петък, 26 юни 2009 г.

Microsoft срещу всички останали

Businessweek - 1 стр.
Microsoft срещу всички останали



Битката за цената на Windows 7 се изостря, хардуерът поевтиня
Microsoft пуска през октомври версия на операционната си система Windows, но е на нож с производителите на компютри заради цената на новия софтуер. Изходът от битката ще има силен ефект върху разходите и възможностите на наличните за потребители и корпорации компютри. Microsoft разчита на Windows 7 да сложи край на редовните оплаквания от пълната с дефекти Windows Vista. Макар предварителните отзиви за новия софтуер да са отлични, много производители поставят под въпрос предлаганите цена и опции. Microsoft смята да иска около $50 за версия на начално ниво на Starter Edition -около три пъти повече, отколкото получава за най-евтината версия на Windows в момента. В Starter Edition ще липсват ключови елементи като висока защита и графики, но Microsoft планира да иска още $50 за ъпгрейд към по-усъвършенстваните версии на Windows 7. Производителите настояват Microsoft да намали таксата. Гигантът отказва. "Изглежда, че Microsoft обръща повече внимание на собствената си рентабилност, отколкото на разширяването на пазара", казва Джанф-ранко Банци, главен изпълнителен директор на тайванския производител на компютри Acer. Microsoft отказа да обсъжда ценообразуването. Главният изпълнителен директор Стивън Балмър
вече заяви, че новият софтуер ще бъде "най-добрата версия на Windows за всички времена".
Броят продадени компютри намалява всяка година, а средните продажни цени падат бързо. Това принуждава Microsoft, Intel, Hewlett-Packard u Dell, които някога поделяха печалбите от един бързо растящ пазар, да се борят жестоко за всеки долар. При лап-топите, някога най-печелившия сегмент, средните цени се сринаха до $788 от почти $1420 през 2004, според изследователската агенция IDC. Сега, за първи път в историята, средният ноутбук е по-евтин от средния настолен компютър. През 2008 спадът на цените се ускори заради растящата популярност на евтините нетбукове, предназначени основно за проверяване на имейл и сърфиране. Продаващи се за под $400, те представляват една пета от всички единични продажби.
Сблъсъкът между Microsoft и производителите на компютри е за това кой печели и кой губи, когато печалбите изтъняват. Компютърните компании обикновено плащат $60- $150 за Vista, но могат да използват по-старата Windows ХР за около $ 15 за нетбу-ка. Acer, HP и останалите често имат само около $20 печалба от продажбата на нетбук за $400. Ако Microsoft вдигне цената на операционната система за такива
машини на $50, производителят трябва или да вдигне цените, или да се прости с печалбите си.
Цената на Windows може да на-расне no-рязко за други машини. Microsoft съобщи на производителите на компютри, че струващата $50 Starter Edition ще се предлага само за нетбук с размер на дисплея под 10.2 инча и чипсет, с който не може да се играят повечето игри и да се гледа видео. По-големите нетбукове ще трябва да
използват Windows 7 Home Premium, което ще добави $200 към единичната цена на машината, подчертава Майк Абари, старши вицепрезидент в поделението на Sony за персонални компютри Vaio. Това ще напомпа крайната цена на средна машина с 50%, или от $400 на $600.
Microsoft е раздвоен. Ако занижи цените на Windows 7, може да навреди на приходите и печалбите. Ако запази цената висока, производителите на компютри биха се насочили към алтернативи като безплатната операционна система Linux. Google предлага друга възможност. Търсачката разработваше операционната система Android, първоначално предвидена за мобилни телефони от най-висок клас. Но софтуерът може да се адаптира за ноутбук и производителите няма да плащат за него предварително въпреки често възникващите разходи по програмирането. Продавачът №1 на мобилни компютри Acer обяви през май, че започва да продава нетбук под Android това лято.
И Microsoft, и производителите мечтаят потребителите да харчат повече пари за компютри. Това лято HP, Acer u Toshiba ще опитат да изкушат купувачите да преминат към по-скъпи, стилни лаптопи. Идеята е да се предлагат машини с блясъка на МасВоок Air на Apple на около половин цена. Ноутбуковете ще се продават за $600-$900, но ще са с по-дълготрайна батерия, по-големи дисплеи и клавиатури и с повече възможности от нетбука.
Въпреки всичко производителите предпочитат да предлагат широка гама компютри, включително евтините машини, за които потребителите се тълпяха миналата година. Те казват, че Microsoft трябва да свали цената за Windows 7, за да запази пазарния сегмент бързо растящ. "Логично е да имаме сходни планове - призовава Ланци от Acer. - Ако програмите ни са различни, ще е много трудно."

Няма коментари: