неделя, 13 април 2008 г.

Корпоративното зелено е на мода

Корпоративното зелено е на мода
Камелия ИВАНОВА
Business Week - 57 стр.


Последната модна колекция за компаниите е изцяло в зелената гама. фирмите могат да изберат между различни нюанси от бледа резеда през тревисто зелено до екстремното смарагдово. Предпочитанието към цвета се определя от... степента на загриженост към околната среда. "Зеленото наистина е на мода сред бизнеса, но по-важното е той да се научи да печели, като развива устойчива дейност", твърди Климентина Рашева, експерт от Denkstatt България. Концепцията за устойчиво развитие се базира на няколко принципа. Тя е доброволен избор на мениджмънта и обединява проблемите на околната среда и обществото, които се интегрират в бизнес процесите. Една компания е устойчива, когато и трите елемента, people, planet u profit, са налице.
Denkstatt България е една от първите консултантски фирми у нас, която предлага стратегии за устойчиво развитие и е представител на лидера в тази област за Централна и Източна Европа - австрийската Denkstatt Gmbh. Климентина и Боян Рашеви са българското лице на този бизнес, който набира скорост тук. Зеленото се обезцени още преди хората да са разбрали истинското му значение и заради това предпочитам определението устойчив бизнес, смята Климентина. Опазването на околната среда е от интерес за всяка компания, а консултантите само помагат те да я постигнат така, за да не се окаже, че царят е гол въпреки новите си зелени дрехи.
Denkstatt България предлага услуги като грижа за климата, зелени комуникации, екологичен отпечатък, въглеродни компенсации, изготвяне на стратегия за устойчиво развитие. Според тях местните фирми се пробуждат за философията на устойчивото развитие и узряват за идеята колко важна е репутацията за тях. Начинът не е да не правиш бизнес, за да си екологичен, а така да го правиш, че да бъде устойчив. Повечето екозашцтници просто избират отрицанието като начин да спасят природата, но това не е ефективно. Ако някой строителен проект така или иначе ще се случва, то поне да се намери верният начин, по който да се осъществи, смята Климентина. Ако преди построяването на даден хотел, например, се помисли за влиянието му върху околната среда, то вредният ефект може да се минимизира до 60%. Каквито и промени да се правят след построяването, въздействието може да се намали само с 20%.
Зелено пране
Нужно е компаниите да показват корпоративна социална отговорност не само като показно засаждат дървета или дават подаръци на сираците по Коледа. Тези примери остават на ниво PR, или т.нар. greenwashing. Това е вид "зелено лицемерие", което фирмите използват, за да прикрият проблемите си в задния двор, докато демонстрират загриженост към околната среда. В България преобладава тази практика и навярно всеки е забелязал табелите по градските градинки, които гордо казват, че лалетата там се поддържат от дадена фирма. Нашата работа е пълна противоположност по смисъл и насока на greenwashing триковете, твърди Боян. До вчера пиарите изтръскваха като брашнян чувал социалните каузи, а днес дойде ред на зелените, само защото е модерно, казва Климентина. Единственият екологичен начин, по който може да се развива една компания, е като интегрира концепцията за устойчиво развитие, а не като изважда на показ зеленото си пране.
Градинари vs. екоексперти
Сред клиентите на Denkstatt България вече са Coca-Cola България, за които изготвят ежегодна валидация на доклада за корпоративна социална отговорност (CSR report), посолството на Обединеното кралство у нас, за които въвежда система за управление на околната среда, Дънди Прешъс Метълс, където подготвят управление на оценката за съвместимост по Натура 2000, и наред с това са стратегически консултанти по околна среда в проекта "Супер Боровец". Въпреки силния старт на Denkstatt България нишата на този тип консултанти е нова за пазара, фирмите и хората в България още разглеждат концепцията за устойчивото развитие като екзотична. Наскоро ми се обади една позната, за да й препоръчам градинар, сподели Климентина. Явно идеята за преминаването към екологична икономика има нужда от много разяснения. В тази насока е и съвместният проект с Gorichka.bg, който ще запознае българския бизнес с тези принципи. Очаква се обучението да стартира през април, като в рамките на еднодневен курс дадена фирма ще се запознава с принципите на корпоративната социална отговорност.
Компаниите, които измерват, управляват и комуникират екологичната си политика, имат превъзходство пред другите, казва Боян. Малките стъпки, като разделното събиране на отпадъците в офиса и покупката на принтер с автоматично двустранно печатане, могат да бъдат добро начало. Много организации нямат представа колко може да се спести от разходите за отпадъци и губят значителни суми, каза Климентина. Опитът на международния екип на Denkstatt Gmbh, базиран във Виена, Будапеща и Тимишоара, е на наше разположение, допълва тя. Следващата цел на компанията майка ще бъде откриването на офиси в Македония, Сърбия и Украйна. Палитрата на големите клиенти от Австрия включва BMW, Renault, EVN, OMV, Henkel, Unilever и Mobilkom Austria, които са собственици и на българския мобилен оператор Мобилтел.
Стъпка напред
Боян и Климентина обичат колоезденето, планинарството и маратоните, а през 2007 те започват и общ консултантски бизнес. Първо създават компанията "Зелена стъпка напред", но с тях се свързва Вилибалд Калтенбрунер от Denkstatt Gmbh и им предлага да станат българските Denkstatt. "Отначало не харесах Боян особено, в първия ни разговор по телефона директно ми заговори на "ти". Бях резервиран, преди да се срещна с тях лично." Вилибалд обаче бързо променя мнението си. Боян и Климентина са свободо-мислещи, мотивирани и искрени и на това се дължи и по-доброто представяне на Denkstatt България в сравнение с румънските им колеги, въпреки че компанията реално започва работа през юли миналата година. Боян е учил управление на околната среда в 4 държави на 4 различни езика, а съпругата му Климентина е магистър no PR и е израснала с книгите на Бернхард Гжимек, който е основател на франкфуртското зоологическо общество на първия национален парк в света Серенгети. Разнообразният им професионален опит им помага да съчетаят уменията си в бизнеса, науките за околната среда и маркетинга, за да предложат оригинални решения.
Боян е сред първите трима финалисти в миналогодишния маратон, който се провежда по билото на Стара планина с дължина от 85 км и е част от триатлона "Бодлите на розата". Той взима разстоянието за 11 часа, а Климентина регистрира време от 15 часа в същото състезание. В надпреварата с конкурентите си те са не по-малко мотивирани да бъдат сред най-добрите. Има много фирми, които досега са въвеждали системи за управление на качеството и отскоро предлагат системи за управление на околната среда. Ние обаче вдъхновяваме компаниите за идеята за устойчиво развитие, признава Климентина.
***
С повече от $315 МЛРД.
годишен оборот компанията Wal-Mart е по-богата от икономиките на Израел със $106 млрд., Ирландия - с $87 млрд. и Венецуела със $117 млрд.
***
Текст под снимка
Покоряването на пазара е като да изкачваш планина. Боян има опит и в двете, след като се е качвал на връх Боливар във Венецуела
***
60%
може да се намали въздействието ворху околната среда на вредните емисии при построяването на хотел.
сп. BusinessWeek – стр. 57, 58 – 59
неделя, 13 април 2008 05:48:29

Няма коментари: