сп. BusinessWeek - 34 стр.
Microsoft отвръща на удара
Питър БЪРОУЗ
Когато В края на 2008 търговец на Microsoft наминал край ИТ консултантската фирма Westcon Group В Таритаун да преговаря, главният директор по информационните технологии Уилям Хърли решил, че това вече е прекалено. „Писна ми - отсякъл той на търговския представител, оплаквайки се от високите разходи по купуването и поддръжката на широкото портфолио на Microsoft от бизнес софтуер. - Слагам точка."
Но за голяма изненада на Хърли търговецът предложил алтернативи. И след няколко седмици Хърли получил нова версия на Exchange - вътреш-нофирменият софтуер, който подкарва корпоративните имейл системи срещу месечна такса, като Microsoft поддържа огромната програма и данните на собствените си сървъри. Сделката обещавала да спести на компанията стотици хиляди долари годишно за хардуер, софтуер и разходи за ИТ персонал. „Microsoft е много различен от това, което бе преди две-три години", подчертава Хърли. Това е сигурно. Интернет преви дори могъщия Microsoft. Неспособен вече да налага волята си в компютърния свят, софтуерният колос от Редмънд, Вашингтон, се бори да догони всички промени, които нетът налага. Последните години главният изпълнителен директор Стивън Балмър стигна до две заключения за бъдещето. За да се конкурира с евтините или безплатни уеб алтернативи, Microsoft трябва първо да спре да продава софтуер и да започне да го дава под наем. След което да обнови програмите си, за да задоволи желанията на клиентите за повече интернет-базирано сътрудничество. Сега Microsoft вкарва тези идеи в действие, като изцяло усъвършенства това, което прави u начините да го доставя. Авангардът на новия Microsoft е силно печелившото му бизнес поделение. Групата включва пакета приложения Office (Word, Excel, PowerPoint u програмата Outlook, позволяваща на потребителите да четат и пишат имейли), софтуера за сътрудничество SharePoint и програмата за мейл-сървъри Exchange. От миналия ноември Microsoft вече предлага Exchange u SharePoint като уеб услуги срещу месечна такса. За клиенти, уморени от поддържането на тези огромни програми на собствените си сървъри, промяната е добре дошла: в крайна сметка те плащат по-малко, за да се абонират, отколкото за да купят софтуера. А и Microsoft драстично обнови Office приложенията си. Планиран да излезе до средата на следващата година, Microsoft Office 2010 е радикално късане с миналото. За първи път колосът ще предложи безплатна версия на Office c ограничена функционалност за клиенти, нежелаещи да плащат за целия пакет. Освен това безплатната версия, която ще се издържа отчасти от онлайн реклама, ще дава достъп до всеки Word или Excel документ през мобилен телефон или уеб сайт. Платената версия ще позволява на екипи служители да създават документи, таблици и презентации като група в реално време, да откриват други хора с едно кликване и да ги канят да се присъединят. Тя е натъпкана и с по-широк набор шрифтове и опции за форматиране, както и с много по-голяма изчислителна мощ от безплатната версия. „Като се концентрираме по-малко върху компютрите и повече върху хората, които ги използват в различните организации, ние опитваме да предефинираме понятието си за производителност", казва служителят на компанията Аика Юксел, който демонстрира софтуера за BusinessWeek през юни. Засега Microsoft не е склонен да предлага Office 2010 като месечна абонаментна услуга, както направи с Exchange и SharePoint. Вместо това компанията ще получава нормалната стартова цена, а фирмите ще поддържат програмите на собствените си сървъри. Но анализаторите предвиждат, че рано или късно и Office ще поеме по пътя на абонамента. Microsoft залага, че абонаментният модел ще генерира по-тлъсти приходи - и така би трябвало да бъде. Колосът може да получава от големите корпоративни клиенти значително повече пари, отколкото ако само купят програмите му. Скритата бомба е В разходите: Microsoft не знае със сигурност колко ще му струва да поеме натоварването по поддръжката. Отговорът ще определи дали компанията ще си позволи да пусне скоро Office или други програми чрез абонамент. Нормално: връзването на баланса е сред най-великите машини за печалби на всички времена. Въпреки че абонаментният ход може да е рискован, Microsoft има малко алтернативи. Ерата на превъзходството на компютрите отминава, клиенти и служители изместват компютърните си задачи към зашеметяваща гама устройства като iPhone, BlackBerrys, нетбукове или четеца Kindle на Amazon. По-дръзките могат да получат софтуер подобен на Office безплатно през онлайн магазините Google Apps u Symphony на IBM. Докато клиентите претеглят достойнствата на тези алтернативи, Microsoft оряза цените на Windows u Office пакета, за да са конкурентни. „Голямата опасност за Microsoft е, че софтуерът му се превръща в стока - казва Майкъл Кусумано, преподавател в Масачузетския технологичен институт. - И това се случва днес, сега." Анализаторите очакват, че в края на юли, когато Microsoft отчете резултатите за фискалната 2009, годишните приходи ще са спаднали за първи път, откакто компанията се листва на борсата през 1986. Е, Microsoft си остава един от най-печелившите играчи в света с очаквани нетни приходи от $15.2 млрд. за финансовата година, приключваща на 30 юни, при приходи от $59.9 млрд. Да не забравяме и рекламната шумотевица около новата му търсачка Bing, представена през май, и очакваната съвсем скоро операционна система Windows 7. Нищо обаче не вдига апатичните акции на компанията -те се търгуват на същата цена от 1998, Въпреки отчетените почти четири пъти по-високи печалби. Анализаторите вече не нашепват, че славните дни на Microsoft са отминали, те го казват открито. „Римската империя е останала много добро място за живеене 400 години след възхода на Рим - казва дългогодишният ИТ анализатор Робърт Кей. -Но империята на Microsoft е в упадък."
Балмър обаче излъчва увереност. „Мисля, че хората просто ще кажат:, Е направиха го отново", обяснява той предстоящото пускане на Office.
СЛОЖНО УХАЖВАНЕ
Ключов партньор В новия Microsoft е Стивън Елъп (45), аутсайдер от Силиконовата долина, доведен миналата година от Балмър да преобрази бизнес поделението. Ветеранът от Adobe Systems u Juniper Networks Елъп настъпва агресивно. Роденият в Канада баща на пет деца е известен с резкия си подход и работохолизъм. Шест години той пътувал всеки ден от Торонто до Силиконовата долина и все още му се случва да работи по цяла нощ. Макар и високо уважаван за опита си в оперативните дейности и продажбите, Ельп е противоречив избор. Преди да пристигне в Редмънд, най-голямата компания, която е управлявал, била производителят на интернет софтуер Macromedia, чиито продажби от $440 млн. по онова време били по-малко от 3% от размера на бизнес поделението на Microsoft. Ухажването на Елъп повдига още съмнения. В края на 2007 той заемал втория най-висок пост в производителя на рутъри Juniper, след като се присъединил към компанията преди по-малко от година с личната гаранция на тогавашния главен изпълнителен директор Скот Крийнс. С наближаването на края на годината Балмър отлетял до Торонто и прекарал часове в дома на Елъп, обсъждайки с него работата no Office, засипвайки с комплименти жена му Нанси. Прессъобщението, обявяващо назначението на Елъп за нов главен изпълнителен директор на Jumper, вече било написано, когато Елъп заявил на Крийнс няколко дни след Коледа, че се мести в Microsoft. Елъп признава, че 10-минутният телефонен разговор бил тежък, а ходът му „най-трудното лично решение".
Елъп постъпва в Microsoft през януари 2008 с мандат да реорганизира бизнес поделението. Първият му приоритет е да използва интернет по-агресивно като начин да доставя и да подобрява възможностите на Office.
ОГЛЕДАЛНА СТЕНА
Балмър стартирал процеса през 2004, след като се върнал от търговска обиколка, при която клиентите се оплаквали от претоварването и главоболията, свързани с ползването на софтуер на Microsoft. Той наредил на Рон Маркезич, вицепрезидента, отговарящ за собствените технологични системи на Microsoft, да намери как да подкара мейл софтуера Exchange и програмата за сътрудничество SharePoint за няколко тестови клиента, които да ги ползват през нета. А Маркезич открил, че Microsoft може и да спести на клиентите пари.
Скоро след като пристигнал в Редмънд, Елъп показал бляскав клип с футуристични визии как Office може да увеличи производителността на хората. Една от идеите: „огледална стена", която позволява на хората от различни държави да комуникират сякаш са заедно - с превод в реално време, ако говорят различни езици, и показване на пълен архив на имейли и свързани документи. Елъп удвоил и персонала на Office Labs - екипът, създал клипа, натоварен с изковаването на нови проекти. Това е огромна промяна за поделение с репутацията на свръхсъзнателната бойскаутска дружина на Microsoft, която не пропуска краен срок или подава на пазара пълен с бъгове код, като събратята си 6 групата на Windows. Вместо разточителните лъскави партита с рок звезди, идеята на екипа за празнуване след пускане на продукт е 10-минутно подскачане във фонтан пред сграда 36 в Редмънд. И бира в ограничени количества. „Не сме най-колоритната група -признава Джеф Тепър, авторът на SharePoint. - Предпочитаме резултатите да говорят за себе си." Елъп променя и начина, по който поделението разглежда инвестициите си., ДЦе правим по-малко, но по-големи залози", казва той. И увеличава двойно инвестициите в SharePoint, която компаниите използват, за да дадат възможност на служителите си да споделят документи и да си сътрудничат на редактируеми wiki-сайтове. Елъп допълва, че е направил това, след като посетил клиенти по целия свят. „Когато нещо се сгорещи, полей го с бензин", подчертава той. В резултат деветгодишното поделение SharePoint е сред най-бързо растящите в Microsoft c продажби, скачащи с двуцифрени проценти дори в слаба икономика. Най-важното е, че Елъп прокара хода към „облака", тоест клиентите могат да получават софтуер на Microsoft от ги гантските му центрове за данни вместо от собствените си сървъри. Елъп ускори и пускането на абонаментните услуги за Exchange и SharePoint и други онлайн програми, които 6 момента се предлагат 8 19 държави. Стотици компании - от Westcon и GlaxoSmithKline go Coca-Cola Enterprises - са се абонирали за това, което Microsoft нарича Онлайн стандартен пакет за бизнес производителност. Инго Елферинг, вицепрезидент по ИТ стратегии във фармацевтичната компания GlaxoSmithKline, казва, че сега технологичният му екип може да се концентрира върху по-важни проекти от поддръжката на компютрите.
Докато Microsoft се боричка с механизмите за доставка, по-съществено е дали клиентите ще плащат за продуктите му във време на евтини уеб алтернативи. Колосът се надява, че Office 2010 ще ги убеди да бръкнат по-дълбоко в портфейлите си. Очаква се на 13 юли Елъп да разкрие детайли за програмата, проектирана със сериозен поглед към Twitter-поколението. Една основна промяна е т. нар. сьадторство. Вместо един човек да създава документ или PowerPoint презентация и да я праща по мейла на всички останали, екипите ще работят по един проект едновременно. Член от групата може да вземе определен параграф или слайд и да си поиграе с него. След като промените се запазят, останалите ще могат да видят и да претеглят тази част от съдържанието.
ПО НЕТА
Друг елемент на Office 2010 се нарича „унифицирани комуникации". Когато потребител движи курсора над името на колега, пада прозорче, показващо дали този човек е онлайн - и предлага опции за пращане на имейл, обаждане или уреждане на среща. Програмата предлага и нови възможности за социални връзки и за издирване на сътрудници със специфични умения. Някои корпоративни клиенти виждат мощен потенциал в смесването на софтуера на Microsoft с обхвата на интернет. Елферинг от GlaxoSmithKline казва, че иска Microsoft да започнат да предоставят платената версия на Office 2010 като уеб услуга още сега. Да започнем с първото. Преди да разгъне абонаментната услуга за Office, колосът трябва да се научи как да доставя изгодно Exchange и SharePoint. И как да подсили кол-центровете си, да намали бъговете в програмите си и така да се огъне, че да поддържа клиентите си доволни. В крайна сметка, ако софтуерът не работи, на Microsoft няма да му плащат. Тези радикални ходове не са се зародили спонтанно. Предвид огромния успех на компанията през годините Балмър признава, че му отнело известно време да приеме новия път на Microsoft. Сега е убеден, че обратът ще се изплати.
петък, 10 юли 2009 г.
Microsoft отвръща на удара
Етикети: сп. BusinessWeek
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар