форма, по възможност дори ограничена до картинка или кратък видеоклип. Върху тази основа младите вече добавят свои коментари, които обогатяват информацията не с официални меродавни тълкувания, а с богатство от гледни точки. Ясно забележимо е предпочитанието към използване на информационни агенции с "чисти" новини,
за които се счита, че са минимално повлияни от редакторска намеса.
В резултат на тези промени в предпочитанията традиционните медии са заплашени не само от икономическата криза, а и от осезаем спад на аудиторията. Според проф. Дичев основен потърпевш е телевизията, която все повече губи позиции на основен източник на информация, приемайки се най-вече като форма на забавление. Една новинарска емисия например може бързо да бъде разделена на кратки клипчета, които ще достигнат поотделно и онлайн до младите, но малцина от тях ще изгледат всички новини. Същевременно никой от тях няма да обърне внимание на рекламите, които са главни източници на приходи. Типичен пример за подобно разделяне беше участието на Соломон Паси в предаване по RE:TV, когато видеоотрязък на репликата му, че в блоговете се пишат простотии, обходи българските сайтове за часове, докато единици останаха хората, направили си труда да изгледат цялото предаване.
В малко по-добро положение според изследването са печатните медии. Част от младите все още разчитат на тяхната информация, но само ако тя им е предоставена онлайн.
Любопитно е и как промяната в начина на информираност променя младите. Според изводите на изследването все повече от тях декларират, че не четат книги. Това явление обаче не бива да се тълкува само в негативен аспект. Тези нагласи отразяват създаването на един принципно различен начин на информиране. Той включва не задълбочаване в един проблем, а обратното - бързото му оглеждане от всички страни. Експертите от СУ са стигнали до извода, че истината за младите се мери не с потъването и съзерцанието, а обратно - с бързината на скоковете, които могат да се развият по повърхността на нещата.
Младите получават купища фрагментирана информация, но това не е недостатък. Напротив, така те добиват умения, недостъпни за по-възрастните поколения, които не са израснали с интернет. Съвременните младежи могат да сглобяват информациите, да намират неподозирани връзки между привидно различни новини, а най-важното е, че успяват да извлекат нужната им информация от наглед неизброим хаос от възможности. Според учените това е генерална промяна - досега хората са получавали информация, която други са искали те да получат (например цензурата през социализма), а сега младите сами решават какво желаят да научат и как да го постигнат.
Разбира се, тази свобода си има и своите недостатъци. Експертите коментират, че информирането единствено чрез познати сайтове или линкове от приятели крие опасност от ограничаване в определен кръг новини. Забелязва се една нова граница - търсенето само на информация, която е пряко нужна, което ограничава възможността да се научи нещо различно.
Друг отчетен процес е, че младите вече не са само пасивни приематели на информация, а напротив - те активно създават такава. Най-наболелият пример са печално известните клипчета на биещи се деца, които често разбунват духовете в обществото. Проф. Дичев посочва, че възможността да се снимат и споделят важни неща е хубаво нещо, но проблемът е, че малките все повече се насочват към "създаване" на подобни ситуации именно с цел заснемането и качването им. Това включва организиране на сбивания, атаки над бездомници, напивания и прочие неприемливи от обществена гледна точка действия, които се заснемат и качват в Мрежата именно с цел бунтуване срещу нормите и самоизтъкване. Присъствието във виртуалното пространство е като участие в тълпа - то снижава моралния контрол и под маската на анонимността задръжките падат далеч по-лесно.
Друг очевиден процес на създаване на съдържание е поддържането на блог. Налице е преходът от онлайн дневници към осъзнаване като нов тип медия. Това включва публикуване на материали на език, който не може да бъде използван от традиционна медия, но се харесва от младите. Често блогърите успяват да стигат първи до новините, а в последно време и да публикуват информации, които традиционните медии отказват да сторят поради вътрешни техни причини. За сметка на това аматьорски клипчета, направени от присъствали блогъри, се появяват бързо в нета и практически всички потребители виждат събитията, които иначе остават скрити поради конюнктурни интереси. Не може да не се спомене появата на блогърски текстове по страниците на печатните медии или в цитати по телевизията, което е показателно за признаване на тяхната тежест и значение.
Подобно е положението и с политическата онлайн агитация. Въпреки усилията на традиционните партии да стигнат до младите, било чрез самоизтъкване, било чрез охулване на противниците, наблюдението показва, че най-гледаното клипче с политическо участие е всъщност откъс от предаването "Господари на ефира", в което Иван Костов се подхлъзва и пада на улицата. Според експертите това е показателно за деполитизацията на младите, които имат доминиращ интерес към забавните неща, към които традиционното разбиране за политика не спада.
В заключение може да се каже, че животът и информирането на съвременните млади е вече изцяло в техните ръце. Традиционните медии в качеството си на посредник или обяснител на събитията губят тежестта си. За да запазят своята позиция, те трябва да се променят. Как и дали ще има ефект - само бъдещето ще покаже.
***
Текст под снимка
Животът на съвременните млади е центриран около интернет.

Няма коментари: