Капитал - 36 стр.
Новини с потенциал
Зорница СТОИЛОВА
Онлайн медиите се радват на увеличаваща се аудитория и растящ рекламен пазар
„Консумираме традиционните медии, стоейки на дивана, а новите, препускайки на кон.“
Тези думи, които, странно, принадлежат на фронтмена на американската хип-хоп група Black Eyed Peas, бяха припомнени миналата седмица от собственичката на един от най-влиятелните блогове в света, Huffington Post, Арианна Хъфингтън на технологична конференция, организирана от британския вестник Guardian.
Точно така може да се опише и динамичното развитие на новинарския онлайн бизнес в България в сравнение със състоянието на традиционните медии в мътните времена на икономически затруднения. Според дан ните на пийпълметричната агенция Nielsen Online аудиторията на водещите новинарски сайтове е нараснала с 46% спрямо септември 2008 г. На това поле се сблъскват два напълно различни модела и подхода към създаването на съдържание. От едната страна са класическите медии, които се опитват успешно да прехвърлят марките си в интернет, а от другата страна са изцяло уеб базираните групи, които опитват да наложат силни онлайн брандове. И при двете обаче залогът са качествената аудитория и рекламните пари.
Онлайн конкуренция
„Има две големи групи информационни сайтове и основната разлика между тях, която ще се задълбочава, е авторското съдържание“, коментира Людмил Кърджилов, управител на Darik Web, и продължава: „Според мен е важно да се прави разлика между тези, които компилират информация от различни медии, и тези, които произвеждат собствено съдържание.“ Той обяснява, че едно от предимствата на онлайн издателите, които имат медиен бизнес на друга платформа, е възможността им да използват спецификите на тази медиа като свое преимущество. „Darik News стъпва върху информационната база на радио „Дарик“, нашите репортери са обучени да работят бързо и възприемат сайта като друг канал, по който достигаме до нашата аудитория“, обяснява Кърджилов.
Подобен подход, само че на интеграция между печатно издание и онлайн платформа, следва медийната група „Икономедиа“, издател на „Капитал“ и „Дневник“. Според директора „Интернет бизнес“ на компанията Владимир Петков едно от преимуществата на информационния сайт dnevnik. bg е именно в това, че екипът от журналисти, който създава продукта „Дневник“ на хартия, се грижи и за този в интернет. „Едно от предизвикателствата пред нас е да преформатираме бизнеса си, да променим класическия модел на създаване на съдържание, но това, че създаваме и вестник, ни помага да се позиционираме като по-качествени и достоверни и в интернет“, коментира Петков и добавя: „Dnevnik.bg не се стреми да бъде най-бързият сайт, а се фокусира върху дълбочина и контекст.“ Като аргумент към думите си той обръща внимание, че преди две седмици dnevnik.bg спечели две награди на Българската уебасоциация - за най-добър новинарски сайт и за най-качествено съдържание.
От другата страна са новинарските медии, които са изцяло уеб базирани - те работят с много по-малки екипи от журналисти, но агрегират съдържание от множество източници и събират най-много аудитория (виж таблицата). Лъчезар Иванов, бранд мениджър на Netinfо, собственик на информационния сайт vesti.bg, който генерира най-много уникални браузъри за май според данните на онлайн метричната система Nielsen Online, казва, че част от съдържанието на vesti.bg се състои от авторски материали, но основната част от новините, които публикуват, се компилират от различни източници. „Редакторите се стремят да ги обогатят с допълнителна информация и оставяме възможност на потребителя сам да си изгради мнение, без да влагаме лично отношение в материала“, обръща внимание той. Според Светослав Димов, бранд мениджър на Web Ground (actualno.com), двата типа онлайн издатели би трябвало да развиват продуктите си, като се учат взаимно един от друг. „Традиционните журналисти могат да се научат много за това как се създава и управлява информацията в интернет от онлайн репортерите, докато те пък могат да почерпят от опита на традиционните журналисти в създаването на новини“, обяснява Димов. Всъщност повечето играчи на пазара на новинарски сайтове са убедени, че силната конкуренция между онлайн издателите е една от причините сегментът да се развива толкова успешно и динамично.
Ивайло Лаков, прокурист на Investor.bg, собственик на информационния сайт dnes.bg, казва, че медийната група се конкурира не само с онлайн издателите, но и с традиционните медии. „Основната ни цел е да вземем пазарен дял от вестниците, телевизиите и радиата“, категоричен е той и добавя, че е убеден, че все по-голяма част от рекламните бюджети на компаниите ще се пренасочва към интернет в близките няколко години.
Рекламни пари
Според уебиздателите перспективите пред пазара на онлайн реклама са големи. Като канал интернет е все още относително евтин, рекламодателите имат възможност да таргетират своите послания по-прецизно и лесно да измерят ефекта от онлайн кампаниите си. По мненията на големите интернет групи сред най-активно рекламиращите в мрежата са телекомуникационните оператори, автомобилните вносители и компаниите от банковия и финансовия сектор. Марина Жеглова, мениджър „Рекламни системи“ в Dir.bg, обръща внимание, че от началото на годината представителите на сектора на бързооборотните стоки и козметичните компании значително са засилили своето присъствие онлайн. Въпреки че пазарът на интернет реклама все още не се измерва официално, наблюденията на участниците в него са, че най-предпочитано място за реклама са интернет медиите. Това би могло да се обясни като функция от подхода на рекламодателите за присъствие в традиционните медии, тоест те сменят канала, но продължават да рекламират в медийни брандове. Така например рекламният отдел на националния частен канал bTV предлага специални пакетни предложения за реклама в телевизията и в едноименния информационен сайт за рекламодатели, които се асоциират с конкретни нейни предавания и сериали. „За клиентите с малки бюджети, които не могат да си позволят тв реклама, но предпочитат бранда bTV, предлагаме индивидуален подход и специални предложения за интернет реклама“, обяснява директорът „Маркетингови комуникации“ в компанията Петя Терзиева.
Един от най-големите проблеми на онлайн издателите обаче, който все още не среща адекватно решение, е копирането и препечатването на съдържанието им както в други интернет сайтове, така и в друг тип медии. Всъщност самите играчи на пазара са категорични, че усилията в посока създаване на регламент за използване и споделяне на интернет информацията са един от показателите, които със сигурност ще обединят бранша в бъдеще.
понеделник, 6 юли 2009 г.
Новини с потенциал
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар