петък, 10 юли 2009 г.

Д-р Десислава Бошнакова, преподавател по pr и собственик на roi communication: Трябва да похарчиш много думи, за да продадеш нещо

Класа - 11 стр.
Д-р Десислава Бошнакова, преподавател по pr и собственик на roi communication:
Трябва да похарчиш много думи, за да продадеш нещо
Инна ВАСИЛЕВА

- Защо написахте книгата "PRоговорки", г-жо Бошнакова?
- Вече 10 години преподавам PR и понякога много очевидни неща в теорията са трудни за обяснение. Дадох си сметка, че неволно 6 такива случаи правя аналогия между теорията и българските поговорки. Така започнах да си събирам народните мъдрости, които ми вършат работа. После реших, че трябва да видя дали няма и други, които да ми вършат работа, изчетох сборници с пословици и поговорки и разбрах, че PR^m такъв, какъвто го описват в чисто теоретичния му аспект, има за цел да изгради взаимноизгодни отношения. А това е нещо, към което човек се стреми, откакто съществува. Другата причина беше, че ми е омръзнало да слушам за PR-a за нещо мръсно, измама, трик, манипулация. Опитах да покажа, че истинският PR е нещо съвсем различно.
- Как подбрахте пословиците и поговорките? Само български ли са включени?
- Последната глава е и с чужди, не устоях на изкушението. Оратори и философи от древна Гърция например също са ползвали пословици и поговорки в своите речи, защото те са еманация на народо-психологията и са най-добрият начин да те сближат с този, на когото говориш. Затова много често българите си разбираме нашите поговорки, а ни е трудно да разберем чуждите, защото възприятието им на
живота е друго. В последната глава съм тръгнала от моята любима Италия, през средиземноморските страни, Унгария, Португалия, франция и съм стигнала до Япония. Оказа се, че колкото и да сме различни, във всяка от тези страни можем да намерим основните поговорки, върху които се базира общуването. Вярно, казани по различен начин, но смисълът е един и същ. За мен това и основата на разбирането за PR - да общуваш така, че да уважаваш другия, а не да манипулираш. Но въпреки че книгата съдържа поговорки, в нея има изключително много теория на PR-a. Опитала съм се да я разкажа с нормални думи, защото сложните теоретични термини много често карат хората изобщо да не слушат и да не четат.
- Научихте ли нещо ново от народните мъдрости?
- Философският подход към живота на унгарците - една от любимите ми
техни поговорки е: "Ако патето не може да плува, трябва да потърсим вината в морето". Това е важна част и от същността на PR-a. Ключово за добрата комуникация е да потърсиш вината в себе си, да се научиш да слушаш, което всички народи казват по много начини. Японските поговорки пък винаги са по-дълбоки с отношението към света - всеки път например започва от първата крачка. И много български мъдрости чух за първи път като: "Ако човек иска да продаде нещо, трябва да похарчи много думи". Във всички учебници no PR пише, че единственото, с което разполага PR-ът, са думите. Вярно, днес ги разбираме и като образи и визия, имаме по-богат арсенал от изразни средства, но в крайна сметка това са думи. А нашият народ го е казал много отдавна, т.е. PR-ът е естествена част от човешките взаимоотношения и това обезсмисля всякакви опи-
ти да се каже, че целта му е да измами хората.
- Как иде коментирате предизборните кампании, имаше ли попадения сред посланията?
- Не знам кога хората ще се научат, че негативната кампания не води до нищо добро. Ако си спомняте, кампанията с черепите от зората на демокрацията изигра изключително лоша шега на инициаторите си - тогава Петър Стоянов от абсолютен победител преди изборите загуби доверието за втори мандат. Българинът е уморен от негативизъм.
- Според вас високият резултат на ГЕРБ на добра кампания ли се дължи?
- От гледна точка на PR комуникациите ГЕРБ имаха умерена, ненатрап-чива и недосадна кампания, а и разполагат с лидер, който печели сърцата на хората, което освен PR, е и дарба.
- Има ли комуникационни
ситуации, в които е допустимо да се използва черният PR?
- Масовата употреба на това що е "черен PR" е различен от теорията. Силата на черния PR се крие в това, че източникът на очернянето не е явен. Когато изляза и кажа: "Този не е прав", това вече не е PR, a мнение. Когато обаче шведнъж, незнайно откъде много хора заговорят за това, тогава нещата са различни. Следователно не бих казала, че преди изборите имаше черен PR. Всяко обвинение си имаше източник - когато той не ти е симпатичен, изобщо не го слушаш, а обратното - още повече те настройва против себе си. Това, което видяхме, беше типична агресивна кампания, насочена към разобличаване на някого -нищо черно няма в това, че партията X признава, че води кампания срещу партията У.
- Каква е разликата в посланията по време на криза и тези, отправени в нормални пазарни условия?
- В България тепърва ще започва да се говори за криза. Но когато се комуникира с хора, подложени на стрес е нормално да се комуникира по-внимателно и пестеливо.
- Какъв трябва да бъде добрият кризисен PR?
- Формула няма, защото всяка криза е различна. Но в кризата е много важно да се научиш да слушаш, да отговаряш и да предприемаш действията, които си обещал да направиш, както и да се знае кой носи отговорността.
***
Визитка
Д-р Десислава Бошнакова е преподавател no PR в Нов български университет от 2001 г. Завършила е бакалавърска и магистърска степен в НБУ, а след това защитава и докторска степен. През 1998 г. създава фирма ROI Communication, която предлага PR услуги и издава на български език специализирана литература. Била е редактор в сп. "Ме-диа свят", автор е в сп. "Мениджър". На I юли Бошнакова представи книгата си "PRoгoвopku".

Няма коментари: