вторник, 15 април 2008 г.

До 2010 г. интернет ще стигне вестниците по реклама

До 2010 г. интернет ще стигне вестниците по реклама
Милен ЕНЧЕВ
Сега - 14 стр.

- Как виждате бъдещето на големите портали като dir.bg? Множество сайтове и интернет медии вече вървят към профилиране? - И бъдещето, и миналото са свързани, защото има друга логика при този тип сайтове. Това е портален сайт за разлика от повечето други сайтове. Малко се злоупотреби напоследък с това понятие - както всеки у нас иска да става министър-председател, така и всеки си нарича сайта портал. Порталът има различно значение от това на един профилиран сайт и то е именно в агрегацията на информация. Той винаги ще бъде отправна точка в търсенето на информация. От друга страна, това, че е по-голям, дава възможност за инвестиране в research and development - т.е. в пускане на нови платформи, които след това се развиват в някаква по-тясна насока. Например повечето блогове или блогосфери са създадени точно от големите портали. Така че призванието на портала е да върви напред и да подпомага целия бизнес в интернет. - При последната годишна рекапитулация за рекламния пазар през 2007 г. се оказа, че интернет рекламата все още е далеч от състезание с традиционните рекламни канали, т.е. медиите. Какво пречи или забавя уебрекламата? - Това е изказване с вчерашна дата. От една гледна точка присъствието на интернет в т.нар. ad spending се увеличава с главоломни темпове. И ако миналата година участието на интернет е било около 3 %, за няколко години - около 2010 г., очакваме да стигне около 10 %, което вече би било сериозна намеса в медиамикса и рекламата. Това е нещо, което по света вече е станало, в някои страни интернет дори изпреварва телевизии. Тук нещата стават бавно, но няма как да не се случат. От една страна, има ясна тенденция на развитие - интернет расте с темпове 50-80-90 % годишно, което означава, че ще се увеличава и неговото значение. Тази година ръстът ще достигне 5 % от всички рекламни харчове. - Има ли прогноза кога интернет съвкупно може да достигне по реклама печатните медии - вестниците или, да речем конкретно, всекидневниците? - Има такава прогноза, тя не е наша, а на изследвания, правени и в света, и за нашия пазар. Международно изследване на рекламната агенция "Огилви" показа, че мрежата вероятно ще надмине по рекламни харчове радиото, а през 2010 г. се изравняваме с 2-те групи преса - вестници и списания. - Съдейки по блоговете във вашия портал, можете ли да кажете, че в бъдеще ще има български блогъри, които ще се издържат чрез реклама? - Всичко е въпрос на мащаб на пазара. Нашите мащаби за разлика от американските, китайските, руските и някои европейски са по-малки, което означава, че по-трудно се набира критична маса за получаване на реален ефект от даден бизнес. Такива приходи биха могли да бъдат по-скоро помощни, едва ли биха могли да поддържат или развиват един блог. Може да се направи елементарна сметка: предвид цената на рекламата у нас какъв трафик трябва да развие един блог, за да привлече приходи, които да го задоволяват. Следва въпросът за технологичното ниво: трябва добра технология, която да издържи всичките тези трафици. По принцип е възможно, но на този етап в развитието на блоговете у нас като читаемост те не могат да натрупат критична маса. В момента има около 500 новинарски сайта например. Всеки от собствениците им инвестира нещо, опитвайки се да достигне трафик, но може би едва 4-5 от всички тях имат критичната маса, за да се издържат от реклама. У нас пазарът е свит и за да се издържат от това, трябва или да се увеличи проникването на интернет или блогърите да станат толкова гъвкави, че да пишат на английски и да излязат на друг пазар. - Изследване на MBMD наскоро показа, че сте най-четеното място в интернет. - От гледна точка на новините нашите издания - dnes.dir.bg, light.dir.bg, news.dir.bg, действително са най-четени. От тази гледна точка сме може би 2 пъти по-големи от следващия ни като аудитория. - А кой е той? - Още нямам данни - до края на месеца ще има такива, но ако не се лъжа, бТВ (сайтът) върви в тази посока. стр. 14
вторник, 15 април 2008 01:26:54

Няма коментари: