Банкер - Акаунт - 31 стр.
Да пазаруваш от дивана
Стефан САВОВ
Електронната търговия все по-бързо набира скорост в България
Електронната търговия отдавна е добре изследвана територия в Западна Европа и САЩ. Милиони поръчки преминават през интернет само За ден, оборотите са понякога втрещяващи. Едно съвсем скорошно проучване на престижната агенция Forrester Research показва, че през 2008 година по електронен път са осъществени 7 процента от продажбите на дребно в Северна
Америка, възлизащи на около 204 милиарда щатски долара. Същото е и положението в някои страни от отсамната страна на Атлантика. Във Великобритания например напук на кризата и очертаващата се тежка рецесия по новогодишните празници бяха похарчени над 15 милиарда евро За онлайн подаръци. Според в. "Гардиън" пиковият ден е бил 8 декември, когато пазаруването през интернет е достигнало феноменалните 1 258 591,96 евро само за минута! Все повече специалисти твърдят, че обемите тепърва ще нарастват, тъй като непрекъснато се увеличава броят на хората, които смятат електронното пазаруване за достатъчно безопасно и 3ащитено. А според най-оптимистичните прогнози до 2013 година в Европа продажбите на дребно, извършени през мрежата, ще достигнат 175 милиарда евро. У нас обаче електронната търговия тепърва започва да прохожда след едно доста трудно начало. На пръв поглед особени спънки не трябваше да има - правните изисквания за развитие на този сегмент на Стария континент са зададени с европейската директива 2000/31/ЕС, която премахва препятствията пред развитието на презграничните онлайн продажби в рамките на вътрешния пазар на Общността. Изпълнението им в България започна с приетия в края на 2006 година Закон за електронната търговия, който трябваше да насърчи продажбите през интернет. Оказа се обаче, че в чл. 53 от Закона за защита на потребителите е разписан текст, забраняваш, авансовото плащане при поръчка на стоки по мрежата. Според него доставчикът няма право да изисква или да приема плащане "преди да изтекат седем работни дни от получаването на стоката от клиента или от сключването на договора".
Последваха сериозни протести от страна на собствениците на интернет магазини и едва 6 края на 2007 г. бе приета алтернативната формулировка да се разрешава авансово плащане, но само с изричното съгласие на потребителя. Промяна явно насърчи по-амбициозните предприемачи да се хвърлят в дебрите на прохождащия бизнес - и резултатите не закъсняха.
Преди дни от системата за он-лайн разплащане ePay.bg оповестиха данни, от които става ясно, че през 2008 година електронните транзакции са се увеличили с 65 процента спрямо предходната година. За 12-те месеца броят им е достигнал 2,8 милиона - в сравнение с 1,7 милиона година по-рано.
Общата стойност на плащанията достига 173 млн. лв.
Разбира се, основната част от потребителите предпочитат да използват еРау, предимно за да плащат сметките си 3а ток, телефон или вода. Но данните сочат, че и пазаруването в електронна среда също набира скорост, като за 2008 година броят на транзакциите към електронните магазини надхвърля 224 хиляди, на стойност 5,49 милиона лева.
"Навиците на българския потребител се променят, появяват се нови
платежни механизми и ние се стараем да улесним достъпа на нашите клиенти до този нов вид пазар" - коментира изпълнителният директор на еРау Георги Маринов. "Вярвам, че удобството и бързината на онлайн пазаруването ще мотивират все повече българи да изберат този начин за покупка на стоки и услуги", допълва той.
Доказателство за нарастващия интерес е и фактът, че у нас вече действа Българската асоциация за електронна търговия. На страницата й в интернет засега са записани 25 фирми, които предлагат услугата електронна търговия, макар че по неофициална информация
в страната има 300-400 онлайн магазина, продаващи техника, книги, подаръци и още множество най-разнообразни артикули. "Започването на продажби по интернет може едновременно да намали разходите на една компания, да увеличи значително нейната аудитория и обхвата на продажбите, повишавайки в крайна сметка конку-рентоспособността й. Засега малка част от бизнеса у нас се е възползвала от тази възможност, но темповете на развитие са много високи", твбрди Георги Мирчев, изпълнителен директор на компанията Mirchev Ideas, която е разработила първото българско решение за електронна търговия Summer Cart. Според него все повече от традиционните аспекти на бизнеса се пренасочват към виртуалната мрежа и колкото по-рано нашите компании направят крачка към прехвърляне на продажбите си в интернет, толкова по-добра позиция ще заемат на пазара.
Мирчев посочва няколко основни предимства на електронната търговия в сравнение с традиционните продажби: намаляване на разходите за персонал; улесняване на достъпа до всеки артикул, при това от компютъра вкъщи; неограничени продажби, независещи от площта на все по-скъпите търговски площи; разширяване обхвата на клиентите; повече възможности за маркетинг; по-лесно управление на бизнеса.
Големите вериги магазини у нас бързо осъзнаха преимуществата, които дава онлайн търговията, и започнаха сериозни кампании. След анкета с клиентите си и по предложение на Българската асоциация за електронна търговия, веригата за мобилни технологии 2бе предприе серия инициативи за стимулиране на електронната търговия в страната.
Първата стъпка бе 5% намаление за всички стоки от виртуалния магазин на компанията, а отскоро се предлагат и промоции от типа светкавични продажби (така наречената "fireball"), които се появяват на сайта за кратко време - понякога само за ден.
"Основните причини българите да са по-малко активни в интернет пазаруването, са методите за разплащане, неяснотата в ценообразуването и несигурните срокове За доставки - обяснява изпълнителният директор на 2be Станислава Арнаудова. "На нашия сайт цените са крайни, а разплащането е с наложен платеж или чрез системата на еРау, която е доказала сигурността си. Пратките пристигат до посочения адрес за един работен ден. Не правим компромиси по отношение на сигурността и бързината, защото само така електронната търговия в България ще се развие до пълния си потенциал", коментира още тя. Онлайн пазаруване предлагат и доста от големите хипермаркети за битова електроника като Техномаркет и Зора. В мрежата могат да се купят и полици на голяма част от застрахователните компании.
Броят на българските предприятия, осъществяващи продажби на своите стоки или услуги по интернет, се е увеличил двукратно през 2008 година и е достигнал 2%, показват данни на Националния статистически институт. Като основни предимства на електронната търговия се посочват удобството, бързината на регистрация, възможността 3а проследяване на резултата от поръчките, както и доставка на място. Но въпреки това България си остава на последно място в ЕС по пазаруване в мрежата Това сочат данните от доклада "Бариери пред електронната търговия" на Европейската комисия, представен в началото на март от комисаря за 3aщита на потребителите Меглена Кунева. Едва 3 на сто от всички потребители на интернет в България използват световната мрежа, за да купуват стоки и услуги или да организират почивката и забавленията си. Малко по-напред са румънците, от които 4 на сто са търгували онлайн. За сравнение в страни като Великобритания, Франция и Германия повече от половината интернет потребители са направили онлайн покупки миналата година, а в скандинавските страни делът им дори надхвърля 91 процента. Наистина България едва ли може да се доближи до тези показатели в близките десетина години, но пък поне началото вече е поставено.
събота, 21 март 2009 г.
Да пазаруваш от дивана
Етикети: в. Банкер
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
1 коментар:
Популярната интернет магазини
Публикуване на коментар