петък, 26 юни 2009 г.

Димитър Димитров: Пазарът ще се прегрупира

Поглед - 8 стр.
Димитър Димитров: Пазарът ще се прегрупира

Надежда НЕНОВА

У нас кризата просто ще отеква още поне година и половина
- Г-н Димитров, какво се случва в момента на рекламния пазар?
- Рекламният пазар е драстично свит, за съжаление. Той е като приказката за зъбните колела - като се завъртят големите, малките полудяват. В САЩ ръстът на рекламите е паднал с 15 %, което означава, че тук спадът ще бъде поне двойно по-голям.
- Как ще се отрази този спад на медиите у нас?
- На малките медии - зле. Възможно е профилираните медии, но със сериозна аудитория, ще оцелеят. Възможността за по-малките и профилираните медии е в тяхното обединение и продажбата на рекламното време в пакет. Например Би Би Ти може да продава в пакет с ТВ7, да се допълваме. Да, наистина цената на рекламата драстично ще падне, но трябва да се оцелее, а после може да се мисли за нормализиране на цените.
- Рекламодателите показват ли отношение към предстоящата цифровизация на ефира или се интересуват единствено от днешния ден, т.е. от ефективността на рекламата си в наличните телевизии?
- Дали ефирът е цифров или аналогов е без значение. В момента, да речем, има 100 телевизии. Част от тях ще минат на цифрово излъчване в национален ефир. Другите ще си останат както са. Какво би могло да се промени? Какво значение би могло да има за рекламното послание. Има едно понятие в живота „естествен подбор". И на мен ми е мъчно за фирма, която произвежда на месец 10 чифта обувки, но големите компании се налагат брутално и малката фирмичка естествено отпада. Може би малките телевизии няма да успеят да се справят, освен ако не са уникални с нещо както е Би Би Ти. Рекламодателите могат да се съобразяват единствено с най-ефективното пласиране на кампаниите си. Те няма защо да се интересуват от начина на излъчване на една телевизия, ако тя е достатъчно популярна.
- С какво е уникална Би Би Ти?
- Не го казвам, защото аз работя тук, а защото действително първа съобщава новините и дава най-пълна и точна информация. Когато стана последното земетресение, около минута и половина след него по Би Би Ти се излъчваха вече подробности. Нито една комерсиална телевизия не си прекъсна филма или течащо-
то в момента предаване, не дадоха информация дори като текст в лента, най-вероятно заради опасения, че може да имат проблеми с рекламодателите. Би Би Ти наистина е телевизия на зрителите, работи за тях и наистина няма кой да я конкурира поне за сега.
- Ще направи ли промени в телевизията новият собственик Ирена Кръстева?
- Не вярвам да направи генерални промени в телевизията. Щом се е нагърбил да купи такава голяма медия (ние сме на 30-то място по рейтинг при 180 налични тв канала, според
изследванията на GARB), трябва да си си направил много точна сметка. Никой няма да си купи телевизия, само за да каже: Имам си телевизия. Особено хора като новите ни собственици. Предишният собственик г-н Манджуков е изключително умен бизнесмен и със сигурност продажбата не предвижда промяна в профила на медията. Той е много интелигентен мъж, в когото най-много харесвам това, че знае какво иска. Едва ли такъв човек би се лишил от телевизията, ако не се е почувствал достатъчно удовлетворен от това, което е постигнал като медийно присъствие и не е оставил създаденото от него в добри ръце.
- Пречи или помага неясната собственост на медиите па рекламните постъпления?
- Когато гледам bTV и Нова тв не си задавам въпроса кой е собственикът на тези телевизии. И едва ли някой се интересува от това. Предполагам, че е редно да се знае, но едва ли зрителите се интересуват от това. Особено в провинцията. Там просто си гле-
дат телевизия. А дали някой знае на кого е БНТ? Тя би трябвало да е на общество-то,което пък ще рече - на държавата. А дали е така, не знам.
- До преди година бяхте маркетинг директор на БНТ. Можете ли да обобщите защото приходите от реклама в държавната медия са толкова ниски и не може да бъде оползотворено дори свитото рекламно време, предвидено в закона?
- Основната причина е във факта, че парите идват от държавата. Буквално държавата им ги дава. При нас идват след много здраво тичане и ухажване на рекламодателите. Увещаваме ги и ги гоним с месеци. Един клиент три месеца го гоня нон стоп и още не съм се отказал. В БНТ биха се отказали след третото обаждане или в момента, в който ми кажат „не". Тук не, защото ако не ги взема от рекламодателя, няма откъде да дойдат. Там парите са готови. Никой не се напряга много, за да ги получи. Съчувствам много на генералният директор г-жа Пръ-мова, защото за всичко, което се случва в телевизията отговорността е нейна.
- Бихте ли се върнал отново в БНТ, въпреки че бяхте уволнен от Пръмова заради ниски постъпления от рекламата?
- Болно ми е за телевизията, а и за хората, които работят там. Бих се върнал винаги в БНТ, ако ме поканят, защото само с приказки нещата не стават. Смятам, че мога много да помогна в тази област, особено в този момент на финансова криза във всички сектори на икономиката.
- Ще бъде ли безболезнено за БНТ преминаването й към цифрово разпространение?
- Можем само да гадаем, но държавата има всички инструменти, за да го наложи и да проследи реализирането му. В крайна сметка БНТ е телевизия на държавата. Тя трябва да излъчва парламентарните дебати, предаванията за малцинствата и т.н. Нищо не пречи на държавата да го реализира безболезнено.
- Как ще се развие медии-ния пазар до края па годината?
- Медиите ще стават все по-агресивни, а рекламодателите - все по-предпазливи. Те са предпазливи по обективни причини. Когато има криза, първото нещо, от което всеки се лишава е рекламата. След това започват да се лишават от хората. Разбирам, че все повече компании съкращават екипите си, което означава, че с рекламата вече са приключили.
- Изборите няма ли да окажат влияние върху кризата?
- Винаги, когато се сменя някакво ръководство някъде обаче, се отразява зле на събитията вътре в субекта. Когато се сменя ръководството на БНТ обикновено рекламодателите се отдръпват. Когато се сменя ръководството ще има прегрупиране на пазара.
***
Димитър Димитров е роден на 11 юли 1955 г. в София. Завършил в Техническия университет и „Маркетинг, реклама и бизнес комуникации" в УНСС. От 1996 г. до юни 2008 г. работи в отдел „Маркетинг и реклама" на БИТ. От 2004 г. бе шеф на дирекцията в държавната медия. От юли 2008 г. е рекламен мениджър на Би Би Ти.
***
Другите за него
Снежка Симеонова
Митко е един чудесен човек. И като колега е удоволствие да работя с него. Дълги години е работил 8 рекламните отдели на други телевизии и има изключително богат опит. Ние имаме предимството да използваме опита му в нашата телевизия.
Иво Драганов
Много добър професионалист. И нещо изключително рядко срещано качество - той е маркетинг директор, който разбира от програма. Знае, че програмата праВи телевизията гледана, а не служи за запълване на рекламни паузи.

Няма коментари: