сп. Тема - 66 стр.
Чичо Оскар се разкърши
Кииаджиите тъгуват, рекламистите ликуват... Или защо академията разреши рекламите на филми по Време на бляскавата церемония
„Всичко е за продан: любовта, изкуството, планетата Земя, вие, аз. Работя в рекламния бизнес: точно така, замърсявам планетата - написа фредерик Бегбеде В книгата си „9,99" и гръмко допълни: - Небето винаги е синьо, гаджетата никога не са грозни, идеалното щастие, ретуширано от Adobe Photoshop. Изпипани картинки, вятърничави мелодии..." Това е светът на рекламата.
А това е „Оскар"според msn.com: „0" като прочутата статуетка, представляваща рицар с меч, който стои върху филмова ролка. „S" като „Снежанка и седемте джуджета" на Дисни, който академията отказва да номинира през 1938 г., за да не създаде прецедент с награждаването на анимационен филм. Тогава Дисни получава специален приз - „Оскар" и 7 малки оскарчета.
като „Кабаре", отличен с В статуетки през 1973 г., включително и за най-добра актриса в лицето на неотразимата Аайза Минели. като Academy awards (Наградите на академията) - организаторите на най-престижното киносъбитие през годината.
като Отказ (от англ. - Refusal). Само двама актьори през годините са отказали да приемат статуетката. Първият е Джордж Скот през 1971 г., а вторият - Марлон Брандо през 1973 г. „Оскар" обаче е много повече от няколко нахвърляни събития. Той е история. Няма актьор, актриса, режисьор, сценарист или продуцент, който да не мечтае да се докосне до блясъка и славата му. Консервативният му характер не стряска никого, напротив - респектира. Четири месеца преди 81-ата церемония по връчване на „Оскар"-ите (22 февруари 2009 г.) обаче филмовата академия реши да разчупи обстановката.
Кардинални мерки За първи път в телевизионната си история кинодиктаторите казаха Ла" на рекламите на филми по време на церемонията. Досега подобно нещо не само не се беше случвало, а самата академия дори и не си го помисляше, за да не окаже влияние върху преценката на оценяващите. Преди време дори кинаджиите сформираха специална комисия, която да прецени дали подобно решение е добро или лошо. Като краен резултат „Да" натежа, след което рекламистите потъркват доволно ръце, а кинад/киите намусено цъкат. Знак ли е това, че парите не стигат, или просто всичко се променя, все още е рано да се прецени. На фона на драстичния спад на зрителския интерес в Щатите по време на 80-ата церемония - едва 32 млн. телевизионни зрители за сметка на рекордните 55.25 млн. през 1998 г., новият рекламен подход е може би правилно решение. Естествено, радостта на рекламодателите не е пълна, защото хората на чичо Оскар са безкомпромисни по отношение на правилата. Забранено ще бъде рекламирането на филм с номинация за награда, както и продължения или предходните му части. Бял свят на малкия екран ще видят само прожекции, които ще стартират след последната седмица на април. Това несъмнено е голяма стъпка, която без много шум разчупва 50-годишния, отлично работещ модел на най-важната киноцеремо-ния 8 света.
Струва си да платиш „Кинаджиите не са консервативни, а далновидни и са го доказвали многократно. факт е, че правят промени в правилата рядко, но това е потвърждение на всеобщото мнение, че хората от тази индустрия знаят какво правят. Основната й цел не е по-различна от всяка друга - да създават продукт с максимално дълъг живот и добра възвръщаемост на инвестициите", коментира Катерина Буюклиева, управител на Initiative MediaClub.
Независимо от прогресивно спадащия рейтинг на церемонията според рекламните специалисти решението не само е правилно, то е наложително. Приходите от реклама непрекъснато се покачват - на последните „Оскар"-и 30-секунден спот е струвал зашеметяващите 1.8 млн. долара. „Причината е, че тази аудитория е ценна за рекламодателите. За да достигнеш до нея с рекламното си послание, си струва да платиш", допълва Буюклиева. С една дума - всичко е пари! А и да не забравяме, че според добрия рекламен специалист червеният килим на „Оскзр"-ите винаги е много по-червен, много по-пухкав и мек. а роклите на актрисите - много по-дълги, по-ефирни и шикозни. По една сълза за изкуството „Аз виждам логика в действията на филмовата академия, но не виждам добра логика - на противоположно мнение пък е Милен Миланов, съосновател и председател на Надзорния съвет на фондация «A'Acke-ер". - Нашият спектакъл например наложи още от самото начало правилото - никога по време на церемонията да не присъства реклама - категоричен е Миланов и аргументира мнението си: - Има една вечер 8 годината, в която важен е актьорът. Често съм бил гневен от наличието на реклами по време на определен спектакъл. Присъствието им не е добро решение от гледна точка на художественото, а преди всичко това е изкуство." Според Миланов с рекламите трябва да се действа предпазливо, защото много лесно зрителят посяга към дистанционното. „Показването на реклами може да разсее публиката или да я подразни. Убеден съм, че филмовата академия е намерила добрата форма за това. Проблемът е, че ние, зрителите, сме като кучето на Павлов - когато пуснат реклами по телевизията, всички посягаме към дистанционното и сменяме канала. Представете си как някой пръска милиони за реклама на филм без кой знае какви качества. А в същото време пък може да се рекламира брилянтен филм, но зрителят, на когото му е писнало да гледа рекламни спотове за сапуни, пудри и джуфки, да погледне с недоверие към лентата. Опасни моменти има", допълва Милен Миланов. В опита ни да сблъскаме двата свята - на рекламата и киното, все пак постигнахме единодушие. Като оставим настрана сантименталните хлипания и стремежа на всяка цена да се продадеш, оказа се, че най-важна е формата, която чичо Оскар ще предложи по време на 81-ата церемония. А той това го може най-добре. Ясно е, че блясъкът на церемонията се нуждае от пари, след като светските хроникьори седмици след събитието все още коментират не качествата на наградените, а дрехите на актьорите. Тъжно или не, изкуството отдавна е направило крачка назад. Може би когато роклята с „V'-образно деколте на носителката на „Оскар" за главна женска роля Хелън Мирън вълнува хората по-малко, отколкото брилянтната й игра в „Кралицата", ще си говорим и за изкуство. Дотогава чичо Оскар ще блести някак си по-рекламно от обикновено.
неделя, 26 октомври 2008 00:31:29
неделя, 26 октомври 2008 г.
Чичо Оскар се разкърши
Етикети: сп. Тема
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар