събота, 5 юли 2008 г.

Пиар по време на чума

Поглед - 17 стр.
Пиар по време на чума

Светла АСПАРУХОВА

Кризисните ситуации са изпитание за всяка една фирма и нито една сфера на политическия и обществения живот не е застрахована от тях. В тези моменти е изключително Важно поведението на онези, които разполагат с необходимата информация. Тя трябва да се предостави незабавно чрез средствата за масово осведомяване, за да не се всява излишна паника. Всяко забавяне на информация създава Вакуум, в който навлизат слухове и интерпретации и всеки използва информацията политически, както намери за добре. Кризисните ситуации се предизвикват от негативни новини, които трудно могат да бъдат скрити, запомнят се и дълго се говори за тях. От друга страна пък, масмедиите навсякъде по света са твърде чувствителни към такива новини. За това е важно в такива моменти да следват няколко принципа, като на първо място е бързината по отношение на предоставяне на информация, а действията трябва да бъдат максимално прозрачни. Трябва да бъде сведен до минимум и броят на хора за предоставяне на информацията, за да не се получи объркване и паника. Трябва и много бързо да се сформира екип, който да изведе напред един или двама говорители, за да не се чудят медиите кого да търсят и да предават недобре изтълкувана или неточна информация. Взривяването на склада за боеприпаси в поделението в Челопечене е кризисна ситуация. Мисля, че българските медии направиха максималното, за да предоставят информация на обществото. Тъй като обаче компетентните лица забавиха предоставянето на данни повече от час, журналистите се стремяха по Всякакъв начин да се доберат до подробности за случващото се. Това пък от своя страна създаде условия за политически спекулации, тъй като се даваха разнопосочни информации. Мисля, че 6 тази ситуация най-адекватно действаха президентът и кметът на София. Как една криза може да бъде превърната във възможност за добър PR. През 1986 г. неизвестно лице поставило капсули цианид в няколко бутилки на медикамента Tylenol в магазин. Преди някой да успее да реагира, няколко човека станали жертва на отровното лекарство. Компанията производител -Johnson&Johnson, обаче предприема адекватни мерки. На първо място, изтеглила от пазара цялото налично количество от въпросното лекарство, което й струвало над 300 млн. долара. При следващата стъпка компанията въвела нов вид опаковка, която променя цялата фармацевтична индустрия. Най-важното -компанията е била подготвена да действа адекватно на ситуацията и макар че трябвало да отговаря на трудни въпроси, все пак успяла да запази доминиращото си присъствие на пазара благодарение на ефективен кризисен PR. Използвайки медиите, Johnson&Johnson демонстрирала своята загриженост и решеност да преодолее кризата. Компаниите и политическите партии постоянно се сблъскват с кризи - изваждане на продукти от пазара, затваряне на заводи, дефектни стоки, престъпно деяние, извършено от служител, компрометиране на член от правителството, взел свободомислещо решение в личния си живот и т.н. фактът, че за подобни истории слушаме по новините и коментираме с колеги, доказва колко голяма е силата на кризисната комуникация и кризисния PR.
***
Светла Аспарухова е собственик на пиар агенцията „Кристъл вижън ". Едни от най-известните и клиенти са „Икуест" u Светльо & The Legends. През миналата година нейната агенция водеше кампанията на Бриго Аспарухов за кмет на София. Светла е завършила УНСС. Преди да създаде агенцията си, е работила в рекламна компания, работила е в отдел „Връзки с обществеността" на БНБ и журналист във в. „Континент".
събота, 5 юли 2008 05:41:01

Няма коментари: