събота, 19 април 2008 г.

18 млн. лв. за реклама в интернет


18 млн. лв. за реклама в интернет

Соня СПАСОВА
Труд - 16 стр.

През март 10 807 жени и 33 695 мъже с личен нетен месечен доход над 1500 лв. са чели нещо или са се забавлявали в интернет портала dir.bg, докато в страницата за бизнес новини expert.bg са влизали съответно 661 дами и 3776 господа от тази група. През същия месец над 135 000 тийнейджъри между 15 и 19 г. са прекарали средно по 7 часа26минутии31 секунди в сайта за запознанства aha.bg.
Това сочат данни на „Гемиус България", (част от полската компания „Гемиус груп") една от фирмите, които „измерват" потребителите в над 45 български сайта.
Целта на подобни изследвания е бизнесмените, които искат да рекламират в интернет, да се ориентират къде да го направят и къде ще има най-голям ефект. Все пак става дума за доста пари. През 2007 г. приходите от реклама у нас в този сектор са били 12,5 млн. лв.
За 2008 г. се очаква тези средства да стигнат поне 18 млн. лв.
За сравнение през 2007 г. рекламодателите са инвестирали в телевизионна реклама стряскащата цифра от 566 млн. лв. Тези пари са били разпределени между десет от най-гледаните канали (след които трите национални телевизии, „Фокс лайф" и „Диема"). Най-високи са били приходите от реклама в последните три месеца на годината.
Пазарният дял на пресата е бил 21 % и в нея са отишли 104 млн. лв. Повишението на рекламните бюджети на печатните медии е било 8%. Радиостанциите са си разпределили около 38 млн. лв. през 2007 г.
Според последните статистики от март 2008 г. над 2,5 млн. души ползват интернет редовно. Това е значителен скок в сравнение с миналата година. За първите три месеца на 2007 г. процентът на хората, посещаващи виртуалното пространство, е бил едва 19 %. Това означава, че едва около 1 милион и 300 000 души са имали достъп до интернет.
„С наша помощ рекламодателите могат да достигнат до желаната целева група със снайперистка точност", казва шефът на „Гемиус България" Веселин Ангелов. С помощта на пийпълметричната агенция например може да се разбере всеки един ден колко хора в Пловдив са отворили даден сайт.
Към момента ние сме единствените в България, които чрез сложен математически модел успяваме да предоставим данни за реални хора, методологиите на конкурентите ни допускат възможността един компютър да бъде преброен повече от веднъж за определен период, ако собственикът му изтрие опознавател-ния си номер, твърди Ангелов.
Какви хора четат над 120 български сайта (сред които netinfo.bg, dariknews.bg, mail.bg, investor.bg) следят от пийпълметричната агенция „Нилсън онлайн". Тази компания също планира да провежда демографски изследвания на уебаудиторията у нас. Ще се проучват навиците на потребителите на около 40 000 случайни потребители месечно, уточни Маргарита Боева, представителка на агенцията у нас.
В специални анкети ще се отчитат не само социални характеристики като пол, възраст, професия, доход, но и колко често ползват световната мрежа в рамките на деня, седмицата или месеца и какво точно четат там.
С това не само ще улесним рекламодателите, но и ще подобрим качеството на предлаганите сайтове, твърди Боева. Защото фирми ще рекламират там, където има повече информация и повече възможности за забавление, уточнява тя.
Миналата седмица на българския пазар се появи още една компания в услуга на рекламодателите в интернет - полската AdOcean.
Чрез нейната система може лесно да се управляват разнообразни форми на нестандартни банери {рекламни карета на стока или услуга, които отвеждат към фирмата която се рекламира - б. p.), обяснява Евгени Блажев, шеф на медийната група „Уебграунд;
(включва actualno.com, expert.bg и др.), която първа подписа договор с AdOcean. Това става с помощта на специален сървър, до който „Уебграунд" няма достъп. Така се гарантира достоверността на данните от рекламните кампании. Освен това рекламодателите получават информация в реално време.
Програмата позволява да се отчитат не само онези хора, които са отворили съответния банер, но и останалите, които само са минали върху него с мишката. Полската фирма предлага и „облъчване" на потребителите спрямо резолюцията на техния монитор или операционна система.
събота, 19 април 2008 05:47:14

Няма коментари: