вторник, 23 юни 2009 г.

Ирина Кънева, собственик на агенция Ай Пи Ар консултинг: Ново оживление на PR пазара ще има наесен

Пари - 1 стр.
Ирина Кънева, собственик на агенция Ай Пи Ар консултинг: Ново оживление на PR пазара ще има наесен



- Госпожо Кънева, какво е състоянието на PR пазарa в момента?
- Сравнително устойчиво е на фона на общото свиване на разходи. PR оптимизира маркетинговите усилия на всяка компания и дори при по-намалени обеми вече се припознава като дейност, необходима за оцеляване и по-нататъшно развитие. Все още мисля, че има потенциал по отношение на използването на интернет пространството, което се очертава като изключително ефективно средство за PR. Наблюдаваме бърза конвергенция на медиите всички радиа са в интернет, телевизионните предавания си водят сайтове и блогове и в реално време също са в интернет. Това прави PR още по-атрактивен, тъй като разширява възможностите за въздействие.
- Първите 6 месеца на годината бяха трудни. Какво да очакваме до края на годината?
- Мисля, че летните месеци ще са още по-трудни, а наесен процесите ще въз-
върнат своя ритъм. Причините за това са няколко. Първо, заради глобалните икономически процеси, които няма как да ни отминат. На второ място е лятото - обичайно време за почивки, което допълнително снижава активността на бизнеса и на администрацията. Като трета причина бих определила факта, че освен „кризисно”, това лято е и изборно за България. Изборът на нов парламент и сформирането на ново правителство са свързани с определени очаквания за промени от гледна точка на бизнеса, на администрацията и на всички граждани. Това намалява усещането за предвидимост най-вече при бизнеса и той е склонен да изчака какви ще бъдат промените в политическия регламент, особено в контекста на общата криза. Нормално е в такова време компаниите да са по-предпазливи в действията и да изчакат с конкретните си планове. Очакванията ми са да има есенно оживление, когато ще имаме по-голяма яснота за процесите, за които говорим.
- По време на криза с какво най-много се отличава силата на PR?
- PR е най-оптимизиращият елемент в маркетинговите схеми и мениджърското управление, особено в условия като сегашните. Тази дейност може многократно да увеличи ефекта и да умножи вложените пари в определена дейност, идея или услуга. Налагането на определена логика в масовото съзнание е процес с много по-траен ефект, отколкото например рекламните послания, които въздействат моментно, емоционално. В този смисъл по време на криза добрият PR е панацея, тъй като хората искат не само да се информират, но и да намират отговорите на конкретни въпроси, като например на въпроса защо. Сега повече от всякога компаниите и администрациите трябва да обясняват и популяризират действията и решенията си, защото общественото мнение е изключително чувствително и внушаемо.
Добрата компания си личи по поведението си в криза.
- Какво трябва да направи една компания, за да избегне нуждата от кризисен PR?
- Първо да уточним, че кризисният PR е нещо различно от PR по време на обща криза. Най-изпитана рецепта срещу кризисни ситуации е PR да е част от всекидневието на компанията, да е стратегически позициониран и да се „прави” непрекъснато. За съжаление у нас това все още не се осъзнава достатъчно. В практиката си имам често случаи, когато трябва „по спешност” да комуникирам нещо. Неслучайно в професионалния жаргон наричаме кризисния PR „ефекта на пожарогасителя”, тъй като обикновено го свързваме с „гасене на пожари” в публичното пространство. За да бъде устойчива една компания на подобни състояния и те да не се отразяват върху общия й имидж, най-ефикасното спасение е проактивният PR. Антикризисният PR е управляем, останалото се контролира трудно. Кризисният PR не е нищо повече от това да се окажеш неподготвен в определена ситуация. Ето защо мениджърите трябва да се готвят, и то непрекъснато.
- Как се отразяват изборите на PR пазара?
- Нормално е по време на избори този пазар да се „оживи”. Политическият PR си остава „висшият пилотаж” в професията, защото най-трудно се „продават” идеи и обещания! Независимо дали са нови или вече употребени, но неразбрани. Тук специалистите трябва да имат специфични комплекси знания, за да устоят на напрежението и на различните похвати на конкурентите. Битката за вота и начина, по който се води, винаги е функция от колорита на националния характер. За последните близо 20 години наблюдаваме процес на „роене” и поява на множество партии и сдружения. Това поставя политическия PR у нас в
доста сложна ситуация -голяма конкурентна основа върху сравнително малка избирателна активност. Знаете, че в най-развитите демокрации участниците в предизборните надпревари се свеждат най-често до две големи сили. Това позволява и по-мащабни, помпозни и запомнящи се кампании. Тази година за първи път българските специалисти тестват уменията си в необичайна ситуация, а именно два вота за година. Резултатът определено бе една сравнително по-предпазлива първа кампания, осезателна липса на открити дискусии и диспути на кандидатите. Бяхме свидетели основно на билбордни кампании, в много редки случаи на площадни изяви, а някъде дори отсъствие на всякаква кампания. Към момента за втория вот се усеща раздвижване на телевизионните клипове и донякъде опити за политически дискусии, които обаче се надявам в останалите две седмици да са по-запомнящи се и силни.
***
Представяне Профил на агенцията
- Ай Пи Ар консултинг е основана в началото на 2007 г. Агенцията консултира проекти и компании в сектори като телекомуникации, енергетика, право, образование, строителство, туризъм, международни и национални про екти по ФАР, структурни фондове.
- Собственик и управител на Ай Пи Ар консултинг е Ирина Кънева - носител на приза на БДВО PR на годината 2000, чието име се
свързва с мащабни кампании като търга за втори GSM оператор в България; междудържавните газови преговори от 1998 г.; конкурсите за двете частни национални телевизии -bTV и Нова телевизия, както и за частни радиостанции и мн. др. - На фирмата се доверяват много клиенти и администрации, сред които Комисията за регулиране на съобщенията, Дирекция Управление на средства от еврофондовете на Министерството на финансите, търговска верига Технополис, консултантска фирма Интеграл и др.

3 коментара:

изгодни пожарогасители каза...

Много благодаря за тази информация.Може и заедно с модите линии когато и най големите дизайнери си показват колекциите тогава има оживяване и при ПР индустрията така да я нарека, по ой наблюдения.Това, че сте били свидетели основно на билбордни кампании, в много редки случаи на площадни изяви, а някъде дори отсъствие на всякаква кампания, показва на какво ниво сме сега. Към момента за втория вот се усеща раздвижване на телевизионните клипове и донякъде опити за политически дискусии, които обаче се надявам и аз да бъдат нещо по качествени и запомнящи, които да останат във времето.Като една реклама на пуканки, толкова е стара но виждам че пак са я пуснали и е добра.

Анонимен каза...

Еха, коментар на статия от 2009-а през 2013-ста.....ще я ползвам за дипломната си работа по ПРР.....

пожарогасител каза...

Много се радвам че ни пишете и дано и за на пред да е така.Вижда се че си разбирате от работата.А и в днешно време ако искаш да постигенш много то задължително ти трябва ПР агент,който да се посъветва и да знае кога точно да се появиш пред медиите примерно или как да изглеждаш като цяло и ти и самата визия на компанията примерно.Тук давате дорби съвети и като че ли наистина преди време се забеляза едно леко засилване от страна на търсенето на подобни агенти и дано това да продължава понеже плнувам и аз да завърша подобна професионана квалификация.