сп. BusinessWeek - 63 стр.
Сладка формула за нова медия
Ако прекарате известно време с Sugar - фамилна компания, която управлява 16 блога, адресирани към младите жени - ще останете с впечатлението, че притежанията й имат сборната журналистическа стойност на нишка коприна. Всъщност Sugar е необичаен медиен играч, който със забележителна скорост привлече основни рекламодатели - Mattel, Microsoft, Neiman Marcus - и диверсифииира приходите
си до степен, на която повечето компании биха завидели. От създаването си преди 4 години Sugar от Сан Франциско се превърна от един блог в подкрепен с реклама блог, а после -във фирма, която според съоснователя си Браян Шугар миналата година е извлякла 40% от приходите си от нерекламни източници. Как? Чрез технология за електронна търговия, за която дава лицензи и платформа, която амбициозните блогъри могат да ползват.
ПОП СТАРТ Всичко започнало, когато Лайза Шугар, тогава 29-годишна и работеща в рекламната агенция Goodby, Silverstein & Partners, започнала да пише за манията си към знаменитости на сайт, наричайки го PopSugar. Предварителният й опит като автор се свеждал до имейли и курсови работи. По не толкова класически маниер компанията Sugar се появила около година по-късно, когато съпругът й Браян, работещ 8 телекомуникационна компания, се замислил за медийно начинание. "Взехме много женски списания и ги сортирахме по тираж и рекламни приходи", казва Браян. "Glamour. Lucky. InStyle. Us. People. Ват! Помислихме си: да последваме модела." И го направили с $ 15 млн. от NBC Universal (признавам: аз съм платен сътрудник на кабелния им канал CNBC) и от една от основните фирми за рискови капитали Sequoia Capital.
Журналистическият стил на Sugar толкова клони към прямото и закачливото (и Лайза, и Браян отдавна наблягат, че блоговете им са свободна от злонамереност зона), че изглежда малко тъп по стандартите на мрежата. И не може да се ка-
же, че върви точно в крак със заглавията, споменати от Браян. Приходите на Sugar от около $10 млн. за миналата година биха отговорили на само един доста слаб брой на People. Въпреки това PopSugar започва да пуска реклами в края на 2006 -Neiman Marcus купуват първите. И отрочетата на PopSugar бързо се умножават: имаме FabSugar (мода), LilSugar (за родители), CasaSugar (за дома), GeekSugar (технологии)... схващате идеята. (Sugar са запазили
марките KarmaSugar u AirSugar за бъдещи страници, които ще са посветени на доброволческа помощ и пътешествия, макар Браян да намеква, че последният блог може да се казва и JetSugar.) финансирането на блоговете им дало възможност за придобивки, най-забележителната от които е сайтът за пазаруване ShopStyle. На него, освен другите неща, потребителите могат да кликват върху галерии с тоалети на звезди, за да бъдат пренасочвани към сайтовете на търговците, продаващи тези стоки - или близки подобия. Sugar взима такса, когато някой читател кликне през техен блог или когато бъде извършена свързана продажба, в зависимост от това как са структурирани договорите с търговците. (Sugar дава и лицензи за технологията на ShopStyle на сайта на InStyle, както и на другите списания, към които е насочен.) През октомври Sugar пусна OnSugar -платформа, на която блогърите могат сами да публикуват материали. Тя позволява на компанията да продава реклама из всички блогове, а на потребителите - да се възползват от технологията на ShopStyle, отваряйки по този начин допълнителни възможности за Sugar (и съответните блогъри) да изстискват пари от мрежата. Предварителна презентация за инвеститори, според получени данни, обявява, че Sugar ще отбележи $15 млн. приходи за 2008 и $40 млн. през 2009. Наскоро Sugar даде знак, че предвижда един ден да удари $25 млн. печалба, като 40% от приходите ще идват от нерекламни източници. Това би било висока летва дори в добра икономика. И подсказва интересен път напред за медиите.
петък, 20 март 2009 г.
Сладка формула за нова медия
Етикети: сп. BusinessWeek
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар