понеделник, 6 юли 2009 г.

Андреас Майерхофер, изпълнителен директор на „Мобилтел“: Разчитаме на интернет и стационарните телефони

Дневник - 12 стр.
Андреас Майерхофер, изпълнителен директор на „Мобилтел“: Разчитаме на интернет и стационарните телефони

Андриан ГЕОРГИЕВ

От 1 юли „Мобилтел“ е с нов изпълнителен директор - Андреас Майерхофер. Той наследява Йозеф Винацер, който се оттегля в Австрия след пет години начело на българската компания. Майерхофер ще съвместява и поста маркетинг мениджър в „Мобилтел“, на който работеше две години. Преди това ръководи словенския Si.mobil, част от „Телеком Аустрия“, собственик на „Мобилтел“. Разговаряме с Майерхофер за ситуацията в телекомуникационната индустрия, новите възможности за бизнес и регулаторната среда.
От броени дни ръководите най-големия мобилен оператор в България, как оценявате ситуацията, в която поемате „Мобилтел“?
- Сега ситуацията в телекомуникационния бизнес е много вълнуваща. Преди мениджърите бяха разглезени, защото всичко растеше нагоре като брой клиенти, изговорени минути и приходи. Макроикономическото развитие в Югоизточна Европа беше отлично. Сега обаче трябва да се научим да работим при по-нисък ръст. Не искам да кажа, че има спад, но ръстът на гласовата телефония е значително по-малък в сравнение с преди. Работя от 15 години в тази индустрия и за пръв път ни се налага да се научим да се справяме с тази по-различна ситуация.
- Няколко висши мениджъри смениха позиции в Telecom Austria Group (собственикът на „Мобилтел“). Защо има преструктуриране в групата?
- Първо, нашият изпълнителен директор Борис Немшич реши да търси нови предизвикателства и оглави Vimpelcom Group в Русия. След неговото напускане Ханес Амертсрайтер стана новият изпълнителен директор на Telecom Austria Group. Той има 15-годишен опит в компанията, така че не бих казал, че това е голяма промяна, а естествена приемственост.
- Означава ли това, че компанията централизира властта и ще се фокусира
повече върху продажбите?
- Търсим правилните синергии в областта на продуктите и услугите и покупателната сила. Целта е да запазим подхода на местния мениджмънт върху отделните страни, тъй като всеки пазар е различен сам за себе си. В групата се ръководим от следното мото: „Мисли глобално, действай локално”.
- Напускането на Йозеф Винацер част ли е от това преструктуриране?
- Не. Това е лично решение и аз напълно го разбирам. Йозеф Винацер работи извън Австрия вече седем-осем години. След толкова много време в чужбина той реши да се върне в Австрия. Много се радвам, че работихме заедно повече от 10 години.
- Има ли спад в приходите на „Мобилтел“ от началото на годината?
- Не бих казал, че има значителен спад, но определено икономическата рецесия повлия - не толкова на ръста в броя клиенти, колкото на потреблението. Хората спестяват пари, защото ситуацията в България и навсякъде в Югоизточна Европа е трудна. Затова те харчат по-малко за комуникации и говорят по-малко по телефона. Това важи особено за бизнес сегмента, където тенденцията във всички индустрии е надолу. Знаете, че има сериозно намаление в брутния вътрешен продукт. Целта е да запазим рентабилност.
- Как ще се борите с предизвикателствата на рецесията?
- Както казах вече, ръстът не е същият както преди. Гласовата телефония беше основният бизнес, но разпространението на SIM карти сред хората в България надмина 130% и затова не очакваме сериозен растеж тук. Идеята е да компенсираме с приходи от пренос на данни и най-вече от доставяне на високоскоростен интернет през мобилни устройства. Ще продължаваме да инвестираме все повече в безжичния интернет. Преди няколко месеца започнахме бизнес със стационарни телефони. Очаквам преносимостта на фиксираните номера да разклати монополното положение на БТК, най-вече в бизнес сегмента. Това са двата основни източника на приходи. Кабелната телевизия Quarto също е нов бизнес за нас.
- Колко абонати привлече Quarto?
- Пуснахме Quarto преди месец в четири града. Доволни сме от броя на новите клиенти. До края на годината ще пуснем услугата в цялата страна.
- Други нови източници на приходи?
- Индустрията трябва да разбере, че вече няма големи източници на приходи. Трябва да се научим да работим в микросегменти - видеонаблюдение, навигационни услуги и т.н.
- Значи фокусът ще е върху повече услуги?
- Определено. В последните две години предложи-
хме много нови услуги. Затова ще налагаме много, но по-тесни услуги.
- Липсата на iPhone в каталога на „Мобилтел“ отразява ли се по някакъв начин на телекома?
- iPhone има алтернативи на пазара. Мисля, че нашето предложение Blackberry Storm се продава по-добре от смартфона на Apple. Чрез нашето сътрудничество с Vodafone ще доведем още нови телефони. Подходите на Google и Microsoft са реални алтернативи на подхода на Apple например.
- Регулаторният натиск върху цените на едро и роуминга се увеличава. Как ще промените бизнес модела на „Мобилтел“?
- Аз съм против всякаква политическа и регулаторна намеса, особено върху цените на роуминга, тъй като именно свободният пазар е този, който регулира цените най-добре. Има обективни причини за досегашните роуминг тарифи. Не забравяйте, че
инвестираме много в инфраструктура. Регулациите на Европейската комисия се отразиха сериозно на нашите инвестиции. Това е мислене в краткосрочен план, което ние не разбираме.
- Тоест според вас не трябва да има регулация на роуминга?
- Странното е, че цените на разговорите падат, а не виждаме да има висок ръст в потреблението. От Европейската комисия смятаха, че щом повикванията в роуминг поевтиняват, това ще доведе до много повече обаждания. Това не се случи. Губим много пари, не само „Мобилтел“, а и индустрията като цяло. Това трябва да се компенсира по някакъв начин.
- Как?
- Мислим два пъти, преди да инвестираме някъде. Отново - икономическият спад затруднява всички нас още повече.
- Кога ще започне „Мобилтел“ да регистрира свои-
те предплатени абонати, както изискват промените в Закона за електронни съобщения?
- Чакаме по-подробни указания от държавата. Обявено е, че това трябва да се случи до 1 януари 2010 г. Изискват се огромни усилия от операторите. Надявам се, че регистрацията ще обхване само новите предплатени клиенти. Иначе записването на вече съществуващите абонати на ваучер ще бъде изключително трудно.
- Смятате ли, че регистрацията е необходима?
- Не знам. Досега хората можеха да купят предплатени карти за разговори от магазин напълно анонимно. Като маркетинг специалист нямам проблеми с това да знам повече за своите клиенти. Надявам се, че регистрацията ще е лесна.
- Как оценявате като оператор увеличението на състава на Комисията за регулиране на съобщенията с още четирима членове, нужно ли беше това?
- Не знам. Очаквам от регулатора да има ясна визия за пазара. Той трябва да е прозрачен, когато налага мерки. Регулаторът се фокусира твърде много върху мобилната индустрия, докато в същото време БТК оперира в условията на монопол. На пазара на стационарните телефони няма конкуренция. Няколко малки компании се борят да оцелеят в тази среда и регулаторът трябва да направи нещо, за да промени това статукво.

Няма коментари: