вторник, 15 април 2008 г.

Дързост и красота

Дързост и красота
Пари - 28 стр.Христо ЛАСКОВ, hlaskov@pari.bg
Пари - 28 стр.

Хавиер Сарацина, графичен директор на The Boston Globe - Господин сарацина, как еволюира дизайнът на вестниците през последните години? - Смятам, че преди дизайнът беше ориентиран повече към естетиката на самия вестник. Сега обаче той е ориентиран предимно към информацията. Самите вестници се свиват като обем. Затова и трябва да се концентрираме върху най-важните неща и да синтезираме това, което излиза на страниците на самите вестници. Дизайнът се повлиява от тази тенденция. - Казвате, че вестниците се свиват. От друга страна обаче, появява се тенденцията за изобразяване на все по-големи снимки в тях. защо се получава така? - Една от най-интересните тенденции в дизайна в България, а и в целия Източноевропейски регион е, че допреди време вестниците тук бяха изключително традиционни, що се касае до дизайна. В момента обаче те започват да експериментират повече с много динамични формати. Според мен големите изображения са интересен елемент. Затова и те стават все по-популярни като част от дизайна на вестниците. По мое мнение съвсем скоро вестниците тук ще настигнат западните и ще се ориентират към информацията, която и тук ще стане ключова за дизайна. - Какви са всъщност разликите в дизайна на източните и западните издания? - На западните пазари вестниците са стари и имат доста традиция зад гърба си. В Източна Европа обаче вестниците се променят много динамично. Те приемат добър модел. В Испания, Италия и Франция например вестниците не са толкова дръзки като тукашните. Затова и те променят само част от визията си. Никой обаче не прави радикални промени в дизайна на своето издание. Това е и хубавото на източноевропейските издания. Те имат достатъчно смелост да предприемат радикални промени в дизайна си. - Медиите се прехвърлят все повече в интер-нет. смятате ли, че тази тенденция влияе и върху дизайна на вестниците -елементи от мрежата да се прехвърлят на хартия? - Според мен еволюцията на интернет е значителна. Превръщаме се в създатели на информация, която вече може да разпространяваме по повече от един начин. Това неизбежно води до значими промени в дизайна на вестниците. Те стават все по-динамични, а сайтовете - по-информативни. - Каква е разликата между дизайна на един вестник и на един новинарски сайт? - Двете медии са доста различни. Те трябва да предоставят и различно изживяване на читателите си. Дизайнът на вестниците трябва да подпомогне четенето. При сайтовете обаче най-важна е интерактивността. Всеки може да вземе участие в самата новина. Затова и уебдизайнът трябва да набляга именно на нея. Философиите на тези две медии са напълно различни и дизайнерите трябва да се съобразяват с това. - дали пазарът на уебмедии в източна европа изостава от този в САЩ и западна Европа? - Не мисля, че има голяма разлика между тези пазари. Това е така, защото мрежата е новост както за Източна, така и за Западна Европа и САЩ. Харесва ми динамиката на източноевропейските уебсайтове. Все пак компаниите от региона не инвестират толкова много в страниците си в мрежата. Това обаче ще се промени много скоро, защото самият регион е много динамичен. В западния свят вече се вкарват значителни инвестиции в интернет. Това дърпа и пазарите там малко повече, отколкото тук. Тази тенденция обаче ще се пренесе и в региона ви, но засега хартиеното тяло си остава водещо в Източна Европа. стр. 28
вторник, 15 април 2008 00:53:20

Няма коментари: