| ||
Капитал - 47 стр. | ||
"Манчестър юнайтед" пуска безплатно десктоп новинарско приложение за своите фенове." "Манчестър юнайтед" изкупува обратно дела си от Manchester United TV." "Манчестър юнайтед" стартира интерактивна DVD карта за подаръци." Това е малка част от новините, произведени от може би най-маркетинговия футболен клуб в света. И то само през последните шест месеца. Дълго време отборът държеше и първото място по приходи сред английските клубове, но през 2007 г. бе изместен на втора позиция от "Арсенал". Един от хората, играли ключова роля в превръщането на "Ман юнайтед" в маркетингова машина за пари, е Питър Дрейпър. Но според него основната заслуга все пак трябва да се отдаде на марката. "["Манчестър юнайтед"] има много интересен микс от умения. Също като самия отбор. Клубът има велика история и наследство, победна история на игралното поле, която е резултат от един определен начин на игра", обяснява Дрейпър. Историята и наследството са важни, но това, което ги превръща в търговска платформа, е съвременната им репутация. Друга голяма разлика между "Манчестър юнайтед" и останалите клубове според Дрейпър е, че те инвестират много повече в нефутболната част от бизнеса, отколкото останалите отбори. АЗ ОБИЧАМ "Манчестър юнайтед" Тези усилия в продължение на 15 години превърнаха клуба в добра марка. Но все пак има съществени разлики между нея и брандове като Ikea или Coca-Cola. Най-голямата според Дрейпър е страстта, която, ако бъде развита удачно, може да се превърне в доходоносна връзка между клуба и феновете. "Във взаимоотношенията на повечето марки с техните потребители има рационален (добър продукт на добра цена) или емоционален елемент (добър стил). Докато при футболните отбори преобладава емоцията - АЗ ОБИЧАМ този клуб", казва Дрейпър. Въпреки очевидните разлики с другите марки и за спортните брандове телевизията ще остане доста важен комуникационен канал. Но, подчертава Дрейпър, мобилната телевизия ще става все по-важна както за феновете /клиентите, така и за собствениците на права върху излъчването на спортни събития. "Телевизията, интернет и мобилните комуникации ще се смесят, за да създадат една нова платформа", смята Дрейпър. Най-добрите Маркетинг специалистът казва, че спортните фенове имат потенциала да бъдат най-добрите клиенти на света, но ако правилните продукти и услуги им бъдат предложени по най-адекватния начин. Така, че те да не чувстват, че някой просто иска да им продаде нещо, защото имат някаква връзка с даден клуб или спортно събитие. "Грижата за клиентите е жизненоважна", казва Дрейпър и допълва, че повечето фенове с право могат да кажат, че към тях не се отнасят като към клиенти от десетилетия. И тъй като не всичко е футбол, в края на интервюто питаме Дрейпър кои са най-важните неща, които ще движат спортния маркетинг през следващите години. Според него няма да има големи размествания в "големите спортове", а футболът ще продължи да доминира. Правата, които се плащат днес за излъчването на спортните събития, ще изглеждат незначителни след 10 години. Тези мероприятия, спортистите и отборите ще носят голяма медийна стойност на марките по света, които се обвързват с тях в различни спонсорства. Накрая той изброява: "Към феновете трябва да се отнасяте като към клиенти. Китай ще спечели голям, световен спортен форум до 10-12 години. Тайгър Уудс е феномен!" *** Профил Питър Дрейпър е маркетинг директор на "Манчестър юнайтед" до 2006 г. Той отговаря за глобалния имидж и развитието на бранда на спортния клуб, както и за спонсорските договори на отбора. Дрейпър има общо 23 години опит в спортния маркетинг. Преди "Ман юнайтед" в продължение на 13 години е заемал същата позиция в Umbro - един от най-големите производители на спортна екипировка. В момента работи като консултант на различни компании - от телекомуникации до безалкохолни напитки. MIF 2 Дрейпър е първият лектор на второто издание на Marketing Innovation Forum, който ви представяме. Събитието, което "Капитал" организира, ще се проведе на 29 май в Народния театър "Иван Вазов". Тази година презентаторите ще бъдат четирима - Дрейпър, съоснователката на веригата заведения Coffee Republic Сахар Хашеми, продуктовият маркетинг мениджър на Google за Европа Шон Корнуел и соченият за баща на партизанския маркетинг Джей Конрад Левинсън. За повече информация - miforum.eu. |
събота, 19 април 2008 г.
Бившият маркетинг директор на "Манчестър Юнайтед" Питър Дрейпър: Спортните фенове могат да бъдат най-добрите клиенти
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар