Бизнесът не е като да готвиш по усет
Пари - Пари&Работа - 3 стр.
Можеш да успееш в уебдизайнерския бранш, без да си програмист или дизайнер, доказва историята на Интермайндс Третото място, на което работи Биляна Лаундс от началото на кариерата си, е собствената й фирма. Младата дама създала преди шест години компанията за уебдизайн Интермайндс, въпреки че не била нито програмист, нито дизайнер. Всъщност в началото на професионалния си път смятала, че нейната силна страна са финансите и в тази област изкачила много стъпала. Защо се е отказала от позицията финансов мениджър в мултинационална компания, за да влезе в света на малкия бизнес и в непознат за нея бранш, обяснява с думите: Маркетингът винаги ми е бил по-интересен от финансите. В Интернет видях страхотен маркетингов канал. Един сайт може да е много силен маркетингов инструмент. От по-малко от седмица на визитната картичка на Биляна Лаундс вече пише и издател. Тя стои зад появата на пазара ни на британската Библия на уебдизайнерите и програмистите - списанието .NET. Няма опит с издателската работа, но това не я спира, защото: Най-важното е да знаеш какво искаш да направиш. Дори да не ти е присъщо, ако намериш подходящите хора, заедно можете да постигнете целта. Цялата картина По стените в офиса на Интермайндс стоят в рамки подредени пъзели. За мен те са олицетворение на много неща - посочва ги Биляна. На първо място, че едно парченце само по себе си е нищо. Но не е маловажно, защото, като го махнеш, нямаш пълна картина. Пъзелите показват колко е важно да имаш цялостен поглед и да виждаш къде е мястото на всеки елемент. През цялото време, докато тече разговорът ни, вратата на кабинета на Биляна остава отворена, както я намирам при влизането ми в офиса. Гордея се с моите служители, казва тя, че те никога не са се отнасяли към някоя задача с нагласата „Това не ми е работата". Може би причината е, че аз правя всичко наравно с тях. Когато запретна ръкави, всички се включват и заедно вършим задачите. С всяко стъпало Fresh out of bush* - така се чувствала тя на първото си работно място - Continental Information, която по-късно била преименувана на Continental Properties, а после станала част от Colliers. В нея Биляна Лаундс започнала от най-ниската позиция. Бях 18-годишна и вдигах телефоните, спомня си тя. Същевременно следвала Международен туризъм в УНСС. Първото ми образование ми беше много интересно, но по-интересна ми стана първата работата. Увлече ме финансовото планиране и отчетност, разказва Биляна. Това породило необходимостта от специализирано образование в областта и затова записала дистанционната програма на британския институт в областта на подготовката по финанси СГМА (Chartered Institute of Management Accountants). Лошото на дистанционното обучение е, че се разтяга във времето, от там ми остава да взема още няколко изпита, усмихва се тя. Но докато била на второто си работно място - американската компания Wrigley, завършва Executive MBA програмата на Сити Юнивърсити. Тогава видях голямата разлика между стария формат на образование и обучението, базирано на казуси, които са част от всекидневната ни работа, обяснява тя. Когато напуснала Wrigley и позицията си на финансов мениджър, вече била натрупала достатъчно опит и практика. Зарядът Компанията 37signals и Джейсън Фрийд били за Биляна онова вдъхновение, което е способно да те убеди, че можеш да се справиш. От всичко, което прочетох от него, разбрах, че уебдизайнерският бизнес не е само за дизайнери и програмисти, а е за хора, които имат отношение към интернет като медия. Основали Интермайндс с приятелката й от детство Елена Цанкова. Аз съм с предприемачески и бизнес дух, а тя имаше опита от ГГ фирма и е много добър организатор. Сега е в майчинство и много ми липсва, казва Биляна. Не крие, че в началото след създаването на фирмата са преминали тежък период. Дотогава познавали подредения свят на големите компании, където правилата действали безпогрешно от години, е сега трябвало сами да създават правилата. Първоначално правихме нещата по усет, но за да се гарантира едно и също качество на резултата, трябва да има установен ред за всяка процедура. Бизнесът не е съвсем като да готвиш по усет - веднъж го направиш по-солено, друг път по-безсолно, казва тя. Началото Най-голямото предизвикателство обаче бил първият проект. Първият въпрос на първия ни клиент беше: Покажете какво сте правили досега. А ние още нямахме портфолио. Уговорихме се, че ще подготвим мултимедийната презентация, която искаха, и ако я харесат, ще я приемат. Те не само я харесаха, а ни пратиха коледна картичка с дизайна от нея. И досега са ни клиенти, разказва Биляна. Интермайндс вече има реализирани над 70 проекта, но до днес запазва философията в работата си. Биляна Лаундс я обяснява така: Ние имаме бутиков подход, не правим сайтове на конвейер, които да си приличат и да са в един стил. За нас те са маркетингови инструменти, съобразени с нуждите на всеки клиент. Много често сами набелязваме фирмите, за които искаме да работим, свързваме се с тях и ги убеждаваме, че точно ние можем да им помогнем. Идеите на всички Най-големият учител в управлението за Биляна Лаундс остава първият й мениджър. Той проучваше внимателно всяка бизнес възможност и имаше смелостта да предложи на пазара продукт или услуга, каквато не е имало. Не беше шефът, който раздава заповеди, а правеше всичко наравно с нас. Винаги е търсил мнението и идеите на всички, разказва тя. Че този подход работи, показва и появата на .NET. Аз съм абонирана от години за списанието, но не ми е хрумвало, че можем да го издаваме. Идеята дойде от един от служителите, обяснява Биляна. По думите й най-невероятното съвпадение е, че в първия брой има интервю с Джейсън Фрийд - човека, който я вдъхновил, че може да успее в уеббизнеса. ► От 2005 г. в портфолиото на Интермайндс България влизат тестовете за кариерна ориентация МАРР, продукт на Интернешънъл Асесмънт Нетуърк. Много често се получава в България, че учиш нещо, което после не работиш. Затова тестовете са много важни за младите хора. Те им спестяват лутането в първите години, обяснява Биляна Лаундс. Тя си направила за първи път своя тест за кариерното ориентиране през 2000 г. ► Сега MAPP може да се намери в кариерните центрове на всички университети и онлайн на адрес www.mappbg.com. * В превод - буквално „директно от гората", в преносен смисъл „без никакъв опит"
понеделник, 14 април 2008 04:15:34
понеделник, 14 април 2008 г.
Бизнесът не е като да готвиш по усет
Етикети: в. Пари
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар