събота, 16 август 2008 г.

Кафенце, телефонче, Бербатов

Капитал - 30 стр.
Кафенце, телефонче, Бербатов



Пазарът на пресреклама леко забави ръста си в началото на 2008 г.
Тв рекламата расте ли, расте...
Само БНТ отчита спад в приходите за първите шест месеца на 2008 г.
Банков сюрприз
Шоколадови яйца и банки разместват позициите в топ 50 на тв рекламодателите
Дори и да ви се струва, че все повече от приятелите ви вече не гледат телевизия, по-голямата част от рекламодателите продължават да залагат на сектора.
Мониторингът на Market Links отчита спад на инвестициите едва при осем от 50-те най-големи рекламодатели на тв пазара. При останалите 42 едва три компании имат ръст под 10% на бюджетите. Благодарение на всичко това пазарът скочи с още 32% спрямо първите шест месеца на 2007 г. и за пръв път надмина границата от 300 млн. лева, достигайки 330.394 млн. лева в сравнение с 250.938 млн. лева за началото на миналата година.
Market Links следи 10 от тв каналите в страната - bTV, "Нова тв", Канал 1, Fox Life, Diema+, Diema Family, "Евроком", TV7, Mad TV и BBT. Мониторингът не включва рекламите на sms игри, продажба на мелодии и картинки за мобилни телефони и концертна дейност. Данните са базирани на официалните тарифи на телевизиите и не отчитат комисионите, отстъпките за обем и бартерните сделки на рекламните агенции, медиа шоповете и рекламодателите, купуващи директно рекламно време. За получаването на по-реална представа за рекламните инвестиции от тези суми е прието да се вадят от 15% до 50%.
Все по-малко телевизия
Една от компаниите със спад в инвестициите е "БТК груп". Въпреки че остават в топ 10 на рекламодателите, компанията е свила бюджета си с 22.4% до 6.835 млн. лева. "Ние не гледаме на рекламния бюджет самоцелно, а като на инвестиция, която има за цел да помага на компанията да реализира своите бизнес цели", коментира Мария Тойчева, старши мениджър "Маркетингови комуникации" в "БТК груп", и допълни: "В този смисъл през последните три години vivatel (започвам с този пример, защото там бях концентрирани основните ни усилия през последните години) трябваше да пусне на пазара много нови продукти и услуги, за да навакса времето, съпоставимо на присъствието на останалите играчи на пазара и да успее да достигне конкуренцията. Това налагаше по-засилена комуникационна подкрепа." Казано накратко, компанията вече смята, че е достигнала другите два играча на мобилния пазар - MTel и Globul, и това ще промени и агресивността на рекламната й политика.
Друг фактор, който Тойчева изтъква, е характерната особеност на една от основните целеви групи на мобилния оператор vivatel - младите хора. А именно - те все по-малко ползват телевизията като средство за получаване на каквато и да било информация "и тежестта на комуникацията към тях съответно преминава в по-алтернативни форми, което също води до преориентация в нашите медия планове. В същото време основните комуникационни усилия, насочени към продуктите на БТК, са концентрирани върху промотирането на БТК ADSL, а предвид целевата група на тази услуга отново сме търсили баланса за достигането до нея посредством най-изгодните комуникационни канали. Предвид спецификата на самата целева група телевизията отново не е водещ елемент в комуникационния микс", обяснява Мария Тойчева.
Жаба и репутация за милиони
За разлика от "БТК груп" преките конкуренти на компанията MTel и Globul увеличават бюджетите си, първите съответно с 13.5%, а вторите с цели 35.2%. Големият ръст на Globul се дължи основно на стартирането на предплатената услуга (или квазивиртуален оператор) Frog Mobile. В налагането на новата марка на пазара Globul са вложили 2.272 млн. лева - почти толкова, колкото е разликата с инвестирания от компанията бюджет през първите шест месеца на 2007 г.
Друг отличник сред десетте най-големи тв рекламодатели са Kraft Foods, при които мониторингът отчита ръст от 45.3% до 7.719 млн. лева. Маркетинг директорът на компанията Ивайло Найденов коментира, че реалният процент не е чак толкова голям, но бюджетът действително е бил увеличен. Това "се дължи най-вече на факта, че в периода януари - юни 2008 г. лансирахме два нови продукта на българския пазар - кафето Jacobs Monarch Intense, което бе специално разработено за нашия пазар, както и шоколадовите бонбони Suchard Sensations Imagine. Част от налагането на тези продукти, разбира се, включва и инвестиция в телевизионна реклама, която продължава", каза Найденов.
Безспорният лидер по отчетен ръст в процентно измерение обаче е Първа инвестиционна банка. Както и в класацията на пресрекламодателите (която публикувахме в брой 32 на "Капитал"), така и тук те имат огромен скок в подреждането. Според Market Links бюджетът им за първите шест месеца на 2008 г. достига 4.669 млн. лева, при едва 717 хил. лева, инвестирани за същия период на 2007 г. Потресаващият скок от 551% се дължи основно на засилената им комуникация покрай скандала, в който бе въвлечена банката през пролетта, както и на привличането за рекламно лице на Димитър Бербатов и агресивната кампания с негово участие.
Новобранците
Сред новите имена, попаднали в топ 50, са Eurobank EFG Group (досега в класацията обикновено присъстваше една от банките, слети в групата - Postbank), веригата магазини Handy (които се завръщат след кратко отсъствие), марката "Д-р Тошков", McDonalds, "София Франс Ауто", Toyota Balkans и Barleans (посочени с името на вносителя си "Чарли" ЕООД в класацията на пресрекламодателите).
Сред имената на обслужващите агенции също се забелязва едно ново - New Moment Media. Това е сформирана в началото на 2008 г. медийна агенция, част от New Moment New Ideas Company, която обслужва клиентите на Young&Rubicam в България. От 2007 г. балканската мрежа стана партньор на световната верига Young&Rubicam в региона.
Въпреки лекия отлив, който си личи в интереса на големи рекламодатели като "БТК груп", бъдещето пред тв рекламата е безоблачно, поне за следващите няколко години. А настъпилите и очакващите се промени в собствеността на големите ефирни телевизии обещават до края на 2008 г. на пазара да бъде доста интересно.
събота, 16 август 2008 04:01:07

Няма коментари: