Капитал - 37 стр.
Windows за народа
Калина КАЛЧЕВА
Новата операционна система се радва на популярност, но пък разпали война между Microsoft и хардуерните производители
Въпросът кой е по-важен - хардуерът или софтуерът, прилича на дилемата за яйцето и кокошката. Новата операционна система на Microsoft, наречена Windows 7, обаче възроди този спор. "Седмицата", по всичко личи, достойно ще измести сегашният XP от екраните и сърцата на потребителите. Цената на новия софтуер обаче не е толкова народна, или поне така смятат компютърните производители, които в последните седмици водят почти открита битка с Microsoft. Спорът е жизненоважен въпрос и за двете страни заради променени пазарни условия и свитите печалби, които са пряко следствие от сътресенията в световната икономика. Истински победител в тази война най-вероятно няма да има.
В очакване на "добрия"
Windows 7 се появи в бета-вариант в началото на годината и получи изключително положителните отзиви, за разлика от актуалната операционна система Windows Vista. Това накара Microsoft да побърза с премиерата на крайния продукт, който ще е в магазините още на 22 октомври тази година, навреме за коледния пазарен сезон. Компютърните производители се надяват, че новата операционна система ще стимулира слабия хардуерен пазар. Тези очаквания обаче са по-скоро сламката, за която давещият се сграбчва.
Според последната прогноза на анализаторската компания Gartner Windows 7 няма да повлияе значително на пазара. Обяснението на анализаторите е, че крайните потребители няма да променят поведението си при закупуването на нови компютри само заради софтуерно подобрение. Корпоративните клиенти пък най-вероятно ще изчакат поне година при прехода към "седмицата", за да се уверят, че всички софтуерни приложения са съвместими с новата операционна система. И все пак прогнозата на Gartner е относително добра - само 6% спад на продажбите за 2009 г. на годишна база в сравнение с очакваните по-рано 9.2% и положителни стойности за следващата година.
За компютърните производители обаче предстоят още тежки месеци. Всъщност е по-коректно да кажем, че следващите години ще са тежки, и то не от гледна точка на обем продажби, а като чисти приходи от единична покупка. Тази тенденция не е нова, но за сметка на това в момента е много опасна за бранша.
Печалба, която се топи като сняг
Цените на компютрите в последната една година падат драстично. Средната машина в момента струва 788 долара, докато преди 5 години е била 1420 долара, по данни на IDC. Лаптопите станаха по-популярни от десктоп компютрите, а вече са и на конкурентни цени. Прогнозите са тази година мобилните компютри да отбележат 4.1% увеличение като брой продажби, но годината да завърши с 12.8% по-малко приходи. Причината е, че ултрапреносимите нетбук устройства, както и евтините лаптопи, силно подкопават средната цена на един компютър. Така една пета от всички продажби са на машини под 400 долара. Естествено чистата печалба, която принципно не е висока в бранша, също се свива. Например големи компютърни производители като Acer и HP получават по около 20 долара от нетбук на цена до 400 долара. С други думи, всеки допълнителен разход е сериозен удар за тях.
До момента производителите вграждаха в нетбук компютрите най-базовата версия на по-старата операционна система XP (която изисква по-малко хардуерни ресурси в сравнение с Vista) на цена 25 и 30 долара. Въпреки че не е официално оповестена, цената на Windows 7 за компютри с монитор под 10 инча т.е. нетбук устройства, ще е между 45 и 55 долара. Това на практика може да остави производителите без почти никаква печалба, освен ако не вдигнат цените на сегашните си продукти. Нещо, което никой в технологичния бранш не е склонен да направи в момента. Да не забравяме, че дори Apple, известна със скъпите си продукти, наскоро намали цените на смартфоните от поредицата iPhone.
Хардуерна подложка
"Изглежда, че Microsoft обръща повече внимание на собствените си печалби, вместо на това как да увеличи пазара", нападна Джанфранко Ланци, изпълнителен директор на Acer. При нетбук машините изходът от ценовото напрежение сякаш е предизвестен. Делът на ултрапреносимите лаптопи с операционна система на Microsoft ще намалее от сегашните близо 65%. Вероятно някои производителите ще се насочат към операционната система на Google – Android, която наскоро еволюира от платформа за мобилни телефони към такава за нетбук устройства. Засега Acer подготвя подобни модели, които трябва да са на пазара до края на лятото. Други ще предпочетат Linux дистрибуции. Все повече хардуерни производители ще се опитват да създадат собствени модификации на базовия софтуер, за да оптимизират разходите си и да избягат от зависимост с други компании.
Дали същото ще наблюдаваме и при по-мощните и големи лаптопи и десктоп компютри? Microsoft прогнозира, че две от общо 5 версии на Windows 7 (Home Premium и Professional) ще генерират 80% от всички продажби. Цените им за потребители съответно са 199 и 299 долара, което предвид средната цена на компютър в момента е много. Въпреки че не са официално оповестени, цените за компютърните компании най-вероятно ще са много по-ниски. В момента Windows Vista на едро се търгува за около 150 долара. Дали обаче това ще бъде достатъчно изгодно за хардуерния бранш?
Хардуерните производители са особено недоволни от цената на домашната версия на новата операционна система. При Windows Vista съществуват две модификации на домашния софтуер – Premium и Basic. Това дава възможност на компаниите да предлагат компютри на ниски цени с по-евтиния софтуерен вариант. При Windows 7 обаче ще има само една версия – Home Premium. Тя е хибрид между "домашните" предшествeници - по-скъпа от Vista Basic, но с по-богата функционалност от нея. За потребителите обаче често само крайната цена е от значение.
Microsoft от своя страна не е склонна на сериозен компромис с производителите на компютри. Реверанс, който софтуерният гигант направи, бе решението технологичните компании да не таксуват по програмата за безплатен ъпгрейд на някои потребители на Vista, закупили наскоро компютри, към Windows 7. Стратегията не е нова и би трябвало да смекчи спада в продажбите, който предхожда всяка нова версия на операционна система.
"Средната ни продажна цена също намалява. Не е като да сме стояли с еднакви цени в последните 5 години", защитава ценовата политика на компанията си Бил Вети от Microsoft. За съжаление Вети е прав. Microsoft е компания, която инвестира 8 милиарда долара годишно в изследвания на нови технологии и трябва да защити печалбата си. Лошо ценово позициониране обаче вероятно ще отблъсне много от сегашните партньори и ще доведе до нашествие на други по-евтини или безплатни софтуерни решения.
***
Промоционален интерес
Версиите за настоящи потребители (ъпгрейти) на Windows 7 Home Premium и Professional са със 100 долара по-евтини от пълния инсталационнен пакет. В Европа подобен ъпгрейд не се предлага заради изискването на Европейската комисия в операционната система да няма предварително инсталиран браузер. Потребителите могат да получат на същата цена пълната версия на софтуера.
Миналия петък започна промоционална предварителна продажба на новата операционна система на намалени цени – 49 долара за домашната версия и 99 долара за Professional пакета. Срокът на промоцията е до 11 юли или до изчерпване на количествата, но... в Япония едва 3 дни след началото на промоцията тези количества бяха изчерпани. Windows 7 се радва на такъв интерес, че Home Premium версията оглави класацията на големия онлайн магазин Amazon за най-продаван не само софтуерен, но и електронен продукт. Professional модификацията пък бе на второ място по интерес.
понеделник, 6 юли 2009 г.
Windows за народа
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар