Какво става с Google
Робърт Д. Хоф
Business Week - 22 стр.
Рекламните кликвания не се увеличават, а цените на акциите намаляват. Може ли корпоративният гигант да запази чара си?
Най-после Google откри гравитацията. За първи път компанията не успя да реализира очакваните от Уолстрийт печалби през четвъртото тримесечие. След това два доклада на компанията за пазарни проучвания comScore разкриха, че броят на кликванията в САЩ върху платените реклами е в застой през последните два месеца. Преди половин година те нарастваха с 40% годишно. Тези новини бяха достатъчни, за да сринат доверието в Google. Цените на акциите на търсачката се сгромолясаха с 38% от най-високото им ниво - $747.24, достигнато през ноември миналата година. Това е един от най-лошите резултати при големите технологични компании. Голямото притеснение: потъващата икономика може да разбие на пух и прах звездния й възход. "Всички на Уолстрийт станаха предпазливи твърди анализаторът Роб Сандерсън от American Technology Research, който отбелязва, че 16 негови колеги от общо 36 очакват по-слаби резултати през първото тримесечие на годината. - Всички са уплашени." Може би такава внезапна промяна в набраната инерция е неизбежна за компания, която изглеждаше почти непоклатима благодарение на много доходния си бизнес и технологията, която беше толкова полезна, че самото име на търсачката се превърна в глагол за търсене. Но това също може и да е сигнал, че компанията е изправена пред прелом, характерен и за други технологични феномени като Microsoft. И така - може ли Google да запази очарованието си, благодарение на което се превърна в може би най-пленителната корпорация в света?
Поредица от напускащи
Новите предизвикателства пред компанията се трупат. Първо някои от ключовите й служители напускат, очевидно намирайки си по-добри места. Сред тях са Шерил Сандбърг, вииепрезидент по продажбите, която подаде оставка, за да стане главен оперативен директор във Facebook. Както и Дъглас Мерил, вииепрезидент по инженерната дейност, който напусна на 28 април, за да стане президент на дигиталната EMI Music. Освен това очевидно хаотичните опити на Google да намери нови сфери за растеж във всичко от онлайн видео рекламите през офисния софтуер до безжичните комуникации, поне досега не са довели до голяма печалба. А конкурентите от начинаещите като Facebook до гиганти като Microsoft, се опитват да изпреварят търсачката и да завладеят големи територии от онлайн търговията. Голяма част от опасенията за Google може да се окажат безпочвени. Очаква се компанията да обяви резултатите от първото тримесечие на 17 април. Според прогнозите приходите ще са се повишили с 40% до $3.5 млрд., докато доходността от акция с 22% до $4.50, въпреки големите разходи за изследователска и развойна дейност. Главният изпълнителен директор Ерик Е. Шмид твърди, че състоянието на икономиката засега не оказва отрицателно въздействие. Все пак не е ясно, доколко успешно необикновеният мениджмънт на компанията ще се справи с по-предизвикателни времена. Триумвиратът Шмид и съоснователите и президенти Сергей Брин и Лари Пейдж бе окрилен от уникалната култура на компанията, помогнала им да постигнат толкова голям и бърз напредък. Ексцентричните инвеститори изпаднаха във възторг, когато акциите "литнаха" високо, но търпението им може да бъде подложено на изпитание, ако те продължават да падат. Компанията оставя финансовите анализатори в неведение. Тя дава на инженерите един свободен ден от седмицата, за да работят върху лични проекти далеч от зорките погледи на техните мениджъри, което прави трудно дори за вътрешни хора да разберат кой с какво точно се занимава. А рекламният й бизнес, ръководен от тайни, сложни математически формули, дразни анализаторите, които са кръстили компанията "черна кутия". Ето защо нейните привърженици бяха разколебани от последните данни за нея. Компанията поддържа тезата, че очевидният застой при платените кликвания е планиран. Тя намали пространството за кликване около рекламите, за да елиминира случайните кликове. В резултат на това средната цена на кликване при търсене на думи, за които са платили рекламодателите, се е покачила с 15% през четвъртото тримесечие. Все пак преобладават скептиците. "Има проява на слабост, която изглежда е предизвикана от икономиката" - твърди Кевин Лий, изпълнителен председател на маркетинговата фирма Didit. Google е изправена и пред конкуренция заради собствените си необуздани амбиции. През миналата година тя започна да предлага софтуерни програми онлайн като имейли и текстообработка, конкурирайки се
с Microsoft. Със закупуването на DoubleClick за близо $3.2 млрд. и
YouTube през 2006 за $1.6 млрд. компанията вече се потопи във видео рекламите. И макар че неотдавна загуби наддаването в областта на безжичните технологии пред Verizon Wireless и AT&T, Google се е хвърлила с главата напред в плановете си за безжичен софтуерен интернет. Тя трябва да се пребори и със силни конкуренти на всички пазари. "Преди тя не беше изправена пред подобни предизвикателства" - твърди Джефри Мур, управляващ директор на стратегическата консултантска компания TCG Advisors. Преди всичко Google се е превърнала в мишена на Microsoft, която повече от година действа под лозунга "Убий Google". Тя похарчи милиарди за свързани с рекламата изкупувания и отправи безпрецедентна оферта от $45 млрд. за Yahoo!.
Подобно на останалите значими компании, Google е изправена пред сериозни предизвикателства, които могат да се окажат повече вътрешни, отколкото външни. Освен ключови фигури си тръгнаха и много инженери, за да започнат работа в нови компании като Twitter и сайта за приятели FrienFeed. Поне засега компанията си остава магнит за младите технократи. Том Кошик, преподавател по мениджмънт и инженерство в Stanford University, твърди, че студентите са очаровани от креативната култура, както и от безплатната храна за ценители и от колежанската атмосфера. Все пак за първи път на очарователната компания може да й се наложи да търси начини как да запази чара си.
***
Текст под снимка
Шмид твърди, че Google не усеща негативно влияние от икономиката
сп. BusinessWeek – стр. 22, 23
неделя, 13 април 2008 05:27:43
неделя, 13 април 2008 г.
Какво става с Google
Етикети: сп. BusinessWeek
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар