петък, 10 юли 2009 г.

Най-накрая по-ниски такси за интернет радиата

Дневник - Компании&Финанси - VIII стр.
Най-накрая по-ниски такси за интернет радиата

Асен ГЕОРГИЕВ

Две години и половина бяха необходими за изготвянето на поносими тарифи за авторски права за онлайн радиата в САЩ
Може би вече не си спомняте меломанския онлайн оазис Pandora.com. Причината за това не се крие в късата ви памет, а във факта, че повече от година достъпът до сайта извън САЩ и Великобритания е блокиран. Интересът на милиони потребители към тази онлайн дестинация се крие в основната услуга, която предоставя - подбира музика, съобразена с вашите вкусове, и я изстрелва право към слушалките или тонколоните, свързани с компютъра ви. Причината Pandora да ограничи достъпа на географски принцип е свързана с авторските права - в повечето държави не е разработен механизъм, по който правоносителите да получават дивиденти за излъчваното по интернет съдържание.
Непосилна тежест
Въпреки че в САЩ има такъв механизъм - компанията SoundExchange, създадена от Американската асоциация на звукозаписната индустрия (RIAA) с цел да събира таксите за авторски права, през последните две години представители на онлайн радиата зад океана непрестанно сигнализираха, че таксите, които се събират, са прекалено високи. Те са в сила от средата на 2007 г. Приети са чрез закон, предложен от Комисията за таксите за авторски права на САЩ (CRB). Тя прие стъпаловидна схема, според която през 2010 г. собствениците на интернет радиа трябваше да плащат по 0.19 цента за излъчване на песен (началната е 0.8 цента за 2006 г.). Под излъчване се има предвид стриймване на една песен към един слушател, така че станция с 500 потребители има едновременно 500 „излъчвания“.
Разумна постъпка
Споразумението между група собственици на онлайн радиа и SoundExchange дойде във вторник. То замества приетите през 2007 г. от CRB такси за излъчване на песни онлайн и ще помогне на много радиостанции да продължат да съществуват. Новите такси започват от 0.8 цента за слушател за тази година и стигат до 0.14 цента за слушател през 2015 г. (предишните предвиждаха 0.19 цента за слушател още през 2010 г). Освен това е договорена възможност за плащане на между 10 и 25% от приходите на уеб базираните радиа, което може да се окаже много подходящо за голяма част от тях - тези, които все още не генерират много приходи, пише в. „Лос Анджелис таймс“. „Ако нивото на таксите не беше променено, ние бяхме загубени. Така че това е голямо облекчение“, коментира Тим Уестергрийн, един от създателите на Pandora. Компанията предвижда 40 млн. долара приходи за 2009 г. и излизане на печалба през следващата година. Тя печели предимно от платената си услуга Pandora One и реклами, позиционирани на сайта. Под новото споразумение големите радиа като Pandora ще заплащат по-голямата от двете възможни такси - тази за излъчване на отделна песен или процента от приходите. По-малките комерсиални уебстанции (тези с по-малко от 1.25 млн. приходи за година) ще плащат между 10 и 14% от приходите им, пише още „Лос Анджелис таймс“. „Това е значимо намаляване на таксите за излъчване - основният проблем, който стоеше пред нас“, смята Уестергрийн, който през последните две години е „лицето“ на съпротивата против високите такси. Въпреки че предишните цени за излъчване бяха приети от Комисията за таксите за авторски права на САЩ, тя позволи на SoundExchange да преговаря от името на музикантите и звукозаписните компании, чийто представител е тя по принцип. Самият документ, приет от Конгреса, позволява условията, договорени с едно онлайн радио, да бъдат приложени към всяко друго, което поиска. Във вторник „сделка“ беше сключена с три онлайн радиа - AccuRadio, Radio IO и Digitalli Imported, разказва Джон Симсън, изпълнителен директор на SoundExchange.
Нови възможности
Новото споразумение създава известна сигурност за потенциалните рекламодатели и инвеститори, които до момента поставяха под въпрос работата с онлайн радиата именно поради неяснотата относно тяхното бъдеще. Въпреки това дори и новите такси, които ще позволят на повечето интернет радиа да съществуват, са в пъти по високи от сумите, които сателитните и наземните АМ и FM радиа заплащат. Сателитните станции в САЩ са длъжни да споделят 6.5% от годишните си приходи с музикалните компании и артистите, а AM и FM радиата не плащат нищо. Аргументите на звукозаписните компании се състоят в това, че според тях онлайн радиата предоставят дигитална платформа за излъчване на съдържание, което може сравнително лесно да бъде „присвоено“ от трети лица. Това обаче не е съвсем вярно, защото „записът“ на стриймната музика води до ниско качество, а и е далеч по-лесно несъвестните потребители да свалят желаните песни от сайтовете за свободно споделяне на съдържание, като ThePirateBay. org например.
***
Плащаш, за да слушаш
Идеята за безплатни сайтове, където всеки може да слуша музика, да чете интересна информация за любимите си артисти и да говори с приятели, се приема много добре. Въпросът обаче е склонни ли са хората да плащат минимални суми за това удоволствие. След като веднъж вече се отказа от налагането на такси на своите потребители, Pandora ще прибегне отново до този подход. Съвсем скоро всички меломани, слушащи по повече от 40 часа музика в сайта, ще трябва да заплатят 1 долар, за да си осигурят неограничен достъп до края на календарния месец. Другият вариант е да се регистрират за платената услуга Pandora One. Преди броени месеци пък другият образцов музикален сайт - Last.fm, направи същия ход. Неговите посетители имат право да се възползват от услугите му за кратко, преди механизирано съобщение да ги подкани да платят месечна такса от 3 долара.

Няма коментари: