събота, 21 март 2009 г.

Кризата ще отсее печатните медии

Поглед - 16 стр.
Кризата ще отсее печатните медии

Надежда НИКОЛОВА

В пресата вече не рекламират на кило, плаща се за ефективност
Има сериозна хипотеза, че кризата ще предизвика фалити на медии", заяви доц. Георги Лозанов при представянето на докладите за февруари на Лабораторията за медиен мониторинг на фондация „Медийна демокрация". Според него фалитите и трансформациите на собствеността ще избутат на преден план развлекателните медии и програми за сметка на професионалните и граждански активните медии. От началото на 2009 г. почти всички списания на българския пазар са с намален обем спрямо същия период на предходната година. При вестниците пък, при които броят на страниците не зависи от рекламите, липсата им е видима с просто око. Същото е и положението в електронните медии. Ако миналата година автореклами се излъчваха за най-приоритетните телевизионни програми, сега уплътняват с тях рекламните си блокове. Според управителите на „Вестникарска група България", настъпи ли криза, мениджърите реагират винаги по един и същи начин: преустановяват назначаването на нови хора, спират да инвестират и свиват рекламните си бюджети. Последното се отразява директно на медиите. Кризата в медиите бе най-сериозна през януари, традиционно слаб за рекламните приходи месец. Но за разлика от предишните години, в началото на 2009 рекламните бюджети на всички компании бяха свити почти до нула. По неофициални данни през първия месец на годината рекламата е спаднала с 60%. Свиването на пазара принуди и електронните, и печатните медии да намалят цените и да променят рекламната си политика. Тенденцията на намаляване на рекламните приходи започна още през миналата година, когато криза реално липсваше, но всички я очакваха. Рисърч агенцията TNS/TV Plan отбеляза спад в привлечените инвестиции при 12 от 15-те всекидневника у нас. Сред най-пострадалите са пазарните лидери „24 часа" и „Труд", които имат общ спад на рекламните приходи от -13,4%. Според Вестникарска група България (ВГБ), издатели на най-големите всекидневници, данните не са точни, но спад действително има. Управителят на ВГБ Аксел Шиндлер е категоричен, че свиването на рекламните бюджети ще започне процес на „прочистване" в издателския бизнес. „Надяваме се след кризата да останат по-малко на брой вестници и списания в сравнение с текущото положение, което е много тъжно. Не е нормално в страна като България да има 80 телевизии, 500 вестника и 400 списания. Очевидно при 70-80% от медиите интересът, който стои зад тях, не е чисто издателски", заяви за ПОГЛЕД и икономическият директор на „Икономедиа" Бисер Боев. Според някои медийни изследователи обаче свиването на рекламния пазар не е причинено от кризата, а от целесъобразността на рекламата. „Нормално е вече рекламодателите да започнат да подбират медиите, в които да рекламират. И да се появяват само там, където ефективността им ще е най-висока, а не навсякъде. Това показва, че по-скоро пазарът се регулира, а не, че съществува финансова криза", каза пред ПОГЛЕД и медийният експерт Джими Найденов. Въпреки прогнозите за редуциране на пазара и факта, че действащите издания усещат на гърба си свиването на рекламните бюджети, по необясними причини продължават да се появяват нови и нови заглавия. Според Бисер Боев българският медиен пазар е напълно лишен от логика и трудно може да се предвиди развитието на каквото и да било ново издание. Затова и могат да се появяват нови издания в условията на финансова криза. На пазара вече е руското списание „Вокруг света", което е пряк конкурент на GEO (издавано от ВГБ) и National Geographic (издавано от „Санома Блясък България"). Българското му издание е в 8000 тиража, но ще се опита да достигне 20 000 бройки. Съдържанието е 70% преводно и 30% авторско. Същото съотношение на преведени към оригинални, български текстове ще и безплатното, с ъндърграунд профил, списание Vice, което ще се появи в клубове и магазини на 1 май. На пазара се появи и първият проект на белгийската мейдийна групиравка „Россел Медия" безплатният седмичник „Анонс". Вестникът ще се разпространява всеки понеделник в София, като постепенно ще навлезе и в по-големите градове на България. Целта е да стигне до общ тираж от 350 000 бройки. През октомври предстои да излезе и първият брой на българското издание на бизнес списанието „Форбс", което вече е в портфолиото на „Атака медиа". Неофициално в медийните среди се говори, че в момента, в който рекламодателите свиват бюджетите си, лицензните издания се ползват с предимство пред местните. Особено когато рекламодател е международна компания, защото познава марката на изданието. Това вероятно е и причината издатели също да залагат на лицензни проекти, вместо да хвърлят сили и средства за създаването и налагането на съвършено нов продукт. Това означава, че пазарът на медии в България ще се редуцира, но няма да спечелят забавните за сметка на сериозните, а ще спечелят утвърдените и разпознаваеми марки за сметка на по-малките и нови медийни проекти.
***
ПРОГНОЗА
Димитър Друмев, съсобственик на „Санома
Бъдещето ще покаже дали пазарът е тесен. Аз мисля, че 8се още не е. Тенденцията напоследък е да се пускат много нови списания. Хубавото е, че пазарът расте и може да ги поеме. Списанията са по-таргетирана Блясък България": медия и е нормално да са много, защото така всяко отговаря на нуждите на определена аудитория. Активността напоследък се засилва много и всички издатели разчитаме да има ръст и на рекламния пазар.

Няма коментари: