понеделник, 30 юни 2008 г.

Скандална австралийска реклама задвижи саморегулацията в България

Дневник - 16 стр.
Скандална австралийска реклама задвижи саморегулацията в България

Албена БОРИСОВА

От компанията Herringbone се извиниха, М&С Saatchi засега мълчи
Скандалната австралийска реклама, в която българите са показани като груби и недодялани, ускори процеса на саморегулация в страната и мобилизира усилията на рекламния пазар към налагането на единни етични норми. „Чрез Европейския алианс за рекламни стандарти задвижихме процедура за трансгранична жалба срещу австралийската реклама и нейните създатели", обяви Ели Герганова, която е председател на наскоро избрания управителен съвет на Обществения съвет по саморегулация. В момента се проучва в кои организации членува компанията, създала рекламата, и какви ангажименти е поела да спазва. От Асоциацията на рекламните агенции (АРА) също обявиха, че през седмицата ще обсъдят казуса и ще решат как най-адекватно да се реагира на него. Рекламата „Защо никога не бива да си купувате ризи, ушити от българи?" е на австралийската агенция М&С Saatchi и рекламира продуктите на на компанията Herringbonee. Тя беше отличена със сребърна награда в категорията „Преса" на фестивала в Кан. Рекламните среди в България бяха шокирани от сравнението чрез текст и визия между „малките ръце" на шивача на австралийската компания и „ръцете на българите, чиито пръсти са като големи салами". За случая се разбра от писмо до в. „Капитал" на Линда Александрийска, която първа забеляза сред наградените реклами на фестивала обидното вестникарско каре. Като резултат цяла седмица вече в рекламните форуми се спори дали към посланието в нея трябва да се подходи с чувство за хумор, дали сравнението е удачно и дали в рекламните съобщения се прилагат двойни стандарти по отношение на различни нации, социални групи и раси. Веригата М&С Saatchi съществува от 1995 г. и няма представителство в България. Тя няма никаква връзка с утвърдената световна верига рекламни агенции „Саачи енд Саачи" (Saatchi&Saatchi), създадена през 1970 г. в Англия, чийто представител у нас е Saatchi&Saatchi България. Заради близостта в имената обаче много хора остават с впечатление, че австралийците са просто един от клоновете на английската компания, която работи и в София. Заради това екипът на „Саачи енд Саачи" в София изпрати по една фино бродирана риза от българска национална носия на австралийския клон на рекламна агенция М&С Saatchi и на компанията Herringbone. Заедно с това българските рекламисти призоваха австралийците да се извинят и да върнат наградата, с която бяха отличени на престижния форум. След като рекламната общност в България се мобилизира и засипа с гневни имейли създателите на австралийската реклама, представител на компания Herringbone се извини. „Бихме искали да изразим нашето искрено съжаление, ако сме Ви обидили по някакъв начин, както и да заявим, че това е било изцяло неумишлено от наша страна", заявява Фиона Есплин в имейл, публикуван в news.bg. Засега няма реакция от страна на рекламната агенция М&С Saatchi. Факт е, че рекламите често използват метафори, но е недопустимо в една реклама да се накърнява достойнството на цяла една нация и да се погазват мо-рално-етичните норми, при това като се използват нереални факти и визии", коментира изпълнителният директор на „Саачи енд Саачи" Милин Джалалиев.
***
Милин Джалалиев, изпълнителен директор на „Саачи енд Саачи":
"Предполагалл, че целият бранш у нас е учуден как журито на престижен фестивал като този 6 Кан е допуснало такова нещо."
***
Кодексът за саморегулация ще е готов до края на 2008 г.
До края на 2008 г. ще бъде създаден Национален кодекс за саллорегулация на търговските послания. Това е записано в плана на Обществения съвет по саллорегулация на рекламите. Идеята е чрез използването на кодекса да се предотвратят конфликти между контролните органи и рекламиращите, както и казуси, подобни на този с обидната австралийска кампания. За целта всеки спорен случай ще бъде обсъждан от жури, което ще решава дали са нарушени общоприетите етични норми. Ако експертите установят нередности, казусът ще бъде дискутиран и с нарушителя.

понеделник, 30 юни 2008 04:19:38

Няма коментари: